از درخواست مجازات عامل قرآن‌سوزی تا تشدید اقدامات امنیتی در سوئد
کد خبر: 4152079
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن ادامه دارد

از درخواست مجازات عامل قرآن‌سوزی تا تشدید اقدامات امنیتی در سوئد

وزارت امور خارجه عربستان سعودی، با احضار سفیر سوئد در این کشور، قرآن‌سوزی در استکهلم را به شدت محکوم کرد، وزارت امور خارجه سوئد نیز از تشدید اقدامات امنیتی در مرزهای این کشور خبر داده و شورای فتوای سوئد خواهان مجازات عامل قرآن سوزی شده است، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در عراق نیز قرآن‌سوزی را محکوم کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العین، وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: در پی بیانیه صادر شده در 29 ژوئن که در آن پادشاهی سعودی، آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم از سوی یک شخص افراط‌گرا در مقابل مسجد مرکزی استکهلم و بعد از عید قربان را محکوم کرد، وزارت امور خارجه سفیر سوئد در عربستان را احضار کرد.

در ادامه آمده است: وی از محکومیت قاطعانه این اقدام ننگین از سوی پادشاهی سعودی مطلع شده است.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی از سوئد درخواست شده است تمام اقداماتی را که به شکل مستقیم با تلاش‌های بین‌المللی در راستای گسترش ارزش‌های تساهل، اعتدال و رد افراط‌گرایی در تضاد بوده و عامل تضعیف احترام متقابل به عنوان شرطی مهم در روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها است، متوقف کند.

شورای فتوای سوئد خواهان مجازات عامل قرآن سوزی شد

در همین راستا شورای فتوای سوئد با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن قرآن‌سوزی در این کشور خواهان مجازات عامل این جنایت شد.

در این بیانیه تصریح شده است: قرآن‌سوزی در بهترین روز سال، روزی که از سوی بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان جهان که بخشی از مردم سوئد را نیز تشکیل می‌دهند، گرامی داشته می‌شود، محکوم است. این اقدام را که از سوی یک افراطی منفور و بدخواه صورت گرفته، نمی‌توان بخشی از آزادی بیان و عقیده دانست و این ادعا غیرقابل‌قبول است چرا که این اقدام، اندیشه و بیانی نیست که بتوان آن را بیان کرد و فهمید.

در ادامه این بیانیه آمده است: تجاوزات و حملات مکرر به اماکن عبادی ما مسلمانان، کتاب مقدس و مساجد ما حاصل سوءاستفاده افراط‌گرایان از ابهام و خلأ قانونی موجود در سوئد است و کارشناسان و اهل‌فن مدت‌هاست خواستار حمایت قانونی از مسلمانان و نمادهای مذهبی آنها و مجازات عاملان توهین و آزار مسلمانان به‌واسطه هتک حرمت مقدسات آنها بوده‌اند، اما این اقدامات تاکنون راه به‌ جایی نبرده است.

شورای فتوای سوئد از مقامات این کشور خواسته است، «سلوان مومیکا» عامل جنایت قرآن‌سوزی را به دلیل جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان و پیامدهای زیان‌بار اقدام وی برای سوئد، محاکمه و مجازات کنند.

این شورا تأکید کرده است، جنایت این شخص افراطی منجر به بدنام کردن سوئد در جهان و افزایش نفرت از این کشور در جهان به ویژه در کشورهای اسلامی می‌شود.

شورای فتوای سوئد از پارلمان، احزاب فعال و نهادهای جامعه مدنی این کشور نیز درخواست کرد که نسبت به این اقدام که اعتبار سوئد را به عنوان کشوری که همواره به وجود تسامح در جامعه افتخار کرده، زیر سؤال برده است، واکنش نشان داده و آن را محکوم کنند.

تشدید اقدامات امنیتی در مناطق مرزی سوئد

این در حالی است که پلیس سوئد پس از جنایت قرآن سوزی، اقدامات امنیتی را در مناطق مرزی این کشور تشدید کرده است و وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که امنیت و کنترل مرزهای این کشور پس از حادثه قرآن سوزی در روز عید قربان تقویت می‌شود.

وزارت خارجه سوئد در وب‌سایت رسمی خود نوشت که دولت در ماه می گذشته تصمیم گرفت مجدداً نظارت و کنترل مرزها را اعمال کند و ما دلایل اتخاذ چنین تصمیمی را توضیح داده‌ایم که مهم‌ترین آن، تهدید فزاینده علیه سوئد ناشی از اعتراضات مربوط به قرآن‌سوزی است.

وزارتخانه یادشده افزود: با توجه به وقایع اخیر مرتبط با تظاهرات چهارشنبه گذشته در استکهلم، وزارت دادگستری در مورد چگونگی سازمان‌دهی کنترل مرزهای داخلی کشور توسط اداره پلیس سوئد مطلع شده است.

وزارت خارجه سوئد با بیان اینکه اداره پلیس در حال انجام تغییرات و تنظیمات لازم بر روی اقدامات و روش‌ها نظارتی و تقویت همکاری با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با تهدیدات است،‌ تأکید کرد که اگرچه قانون اساسی سوئد از آزادی بیان حمایت می‌کند، اما «دولت از هر نظری که بیان می‌شود، حمایت نمی‌کند».

وزارت خارجه سوئد افزود: تجمعات عمومی و اعتراضات مشروع می‌تواند بحث‌برانگیز و توهین‌آمیز باشد و عواقب منفی و جدی برای امنیت داخلی سوئد داشته باشد که تظاهرات روز چهارشنبه در استکهلم نمونه‌ای از آن است.

این وزارتخانه در پایان اعلام کرد که سوئد تهدیدات علیه آزادی، امنیت و آرامش خود را بسیار جدی می‌گیرد و به همین دلیل، دولت تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه تهدید جدید انجام می‌دهد.

دولت سوئد دیروز یکشنبه پس از موج گسترده‌ای از محکومیت‌های بین‌المللی عقب‌نشینی کرد و سوزاندن قرآن کریم در استکهلم را محکوم و آن را «اقدامی ضد اسلامی» توصیف کرد.

قرآن‌سوزی در سوئد؛ محور گفت‌وگوی الاعرجی و پلاسخرت

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و جنین هنیس پلاسخرت، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، درباره آخرین تحولات سیاسی و امنیتی به ویژه پیامدهای آتش زدن قرآن در سوئد گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، نتایج سفر اخیر الاعرجی به سازمان ملل در نیویورک و نشست‌های هماهنگی برای تداوم حمایت جامعه بین‌المللی از عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و پرونده بشردوستانه بررسی شد.

الاعرجی و پلاسخرت، آخرین تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه پیامدهای آتش‌زدن قرآن در سوئد را بررسی کردند.

وی مجدداً بر اهمیت حمایت از جامعه بین‌المللی در پرونده اردوگاه الهول سوریه و تلاش برای بستن آن با توجه به اینکه تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و جهان به شمار می‌رود، تأکید کرد.

تأکید چارچوب هماهنگی بر محکومیت تعرض به قرآن

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق دیروز، 11 تیرماه طی نشستی بر مخالفت و محکومیت تعرض گناهکارانه به قرآن کریم تأکید کرد. 

این نشست در دفتر همام حمودی برای بررسی شماری از مسائل از جمله آتش‌زدن قرآن برگزار شد.

در ابتدای نشست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گزارشی از آخرین تحولات سیاسی و خدماتی در کشور ارائه داد و چارچوب هماهنگی از تلاش های دولت، وزارت برق و کادر آن برای بهبود وضعیت برق در سراسر کشور قدردانی کرد.

در ادامه نشست، چارچوب هماهنگی خواستار اشاعه ارزش‌های درست و اصیل اسلامی و اجتماعی شد و بر استقلال و آزادی عراق در تعامل با اموال خود به هرگونه ای که منافع عراق اقتضا کند، تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha