قطع رابطه کشورهای اسلامی با سوئد؛ مهم‌ترین اقدام فوری دیپلماتیک + صوت
کد خبر: 4151592
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۸
ظهره‌وند بیان کرد:

قطع رابطه کشورهای اسلامی با سوئد؛ مهم‌ترین اقدام فوری دیپلماتیک + صوت

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا با اشاره به تلاش غرب به اسلام‌زدایی از صحنه اروپا با تکرار قرآن‌سوزی و توهین به مقدسات اسلامی گفت: کشورهای اسلامی باید یک نشست فوق‌العاده و اضطراری برگزار کنند و مسئله چگونگی رابطه با سوئد را در دستور کار قرار دهند و تا زمان عذرخواهی جدی دولت این کشور و مجازات عامل قرآن‌سوزی، رابطه با این کشور را قطع کنند.

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در افغانستان و ایتالیا

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در افغانستان و ایتالیا در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل و ریشه‌های تکرار قرآن‌سوزی این بار در سوئد علیرغم لغو این اقدام در روزهای گذشته گفت: موضوع قرآن‌سوزی در غرب که چندین سال است انجام می‌شود و به نوعی تست حساسیت مسلمانان است، مربوط به صهیونیسم جهانی و فراماسونری است و آنها دقیق می‌دانند که اسلام و قرآن حاوی چه پیام‌هایی است و از کارآمدی، آرمان‌ها و تأثیرات قرآن در جامعه جهانی آگاهی دارند و لذا تکرار این اتفاقات در سایه خباثت آنها از یکسو و غفلت و بی‌‌توجهی جهان اسلام در عمل به آموزه‌ها و محتوای قرآن از سوی دیگر است.

ظهره‌وند درباره بهانه قرار دادن آزادی بیان و حقوق بشر در توجیه قرآن‌سوزی گفت: در غرب واقعاً چیزی به نام حقوق بشر و آزادی بیان نداریم و صرفاً یک ادعا است که در عمل به صورت کاملاً تبعیض‌آمیز و دوگانه اعمال می‌شود. الان اوضاع در فرانسه به هم‌ریخته و بحرانی است و ناشی از رویکرد نژادپرستانه پلیس این کشور با کشتن یک جوان 17 ساله سیاه‌پوست است که به اعتراضات سراسری در این کشور انجامیده که این اعتراضات در حقیقت خشم فروخورده گروه‌ها و اقشار اقلیت و سرکوب‌شده توسط دولت است، لذا ربط دادن قرآن‌سوزی به آزادی بیان در غرب هم از پایه و بنیان غلط است و هم اینکه ادعایی دروغین است و مقامات غربی تنها در توهین به اسلام و مقدسات مسلمانان متعهد به آزادی بیان هستند.

چرا سوئد؟

وی با اشاره به انتخاب سوئد برای اجرای قرآن‌سوزی اخیر و تصادفی نبودن این امر گفت: این انتخاب اصلاً بی‌دلیل نبوده است. سوئد به دلیل عدم عضویت در ناتو پایین‌ترین جایگاه را در سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارد و به همین خاطر فرمان قرآن‌سوزی از سوی صهیونیست‌ها صادر شده، زیرا سوئد الان به دنبال ارائه درخواست عضویت در ناتو است و لذا این اتفاق  نوعی گروگان‌گیری دولت این کشور برای پذیرش عضویت در ناتو است؛ این در حالی است که اکثریت مردم سوئد لائیک هستند و نه گرایش بالایی به اسلام دارند و نه از اسلام متنفر هستند اما فرمان‌دهنده اصلی این جنایت، سوئد را قربانی می‌کند تا فرهنگ ضد دینی و جریان همجنس‌گرایی و الحادگرایی را تشویق و ترغیب کرده و انگیزه‌های فروخفته ضد دینی را فعال کند.

انتقاد از انفعال جهان اسلام در برابر قرآن‌سوزی

ظهره‌وند با انتقاد از انفعال جهان اسلام گفت: این انفعال در تشویق توهین‌کنندگان به تکرار این اتفاقات مؤثر است زیرا چندی پیش هم این اتفاق افتاد و عدم واکنش مناسب کشورهای اسلامی در آن زمان موجب شد که دوباره این اقدام تکرار شود. الان کل کشورهای جهان اسلام باید با سوئد قطع رابطه کنند. درست است که کشوری مانند سوئد عامل نیست و تنها یک مجری است اما هم باید هزینه انجام این اقدامات را بالا برد و هم در یک درجه بالاتر بازدارندگی ایجاد کرد تا اگر فردا روزی به لیتوانی، لتونی، استونی و سایر کشورهای ضعیف‌تر فرمان انجام قرآن‌سوزی داده شد، این کشورها جرئت نکنند زیر بار این دستور رفته و آن را اجرا کنند. 

وی با اشاره به ضرورت تبیین محتوای قرآن و دلایل ترس غربی‌ها از محتوای این کتاب الهب در رسانه‌ها و فضای مجازی گفت: سوزاندن قرآن نشانه اوج خشم و نفرت از موضوع و محتوای این کتاب الهی و پیروان و معتقدان به این کتاب است، در حالی که قرآن به‌روزترین کتاب جهان است زیرا جلوتر از زمان است و ما را به سوی ساخت آینده بهتر هدایت می‌کند اما امروز در غرب کانون هدایت جامعه جهانی به سمت آینده مطلوب و روشن وجود ندارد و آنها گرفتار محافظه‌کاری و حفظ وضع موجود شده‌اند.

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا مقصر اصلی تکرار این اهانت‌ها به قرآن را جهان اسلام و مسلمانان دانست و گفت: ما در جهان اسلام نسبت به معارف قرآن غافل و بی‌توجه هستیم و اوج توجه ما به قرآن به قرائت، صوت، لحن و حفظ محدود شده در حالی که اینها در عین حال که خوب است اما اصل نیست. قرآن برای این نازل نشد که ما مسلمانان صرفاً آن را بخوانیم و حفظ کنیم بلکه برای این نازل شد که به منزله کتاب هدایت به آن عمل کنیم. در واقع ما مسلمانان هم با بی‌عملی یا کم‌عملی به آموزه‌ها و آرمان‌های قرآن و معرفی آن به غیر مسلمانان در بروز این اتفاقات و تکرار آن مقصر هستیم. در حالی که آرمان‌های قرآنی هم انسان‌ساز و هم جامعه‌ساز است و باید جهان را امروز به قرآن دعوت کرد.

مهمترین اقدام فوری سیاسی و دیپلماتیک 

ظهره‌وند درباره مهم‌ترین اقدامات سیاسی و دیپلماتیک کشورهای اسلامی در مواجهه با این اتفاق و اتفاقات مشابه گفت: کشورهای اسلامی الان باید یک نشست فوق‌العاده و اضطراری برگزار کنند و مسئله چگونگی رابطه با سوئد را در دستور کار قرار دهند و تا زمان عذرخواهی جدی دولت این کشور و مجازات عامل قرآن‌سوزی، رابطه با این کشور را قطع کنند. چنین اقدامی قطعا ضربه اقتصادی جدی به سوئد خواهد زد.

وی درباره اقدامات دیگر جهان اسلام در برابر این اتفاقات گفت: مسئله دیگری که کشورهای اسلامی به منزله یک اقدام میان‌مدت و بلندمدت باید در دستور کار قرار دهند بررسی چرایی تکرار قرآن‌سوزی و توهین به مقدسات اسلامی و پشت‌پرده‌های اصلی این جنایات است که قطعا سر اصلی آن صهیونیست‌ها هستند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه امروز درگیر یک جنگ معرفتی و گفتمانی هستیم، گفت: جنگ ما صرفاً یک جنگ نظامی نیست و ایران پرچمدار این جنگ گفتمانی است و سوزندان قرآن بخشی از پازل این جنگ معرفتی است و بخشی از آن هم ناشی از بی‌توجهی و بی‌همتی ماست. غربی‌ها طالبان و داعش را برای این ایجاد کردند تا جهانیان را از اسلام منزجر و متنفر کنند و قرآن را هم می‌سوزانند تا واکنش‌ها و حساسیت‌ها را بسنجند تا این جریان قرآن‌سوزی را فراگیرتر کنند. الان در حقیقت شاهد تقابل دو جریان هستیم؛ «یخرجونهم من النور الی الظلمات» و «یخرجهم من الظلمات الی النور».

قرآن‌سوزی با هدف اسلام‌زدایی در غرب 

ظهره‌وند درباره ایجاد ترس و افزایش هزینه گرایش به اسلام برای غیر مسلمانان و سخت‌تر کردن فضا بر مسلمانان در غرب و جلوگیری از تغییرات هویتی و فرهنگی در اروپا با افزایش اقدامات هتاکانه نسبت به قرآن و مقدسات اسلامی گفت: وقتی این اهانت‌ها به اسلام رخ می‌دهد مسلمانان در غرب به درستی به آن واکنش نشان می‌دهند و این به برهم خوردن فضای داخلی کشورهای اروپایی منجر می‌شود و اینجاست که مقامات اروپایی به مسلمانان برچسب «تهدید معتبر» می‌زنند ولذا یک دلیل دیگر قرآن‌سوزی و اقدامات مشابه، اسلام‌زدایی از صحنه اروپا است.

کد

وی بیان کرد: مسلمانان هم در اروپا و غرب به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای که برای بهبود وضعیت اقتصادی مهاجرت کرده‌اند و برای رسیدن به هدف خود در مقابل این قرآن‌سوزی‌ها سکوت می‌کنند و این موجب شکستن قبح این قضیه ‌شده و به تقویت جریان محافظه‌کاری میان مسلمانان در غرب می‌انجامد. عده‌ای از مسلمانان هم در واکنش به توهین‌ها اعتراض می‌کنند که در مقابل سرکوب شده و از کشورهای غربی اخراج می‌شوند و این هم به تشدید اسلام‌زدایی در غرب منتهی می‌شود. لذا در هر دو حال مسلمانان با واکنش یا سکوت خود بازنده هستند و لذا راهکار سیاسی کوتاه‌مدت و فوری آن، همانطور که ذکر شد قطع روابط کشورهای اسلامی با سوئد و راه بلندمدت نیز باز کردن باب مباحث معرفتی و شناساندن آموزه‌های قرآن به منزله راهکار عبور جامعه جهانی از مشکلات فعلی است.

ایران پرچمدار مقابله با قرآن‌سوزی شود

سفیر پیشین کشورمان در ایتالیا درباره تأثیر بهبود روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر در وضعیت کنونی و تأثیر آن در اتخاذ تصمیمات هماهنگ و یکپارچه در مقابل توهین به اسلام و قرآن در کشورهای غربی گفت: این اتفاق به نوع واکنش ایران برمی‌گردد. متأسفانه به نظر می‌رسد بهبود روابط  کشورهای اسلامی با همدیگر از جمله با ایران، موجب نوعی محافظه‌کاری در ما هم شده و ایران نمی‌خواهد به بهانه برهم نریختن این فضا، پرچمداری و جلوداری را در واکنش به قرآن‌سوزی برعهده بگیرد. این در حالی است که ماهیت کشورهای عربی تغییری نکرده و بهبود روابط آنها با ایران، یک اقدام تاکتیکی است و لذا ایران باید از این رویکردهای محافظه‌کارانه فاصله بگیرد. امروز ایران است که باید در صف اول با سران کشورهای اسلامی تماس بگیرد و رسماً درخواست برگزاری اجلاس فوق‌العاده را ارئه دهد و حتی اگر لازم شد روابط خود را با سوئد قطع کند.       

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha