هتک حرمت قرآن، آزمایشی برای شناخت مؤمنان واقعی است
کد خبر: 4151919
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

هتک حرمت قرآن، آزمایشی برای شناخت مؤمنان واقعی است

یک تحلیلگر پایگاه خبری الجزیره، حادثه هتک حرمت ساحت قرآن کریم و واکنش به این جنایت را آزمایشی دانست که ماهیت رابطه با قرآن کریم و جایگاه آن را در دل مؤمنان واقعی نشان خواهد داد.

به گزارش ایکنا، پایگاه خبری الجزیره در تحلیلی به قلم محمد الصغیر، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه جهانی علمای اسلام درباره هتک حرمت به ساحت قرآن کریم نوشت: یکی از احکام الهی و احکام قرآنی این است که به آنچه که مردم به آن مقدس می‌دانند یا در عبادت به آن متوسل می‌شوند تعرض نکنند، مبادا این امر بهانه‌ای برای تعرض به خداوند متعال یا تضعیف حرمت مقدسات شود.
 
خدای سبحان می‌فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (و آنهايى را كه جز خدا مى‏ خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى‌ دادند آگاه خواهد ساخت). 
 
خداوند متعال مسلمانان را از توهین به خدایان مشرکان، هر چند که دروغین هستند نهی کرده است، مبادا این امر، دستاویزی برای آنها شود تا در حمایت از خدایان دروغینشان به خدای متعال توهین کنند و با مسلمانان نیز به همین صورت رفتار کنند.
 
از سوی دیگر، جهان غرب را می‌بینیم که مدعی است مهد تمدن است، با تمام ابزارهای زور، احترام به پرچم‌های همجنس گرایی، انحراف جنسی و پرستش غریزه را در همه تریبون‌ها تحمیل می‌کند و اعتراض به آن را به عنوان نقض آزادی‌ها تلقی می‌کند اما از سوی دیگر اجازه سوزاندن قرآن کریم را می‌دهند و اعتراض به این امر را محدودیت آزادی بیان می‌دانند.
 
چند دهه پیش شیخ محمد غزالی کتابی به نام نبرد با قرآن نوشت که در آن این بیماری را آشکار کرد و نشان داد که غرب صلیبی، دشمن واقعی قرآن است؛ با آن می‌جنگد و تمدن را ویران و کشورها را اشغال می‌کند.
 
وقایع حال حاضر به نحوی به وقوع پیوسته تا ثابت شود که ما واقعاً در دوران نبرد باطل با کتاب حق زندگی می‌کنیم. همانطور که سوئد سوزاندن قرآن را به یک عادت رایج تبدیل کرده است که با اجازه دولت و تحت حمایت پلیس انجام می‌شود. این کشور در ماه‌های گذشته در مبارزه با اسلام و آزار مسلمانان از فرانسه پیشی گرفته و نشان داده که در رده اول اسلام‌هراسی در اروپا قرار گرفته است. جنایت سوئد در ربودن کودکان مسلمان تحت لوای قانون اجتماعی و سپردن آنها به خانواده‌های غیرمسلمان یا به یک زن و شوهر منحرف، نمونه‌ای از این رویه است. 
 
واکنش همراه با ترس و نکوهش و تقبیح از سوی کشورهای اسلامی با حجم جنایتی که تندروهای سوئد در هر مناسبتی تکرار می‌کنند، تناسبی ندارد، بلکه صهیونیست‌های اشغالگر را به ارتکاب همان جنایت در مساجد فلسطین جسور کرده است. سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود این است: اگر پرچم یک کشور یا نمادی از نمادهای آن آتش زده می‌شد، آیا پاسخ آن به همان اندازه نرم و همراه با مدارا بود؟
 
با این حال، پاسخ برخی کشورهای اسلامی تا حدودی بارقه امید را زنده کرد. پادشاهی مراکش سفیر سوئد را در رابطه با جرم سوزاندن قرآن احضار کرد و سفیر خود در استکهلم را برای مشورت برای مدت نامحدود فراخواند.
 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: کسانی که در سوئد مرتکب جنایت سوزاندن قرآن کریم می‌شوند و آنهایی که در پوشش آزادی اندیشه اجازه این جنایت را می‌دهند، به اهداف خود نخواهند رسید و ما قوی‌ترین پاسخ را خواهیم داد. وزیر خارجه ترکیه این رویداد را اقدامی نفرت‌انگیز توصیف کرد. همچنین امام احمد الطیب، شیخ الازهر، ابتکار عمل را برای محکوم کردن این جنایت به دست گرفت، دولت سوئد را به خاطر همدستی در آن ملامت کرد و آشکارا خواستار تحریم محصولات سوئدی شد.
 
فعال كردن تحريم و تداوم آن وظيفه مردم است كه از اين سلاح متمدنانه و تأثيرگذار استفاده كنند، اما بیشترین تأثير و نقش بر عهده دولت‌هاست كه بايد به عنوان پاسخ اوليه به این جنايت، اقدام به اخراج سفرای سوئد كنند. این آزمایشی است که ماهیت رابطه با قرآن کریم و جایگاه آن را در دل مؤمنان واقعی نشان خواهد داد و در اینجا تأکید می‌کنیم که نقش حقوقدانان ارشد و سازمان‌های حقوق بشری در تلاش برای جرم‌انگاری توهین به ادیان و همه مقدسات دینی و وضع قوانین بین‌المللی برای آن بسیار مهم است.
 
اگر کسی کتابی علمی در هر رشته‌ای را بسوزاند یا به یک نسخه خطی عتیقه آسیب برساند، جهان برای حفظ دانش و حفظ تاریخ قیام می‌کند و هیچ کس در این مورد اختلاف نظر ندارد، پس در مورد کتاب خدا اقدام جدی و قاطع از سوی مومنان واجب است. 
انتهای پیام
captcha