انتفاضه مردمی علیه قرآن‌سوزی و فقدان موضع بازدارنده کشورهای اسلامی
کد خبر: 4152131
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
القدس العربی تحلیل کرد؛

انتفاضه مردمی علیه قرآن‌سوزی و فقدان موضع بازدارنده کشورهای اسلامی

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در تحلیلی عنوان کرد که این برای نخستین بار نبود که کتاب خدا در سوئد یا دیگر کشورهای اروپایی مورد هتک حرمت قرار گرفته است و مطمئنا نبود یک موضع بازدارنده از سوی کشورهای عربی و اسلامی در تکرار این حوادث نقش خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، روزنامه آنلاین فرامنطقه‌ای القدس العربی که از لندن به روز رسانی می‌شود در یادداشتی به قلم سعید الشهابی، نویسنده بحرینی و با عنوان «سوزاندن قرآن اعلان جنگ و فراتر از یک اقدام تحریک‌آمیز است»، تأکید کرد، حکومت‌هایی که حق امنیت اجتماعی مردم خود را فدای به اصطلاح آزادی فردی می‌کنند، نابودی خود و جوامعشان را رقم می‌زنند.

در ابتدای این یادداشت آمده است: فارغ از ارزیابی عملکرد سیاست خارجی کشورهای عربی و اسلامی، موج محکومیت قرآن‌سوزی در سوئد از سوی این کشورها اتفاق مثبتی بود که همیشه تکرار نمی‌شود.

وی افزود: درست است که صرف محکومیت کافی نیست، همان طور که فراخواندن سفرای سوئد از سوی وزارتخانه‌های خارجی کشورهای اسلامی برای ابلاغ خشم مسلمانان از آنچه رخ داده نیز کافی نیست؛ اما این بار پدیده‌ای جدید و مهم بروز یافته و آن ایجاد یک انتفاضه مردمی خشم علیه جنایت قرآن‌سوزی است.

در ادامه یادداشت آمده است: حکومت‌ها در کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، امارات، ایران، اردن، مراکش و ... به قرآن‌سوزی اعتراض کردند. مؤسسه الازهر نیز از ملت‌های اسلامی خواست تا کالاهای سوئدی را در واکنش به تکرار هتک حرمت قرآن در سوئد تحریم کنند و تأکید کرد که این هتک حرمت‌ها تحت عنوان آزادی بیان همه مسلمانان را تحریک می‌کند.

دفتر آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق نیز خواستار اتخاذ اقدامات کارساز برای ممانعت از تکرار چنین جرایمی شد و از کشورها خواست در قوانین خود که اجازه وقوع چنین جرایمی را می‌دهند، تجدید نظر کنند.

آیت‌الله سیستانی همچنین تثبیت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف و جریان‌های فکری بر مبنای رعایت حقوق  و احترام متقابل بین همگان را خواستار شد.

فقدان موضع بازدارنده کشورهای اسلامی

این برای نخستین‌بار نبود که کتاب خدا در سوئد یا دیگر کشورهای اروپایی مورد هتک حرمت قرار گرفته است و مطمئنا نبود یک موضع بازدارنده از سوی کشورهای عربی و اسلامی در تکرار این حوادث نقش داشته و پیش بینی می‌شود در سایه نبود یک موضع سیاسی و دیپلماتیک بازدارنده گاه و بی‌گاه این حوادث ادامه یابد.

شهابی با بیان اینکه استناد به مقوله احترام به آزادی بیان نیز غیرواقعی است و صادقانه نیست، گفت:  آیا دولت سوئد به طور رسمی یا از طریق قوه قضاییه خود به گروهی از مردم اجازه می‌دهد نسخه‌ای از تورات یا انجیل را پاره کنند؟ اگر کشورهای غربی تمایل دارند انتقاد از سیاست‌های رژیم اشغالگر اسرائیل را یهودستیزی و جرم‌انگاری کنند، چرا هدف قرار دادن اسلام و مقدسات آن را جرم نمی‌دانند؟

نویسنده با طرح یک سؤال دیگر مبنی بر اینکه چرا دولت سوئد اجازه برپایی تجمعی با هدف علنی قرآن‌سوزی را داد، گفت: در نخستین روز از ایام عید قربان مسلمانان با انتشار کلیپی از قرآن‌سوزی در سوئد توسط یک جوان افراطی شوکه شدند که خشم گسترده آنها را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. کاربران از اینکه مقامات سوئدی اجازه چنین رفتارهایی برای تحریک احساسات مسلمانان در نخستین ایام عید سعید قربان را داده‌اند، اعتراض داشتند.

شهابی با بیان اینکه آیا قرآن‌سوزی هدیه سوئد به مسلمانان در ایام عید قربان بوده است، گفت: مسلمانان چه هیزم تری به غیرمسلمانان فروخته‌اند که سزاوار چنین رفتاری هستند؟ ارزش اخلاقی و انسانی سوزاندن یک نسخه از یک کتاب مقدس چیست که پیراونش معتقدند از طرف خداوند نازل شده و فراتر از مرزهای جغرافیایی، تاریخی و رنگ و نژاد مردم همه دنیا را با یک زبان ناب عقیدتی خطاب قرار می‌دهد.

نویسنده افزود: آیا سوزاندن قرآن کریم در برابر مسجد استکهلم دعوت به جنگ دینی علیه دستاوردهای جدید بشریت نظیر گفت وگوی ادیان، تکثرگرایی فرهنگی، احترام و به رسمیت شناختن متقابل نیست؟

کشورهای اسلامی اجازه سوزاندن کتب مقدس را نمی‌دهند

شهابی با بیان اینکه آنچه مسلم است کشورهای اسلامی اجازه نمی‌دهند هیچ کتاب آسمانی فارغ از اختلافات و کشمکش‌های سیاسی سوزانده شود، گفت: همه کتب آسمانی با وجود تحریف‌شدن بسیاری از آنها و همچنین همه پیامبران خدا و رسولان و ادیانی که با خود آوردند، نزد مسلمانان مقدس است. این موضع شرعی مسلمانان برخاسته از ایمان آنها به این قضیه است که پیام‌های آسمانی همگی حامل ‌رسالت واحدی از جانب خداوند هستند که با اسلام سازگار است، حتی اگر نام‌های دیگری داشته باشد.

نویسنده با بیان اینکه قرآن کریم تأکید دارد که احترام به مقدسات دیگران راه حفظ آرامش و امنیت در جوامع بشری است که پیوسته در حال گسترش است، گفت: خداوند در آیه 40 سوره حج می‌فرماید: «الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» آن مؤمنانی که به ناحق از خانه‌هاشان آواره شده (و جرمی نداشتند) جز آنکه می‌گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست. و اگر خدا (رخصت جنگ ندهد و) دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کنشت‌ها و مساجدی که در آن (نماز و) ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود. و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است..

وی تکثرگرایی دینی را یکی از عوامل امنیت جوامع خواند و گفت: عقل انسان حکم می‌کند که همزیستی تنها از طریق شناخت و احترام متقابل حاصل می‌شود و هیچ کسی حق ندارد با توهین به عقاید و مقدسات دیگران آنها را تحریک کند، زیرا این کوتاه‌ترین راه برای ضربه زدن به آرامش اجتماعی و تضعیف پیوندهای برادری انسانی و ایجاد دشمنی بین مردم است.

نویسنده تأکید کرد: به نظر می‌رسد که یک استاندارد بین‌المللی مورد توافق برای آزادی فردی وجود ندارد که حدود آن مشخص باشد تا معلوم شود که کجا با حقوق دیگران تلاقی پیدا می‌کند.

حاکم عادل و خردمند تأمین امنیت را بر حق فردی ترجیح می‌دهد

شهابی با بیان اینکه بین آزادی بیان مسئولانه و حق تحریک دیگران یک دنیا تفاوت وجود دارد، گفت: منطق یک حاکم عادل و خردمند باید مبتنی بر اهتمام به تأمین امنیت همگان به عنوان اولویت سیاست داخلی خود باشد و براساس این اولویت قوانین مرتبط با آزادی بیان وضع شود.

نویسنده افزود: در تاریخ جنگ‌هایی که به دلیل تعصب، کینه توزی‌ و جهالت‌ها درگرفته، ثبت شده است. جنگ‌های صلیبی تنها یک نمونه از آن است. همچنین برخی ‌جنگ‌هایی که در اروپا اتفاق افتاد، ناشی از مسئله ادیان نبود، بلکه برای توجیه خصومت‌هایی بود که منجر به جنگ شد.

وی با بیان اینکه ادیان دعوت به افراط‌گرایی یا دشمنی با دیگران نمی‌کنند، گفت: پیام‌های آسمانی همواره بر به کارگیری عقل و غلبه بر عواطف و احساسات ناشی از کینه‌های درونی برخی به ویژه در جهان سیاست تأکید دارند.

القدس العربی آورده است: واقعیت دیگری نیز وجود دارد که دولت سوئد آن طور که ادعا می‌کند از سر دغدغه‌مندی برای حمایت از آزادی بیان عمل نکرده است، مانند سایر دولت‌های جهان می‌داند که به موازات این آزادی، حقوق افراد برای برخورداری از آزادی اجتماعی نیز وجود دارد که نقض آن جرم است و مجازات قانونی دارد.

نویسنده تأکید کرد: در یک کشور هنگامی که میلیون‌ها نفر در نتیجه حملات و تحریکاتی که دولت اجازه وقوع آن را می‌دهد، خطر انفجار وضعیت امنیتی را احساس می‌کنند، این آغاز پایان آن دولت است، زیرا حفظ امنیت در رأس مسئولیت‌های آن نبوده است.

توطئه‌ای در پس هتک حرمت‌های زنجیره‌ای است

شهابی افزود: سؤال اینجاست که چرا مرز بین حق فردی و امنیت اجتماعی تا این حد مبهم شده است؟

نویسنده در پایان با بیان اینکه آیا تکرار هتک حرمت‌های مسلمانان و عقاید و مقدسات آنها تصادفی است، گفت: از حادثه کاریکاتورهای موهن شارلی ابدو در فرانسه تا کاریکاتورهای موهن در دانمارک و تا قرآن‌سوزی‌ها در سوئد رشته‌ای وجود دارد که آن‌ها را به هم متصل می‌کند و وجود طرف‌هایی را تأیید می‌کند که در پشت توطئه هدف قرار دادن مسلمانان به میدان آمده‌اند.

انتهای پیام
captcha