محکومیت قرآن‌سوزی از سوی اقلیت‌های دینی عراق، مصر و فلسطین
کد خبر: 4151790
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

محکومیت قرآن‌سوزی از سوی اقلیت‌های دینی عراق، مصر و فلسطین

جمعی از رهبران اقلیت‌های مسیحی کشورهای عراق، مصر و فلسطین، هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در سوئد را شدیدا محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد،  اقلیت‌های دینی در عراق سوء استفاده، هتک حرمت شرم آور و آشکار مقدسات دینی اسلامی توسط یک افراطی در سوئد را محکوم  کرده و چنین اعمال و رفتارهایی را مغایر با قانون اساسی این کشور، اصول همزیستی بین ملل و جوامع مختلف با گرایش‌های مذهبی، ملی، قومی و فرقه‌ای مختلف دانستند.

 
شیخ ستار جبار الحلو، رهبر صابئین مندائی عراق و جهان در بیانیه‌ای جنایت هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را به شدت محکوم کرد و گفت: اجازه این اقدامات ننگین به بهانه آزادی بیان غیرقابل قبول است، زیرا اصل همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملت‌ها را تضعیف می‌کند. این اقدام اوج بی‌اعتنایی به مفاهیم و ارزش‌های  ادیان و بی اعتنایی به ذات الهی است چون پیامبران با هم برادرند و پروردگارشان یکی است و در عین حال این اقدام باعث افزایش تفرقه بین اهل ادیان مختلف می‌شود.
 
همچنین کلیسای ارتدوکس یونانی انطاکیه عراق سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما، کلیسای ارتدوکس یونانی انطاکیه عراق، چنین اقدامی را رد و محکوم می‌کنیم. این اقدام توهین به دین اسلام است و ما نیز اجازه دادن به این اعمال را که نشانه آزادی بیان نیست محکوم می‌کنیم. 
 
 این کلیسا در بیانیه خود تأکید کرد: اقدام ننگینی که در سوئد رخ داد مطلقاً غیر قابل قبول است و ما آن را توهینی به مسیحیان این سرزمین و مسلمانان آن می‌دانیم که قرن‌ها در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
به نوبه خود، فرقه کاتولیک سریانی در استان بصره در جنوب عراق بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد: همه ما می‌دانیم که کلیسای سریانی ما  در منطقه العشر همواره میزبان ده‌ها نفر از مسیحیان، مسلمانان از زن و مرد است. در روز اول عید قربان، کلیسا و صحن‌های آن مملو از مؤمنان مسلمان شد و مردم بسیار بودند. آیا تصویری زیباتر از این تصاویر وجود دارد که بیانگر روحیه همزیستی مسلمانان و مسیحیان در بصره عزیز باشد؟
 
این کلیسا در بیانیه خود خاطرنشان کرد: اما آنچه که ما مسیحیان را قبل از مسلمانان ناراحت کرد، رفتار غیرعادی این مرد است که آن را رفتار غیرمسئولانه شخصی و انکار دین، خانواده و کشور به بهانه آزادی بیان می‌دانیم؛ این چه آزادی متعفنی است؟
 

اسقف اعظم قدس: قرآن‌سوزی حاصل ترکیب عقب‌ماندگی و افراط‌گرایی است

 
 عطالله حنا، اسقف اعظم بیت‌المقدس هم در بیانیه‌ای گفت: این روزها دردناک و شرم‌آور است که کسی قرآن را در سوئد بسوزاند و باور کند که این یک عمل قهرمانانه و آزادی بیان است. مقامات سوئدی این اجازه را داده‌اند و این چیزی است که به هیچ وجه قابل توجیه و پذیرش نیست.
حنا در بیانیه خود گفت: ما آنچه را که اتفاق افتاد تنها حمله به قرآن و مسلمانان نمی‌دانیم، بلکه حمله به ارزش‌های انسانی، اخلاقی و تمدنی می دانیم که همه باید از آن برخوردار باشند. وی تاکید کرد که همه نمادهای مذهبی مقدس هستند و توهین به ادیان نمی‌تواند آزادی بیان تلقی شود. وی افزود: ما این اقدام ناروا و غیرقابل قبول را محکوم می‌کنیم و معتقدیم نباید بر روابط برادرانه‌ای که اعضای همه ادیان را در جهان ما پیوند می‌زند تأثیر بگذارد. این گونه اعمال فردی نباید فرهنگ محبت و برادری را تحت تأثیر قرار دهد، به ویژه که چنین عملی تنها از سوی گروه محدودی از مردم که به این عقاید معتقدند حمایت می‌شود و ترکیبی از عقب ماندگی و افراط گرایی است. این عمل در چارچوب اقدامات غیرانسانی و غیرمتمدنانه با هدف دامن زدن به نزاع در جهان و گسترش فرهنگ نفرت در میان مردم است. بنابراین، ما باید اقداماتی از این دست را رد کنیم و نباید اجازه دهیم که هیچ طرفی از این اقدام شنیع برای گسترش فرهنگ نفرت و نژادپرستی در جوامع ما سوء استفاده کند.
 

اسقف مصری: قرآن‌سوزی، نفرت‌پراکنی است

 
همچنین  منیر حنا، اسقف منطقه اسکندریه در کلیسای اسقفی مصر، حادثه سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم و تأکید کرد که این عمل از سوی هیچ دینی تأیید نمی‌شود.
وی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: سوزاندن قرآن کریم در سوئد بسیار تأسف‌بار و غم‌انگیز است و فقط با هدف برانگیختن خشم و خشونت انجام می‌شود و این اقدام شرم‌آور تحت عنوان آزادی بیان قرار نمی‌گیرد بلکه نفرت‌پراکنی محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha