عذرخواهی کافی نیست؛ دولت سوئد مسئولانه جبران و مانع تکرار اهانت به قرآن شود + فیلم
کد خبر: 4152149
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا:

عذرخواهی کافی نیست؛ دولت سوئد مسئولانه جبران و مانع تکرار اهانت به قرآن شود + فیلم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام دیرهنگام دولت سوئد در محکومیت قرآن‌سوزی در این کشور گفت: دولت سوئد صدای بلند مسلمان جهان را شنیده و دریافت کرده است. البته عذرخواهی دولت سوئد به تنهایی کافی نیست و جبران آن ضرورت دارد و باید مانع تکرار چنین اقدامات توهین‌آمیز و جسارت‌آمیزی شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، دوشنبه 12 تیرماه، در آغاز نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته ولایت و امامت و عید سعید غدیر خم، به آخرین روز هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد و گفت: امروز مصادف با سالروز حمله بی‌رحمانه و ددمنشانه رژیم آمریکا به هواپیمای مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر است؛ حادثه‌ای که در آن ۲۹۸ مسافر و خدمه هواپیما از جمله ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال بر فراز آسمان خلیج فارس به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا هیچ موقع در ارتباط با این جنایت هولناک عذرخواهی نکرد، تصریح کرد: آنها حتی به فرمانده ناوی که فرمان شلیک را به این هواپیما صادر کرد مدال شجاعت دادند.

کنعانی با یادآوری اینکه این جنایت هولناک نشان داد رژیم آمریکا علیرغم همه ادعاهای حقوق بشری برای رسیدن به اهداف نامشروع خودش از ارتکاب هیچ گونه جنایتی ابایی نمی‌کند، اظهار کرد: این لکه ننگ از دامان رژیم آمریکا پاک نخواهد شد و ملت ایران هیچگاه این جنایت هولناک را که همزمان با حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم متجاوز بعثی در جنگ ۸ ساله صورت گرفت، فراموش نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحولات و آشوب‌های اخیر در فرانسه گفت: شاهد تحولات بسیار مهم و فراگیری در کشور فرانسه هستیم که شلیک مستقیم به سر یک نوجوان 17 ساله فرانسوی که از جامعه مهاجران مقیم فرانسه است، منجر به قتل او شد که به آغاز مجدد موج اعتراضات سیاسی و اجتماعی در این کشور انجامید. این اعتراضات نسبت به خشونت مفرط صورت گرفته و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران تحولات فرانسه را دنبال می‌کند و موضع خودمان را به صورت رسمی اعلام کرده است.

توصیه به دولت فرانسه

وی با توصیه به دولت فرانسه برای شنیدن صدای معترضان و رعایت حقوق بشر و پرهیز از خشونت مفرط گفت: آنها  مواردی را که به دیگران توصیه می‌‎کنند، آویزه گوش خودشان کنند. در تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران صرفاً شاهد مداخلات اینها نبوده‌ایم بلکه شاهد اقدامات تحریک‌آمیز آنها نیز بودیم و به جای توصیه به آرامش توصیه به خشونت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ورود اولین گروه گردشگران ایرانی به مصر و عادی‌سازی روابط تهران و قاهره گفت: ما هیچ موضع رسمی در این باره دریافت نکرده‌ایم و اظهاراتی که مطرح شده هنوز از طریق مراجع رسمی کشور راستی‌آزمایی نشده است. جمهوری اسلامی ایران پاسخ متقابل به هرگونه اقدام مثبت از سوی مقامات مصر خواهد داد و از آن استقبال می‌کند. از سوی دیگر هنوز اخباری مربوط به ورود گردشگران ایرانی به مصر دریافت نکرده‌ایم و لذا از ورود به این موضوع اجتناب می‌کنم.

مرخصی رابرت مالی و تأثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای

کنعانی پیرامون قضیه مرخصی رابرت مالی و تأثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: ما در ارتباط با موضوعات داخلی دیگر کشورها اظهار نظر نمی‌کنیم و آنچه که برای ما مشخص است سیاست‌ها و رویکردهای کشورهاست نه سیاست‌های افرادی که در دولت‌ها حضور دارند. این افراد مجری سیاست‌های دولت‌شان هستند و خارج از آن نمی‌توانند عمل کنند پس من در مورد مرخصی رفتن رابرت مالی نمی‌توان صحبت کنم.

وی درباره عضویت رسمی ایران در شانگهای که فردا اعلام می‌شود، گفت: این گام خیلی مهمی است و همانطور که بارها اعلام شده عضویت ایران در این سازمان یک منفعت دوطرفه است و این تحول مثبت می‌تواند ارزش افزوده‌هایی را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر به روند منطقه‌گرایی، توسعه همکاری‌های تجاری و ارتباط سازنده با کشورهای عضو منجر شود.

کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره اقدام دیرهنگام دولت سوئد در محکومیت قرآن‌سوزی در این کشور گفت: دولت سوئد صدای بلند مسلمان جهان را شنیده و دریافت کرده است. در واقع اهانت به مقدسات اسلامی اهانت به همه کسانی است که به ارزش‌های دینی و آیین سماوی پایبند هستند و لذا صرفاً توهین به اعتقادات امت اسلامی نیست و اقدامی که انجام شده کاملاً غیرقانونی است و توهین به احساسات جامعه بشری و ارزش‌ها و مقدسات همه مسلمانان عالم است.

 عذرخواهی دولت سوئد به تنهایی کافی نیست

وی افزود: عذرخواهی دولت سوئد به تنهایی کافی نیست و جبران آن ضرورت دارد و باید مانع تکرار چنین اقدامات توهین‌آمیز و جسارت‌آمیزی شود و همه موحدان جهان این انتظار را از دولت سوئد انتظار دارند و ما هم انتظار داریم این دولت اقدامات بازدارنده خود را جدیت ببخشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای اسلامی و مردم مسلمان نسبت به این اقدام واکنش‌های مطالبه‌گرایانه‌ای را نشان داده‌اند و سازمان همکاری‌های اسلامی در سطح سفرا اجلاس برگزار کرده و طی بیانیه‌ای دیدگاه‌ها و مواضع اعضا را بیان کرده و لذا مطالبات از دولت سوئد کاملاً روشن است و انتظار داریم از تکرار چنین وقایع تلخی پیشگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عملیات شبانه ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و حمله به فلسطینیان گفت: این یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی مرتکب نشده و جز حقوق طبیعی خود مطالبه دیگری ندارد و برای احقاق حق طبیعی‌اش تلاش می‌کند. قطعاً رژیم غاصب صهیونیستی بار دیگر شکست تلخی را تجربه خواهد کرد. از سازمان همکاری‌های اسلامی انتظار می‌رود به طور جدی در این‌باره عمل کند. جنایت در ذات رژیم صهیونیستی است.

کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری خود به پیگیری‌های مربوط به موضوع حادثه حمله به سفارت آذربایجان در تهران اشاره و تأکید کرد که این پیگیری‌ها در عالی‌ترین سطح دو کشور ادامه دارد و قوه قضائیه موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و به نتایج خوبی هم دست یافته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج بریتانیا و کشورهای اروپایی از برجام اظهار کرد: در ارتباط با برجام، موضوعات رسانه‌ای در خصوص انجام و یا عدم انجام تعهدات را ملاک عمل و تصمیم‌گیری قرار نمی‌دهیم و یکی از موعدهای مهم در ارتباط با اجرای برجام مهرماه است. ایران به عنوان عضو مسولیت‌پذیر برجام تحولات را رصد می‌کند و در برجام به هرگونه بدعهدی طرف مقابل واکنش نشان خواهیم داد.

روند مذاکرات خوش‌بینانه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اخباری که طی روزهای گذشته پیرامون مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا منتشر شده است، گفت: ایران مسیر مذاکرات با طرف مقابل را با هدف تأمین منافع حداکثری دنبال می‌کند و همچنین در بازه زمانی اخیر رگه‌هایی از واقع‌بینی و دور شدن از سیاست‌های مخرب را در طرف‌های مقابل مشاهده کرده‌ایم و ایران برای گرفتن نتیجه مثبت و مطلوب از روند مذاکرات، گفتگو می‌کند و لذا آماده هر سناریویی هستیم و روند مذاکرات خوش‌بینانه است.

کنعانی درباره زمان دقیق بازگشایی سفارت عربستان در کشورمان عنوان کرد که به زودی این اتفاق رخ خواهد داد و تاریخ دقیق بازگشایی را به ریاض اطلاع می‌دهیم.

وی درباره سفر رئیس‌جمهور کشورمان هم به عربستان گفت: تاریخ این سفر مشخص نیست.

کنعانی درباره قراداد 25 ساله با چین گفت: ما هیچ مشکلی برای پیشبرد هدف‌گذاری‌های انجام شده نداریم. خوشبختانه روابط دو کشور در سطح عالی برقرار است. در سفر آقای رئیس جمهور به چین توافقاتی انجام شد و در سفر هیئت عالی‌رتبه چینی به ایران هم توافقاتی امضا شد که در چارچوب توافق بلندمدت دو کشور بود. این قرارداد 25 ساله یک نقشه راه بین دو کشور است. اسنادی که امضا شده در همان چارچوب اجرای برنامه جامع بلندمدت انجام شده است و گمانه‌زنی رسانه‌ای فاقد اعتبار است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره استرداد اعضای گروهک تروریستی منافقین به کشور گفت: اقدام ایران برای پیگیری حقوقی و سیاسی تروریست‌ها یک اقدام مستمر است. متاسفانه کشورهایی وجود دارند که از گروه‌های تروریستی به‌ویژه گروهک تروریستی منافقین به عنوان یک ابزار علیه ملت ایران استفاده می‌کنند و این کشورها هم عمدتاً داعیه‌دار حقوق بشر هستند ولی به صورت آشکار نشست‌های اعضای گروهک تروریستی منافقین را برگزار می‌کنند.

حمایت غیرسازنده دولت فرانسه در برگزاری نشست فرقه تروریستی منافقین

وی افزود: ما شاهد حمایت غیرسازنده دولت فرانسه در برگزاری نشست فرقه تروریستی منافقین در این کشور بودیم و فرانسه باید نسبت به مسئله پاسخگو باشد.

کنعانی درباره ادعای اخیر آقای اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که گفته بود ایران مانع جدی اجرای پروژه کریدور زنگزور است، اظهار کرد: ما در چارچوب توافق آتش‌بس مواضع روشنی داریم و بر اجرای آن توافقنامه تأکید کردیم. مواضع ایران کاملاً واضح است و در ارتباط با مرزهای بین‌المللی ما همواره دیدگاه روشن بیان کردیم و دولت‌ها از مواضع ایران مطلع هستند.

انتهای پیام
captcha