کشورهای اسلامی سوئد را به ممنوعیت قرآن‌سوزی ملزم کنند + فیلم
کد خبر: 4152142
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
رئیس شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی مالزی:

کشورهای اسلامی سوئد را به ممنوعیت قرآن‌سوزی ملزم کنند + فیلم

محمد عزمی عبدالحمید، هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را اقدامی غیرمتمدنانه خواند و از کشورهای اسلامی خواست تا دولت سوئد را به عذرخواهی و ممنوعیت قانونی هر گونه اهانت به کلام وحی ملزم کنند.

در پی اهانت به ساحت قرآن کریم در سوئد، «محمد عزمی عبدالحمید»، رئیس شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی مالزی (MAPIM) در پیامی ویدئویی به ایکنا درباره این اقدام اهانت‌آمیز گفت: آتش‌زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد در ایام جشن عید سعید قربان، عملی غیرمتمدنانه بود که به منظور توهین به کتاب آسمانی قرآن برنامه‌ریزی شد و ما این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم.

وی افزود: ما از همه مردم جهان به ویژه مسلمانان می‌خواهیم که در برابر این اقدام غیرقابل قبول و غیر قابل بخشش که دولت سوئد مجوز آن را داد، اعتراض کنند. ما از همه دولت‌های اسلامی می‌خواهیم که شدیدا اعتراض کنند و از دولت سوئد بخواهند رسما عذرخواهی و از صدور مجوز برای تکرار چنین اقدامی جلوگیری کند.

عبدالحمید ادامه داد: ما نمی‌توانیم در برابر این اهانت سکوت کنیم و هیچ مسلمانی نمی‌تواند اجازه چنین توهینی به هیچ دینی به بهانه آزادی بیان را بدهد. 

رئیس ماپیم افزود: ما همچنین از دولت سوئد می‌خواهیم که به جایزه صلح نوبل که از سوی این کشور اهدا می‌شود توجه کند. این جایزه نشانه اهمیت صلح است که ما در جهان امروز به آن بسیار نیاز داریم. بنابراین خواستار عذرخواهی و مجازات قانونی عامل این اقدام هستیم و می‌خواهیم سوئد چنین اعمالی را ممنوع و از تکرار آن در آینده جلوگیری کند.

عزمی عبدالحمید در پایان گفت: ما از جهانیان می‌خواهیم نه تنها به اصل آزادی بیان بلکه به احترام به دین دیگران نیز متعهد باشند. 

گفتنی است، اقدام یک فرد عراقی‌تبار در آتش زدن قرآن کریم در مقابل مسجد جامع استکهلم سوئد در روز عید سعید قربان، خشم مسلمانان جهان را برانگیخت و واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. بسیاری از فعالان مسلمان خواستار تحریم اقتصادی سوئد شده‌اند. روز گذشته سازمان همکاری اسلامی در نشستی ویژه، از ۵۷ کشور عضو خود خواست با در پیش گرفتن مواضع جدی و یکپارچه، مانع از توهین مجدد به قرآن در جهان شوند.

ساعاتی پس از فراخوان سازمان همکاری اسلامی به تلاش برای جلوگیری از اهانت مجدد به قرآن وزارت امور خارجه سوئد با انتشار بیانیه‌ای سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان مقابل مسجد جامع استکهلم را حرکتی اسلام‌ستیزانه خواند و آن را محکوم کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه سوئد آمده است: «دولت سوئد کاملاً متوجه است که رفتارهای اسلام‌ستیزانه افراد در تجمعات، می‌تواند مسلمانان را آزرده کند».

انتهای پیام
captcha