هتک حرمت قرآن با مبانی جایزه صلح نوبل تناقض دارد
کد خبر: 4152511
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی:

هتک حرمت قرآن با مبانی جایزه صلح نوبل تناقض دارد

شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوئد نباید از خط قرمز حساسیت‌های دینی مسلمانان عبور کند و باید بداند که نمی‌تواند از عواقب هتک حرمت مقدسات اسلامی فرار کند؛ هتک حرمت قرآن با مبانی جایزه صلح نوبل که از سوی سوئد اهدا می‌شود تناقض دارد.

به گزارش ایکنا از مالزی، شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی(ماپیم) درباره هتک حرمت قرآن کریم، نامه‌ای سرگشاده به سفیر سوئد در مالزی نوشت. متن این نامه که نسخه‌ای از آن برای ایکنا ارسال شده آمده است:
 

به حساسیت‌های مسلمانان احترام بگذارید

 
ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که موضع دولت سوئد در صدور مجوز به فردی برای سوزاندن قرآن در مقابل مسجدی در استکهلم زمانی که مسلمانان در حال جشن گرفتن عید قربان بودند، عملی وحشیانه و غیرمتمدنانه بود. این اقدام احساسات مسلمانان را برانگیخت و قصد بدخواهانه ایجاد تنش بین پیروان ادیان را داشت.
 
سوئد به عنوان یک کشور سکولار که به آزادی بیان پایبند است، نباید با توهین به ادیان از خط قرمز حساسیت‌های دینی عبور کند. دولت سوئد باید درک کند که عمل سوزاندن قرآن نه تنها حمله به اسلام، بلکه اعلان مستقیم جنگ علیه مسلمانان است. مسلمانان در سراسر جهان، این اقدام شنیع را  بدون پاسخ قوی نخواهند گذاشت. این را مسلمانان در حادثه مشابهی در دانمارک در اوایل سال جاری نیز به وضوح نشان دادند. آیا سوئد به عمد می‌خواهد مسلمانان جهان را تحریک کند؟ صبر مسلمانان حدی دارد. سوئد و کشورهای غربی نمی‌توانند تصور کنند که قرآن‌سوزی قابل قبول باشد و عواقبی برای آنها نداشته باشد. وقتی دین موضوع توهین شود، آزادی بیان قابل دفاع نیست.
 
سوئد که به خاطر جایزه صلح که یکی از معتبرترین جوایز نوبل بوده، مشهور است، نمی‌تواند اجازه توهین به قرآن و نقض صلح را بدهد. سوئد نماد چه صلحی است اگر سوزاندن متن مذهبی 2 میلیارد مسلمان به بهانه آزادی بیان مجاز باشد؟ آیا سوئد از انجام اقدامات مشابه در مورد سایر متون مذهبی چشم‌پوشی می‌کند؟
 
بدیهی است که این بار سوئد موضعی نشان داده که با اصول صلح سازگار نیست. جایزه نوبل که باید نماد صلح باشد نمی‌تواند چنین اقدام شنیعی را بپذیرد. به مقامات سوئد یادآوری می‌کنیم که اگرچه روابط دوجانبه بین مالزی و سوئد خوب و روابط تجاری مثبت است، اما توهین به قرآن خط قرمز است.
 
مالزیایی‌ها که به احترام به مذاهب معتقدند نمی‌توانند چنین تحریک و هتک حرمت متن مقدس خود را تحمل کنند. موضع سوئد نفرت‌انگیز است. احترام متقابل بین نژادها و مذاهب در مالزی یک ارزش مقدس بوده و ستون وحدت برای همه مالزیایی‌ها است.
 
ما از دولت سوئد می‌خواهیم تا اقدامات مناسب را برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامی انجام دهد. سیاست آزادی بیان باید مورد بازنگری قرار گیرد تا از برخورد جلوگیری شود. اگر سوئد بخواهد به روابط خود با جهان اسلام ادامه دهد، قانونی که سوزاندن قرآن در سوئد را مجاز اعلام می‌کند، باید لغو شود.
 
محمد عزمی عبدالحمید
رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی(ماپیم)
انتهای پیام
captcha