عزم جدی عراق برای پیگیری پرونده هتک حرمت قرآن/ هماهنگی باسوئد برای بازگرداندن فرد هتاک
کد خبر: 4151572
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

عزم جدی عراق برای پیگیری پرونده هتک حرمت قرآن/ هماهنگی باسوئد برای بازگرداندن فرد هتاک

وزیر خارجه عراق، هماهنگی سطح بالایی با همتایان خود در سطح کشورهای عربی، اسلامی و اروپایی و همچنین دبیرکل سازمان ملل در خصوص حادثه آتش‌زدن قرآن در سوئد دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست نیوز، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، هماهنگی سطح بالایی با همتایان خود در سطح کشورهای عربی، اسلامی و اروپایی و همچنین دبیرکل سازمان ملل در خصوص حادثه آتش‌زدن قرآن در سوئد دارد.

براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، وی گفت که هدف از این هماهنگی، بسیج تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با اهانت به مقدسات دینی به ویژه حادثه اخیر در استکهلم است.

الصحاف افزود که دیپلماسی عراق به طور فزاینده‌ای اقدام به تشویق همه طرف ها برای ایفای نقش در بازبینی قوانین و اقدامات خواهد کرد که مانع از تکرار هرگونه اقدام تنش‌زا و تحریک پیروان ادیان و مقدسات شود.

با سوئد برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم هماهنگی می‌کنیم

وزیر مهاجرت عراق هم گفت: این کشور با دولت سوئد برای استرداد عامل آتش زدن قرآن کریم و تضمین عدم تکرار چنین هتک حرمتی هماهنگی خواهد کرد.

جابرو از دولت سوئد خواست عامل ارتکاب این اقدام شنیع را با شدیدترین مجازات محاکمه کند و اجازه تکرار این اهانت را ندهد.

پیش از این نیز فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق  برگزاری جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره آتش زدن قرآن در سوئد را خواستار شده بود.

عراق همچنین خواستار تحویل عامل آتش زدن قرآن شد و سفیر سوئد در بغداد را نیز احضار کرد.

بیانیه آیت‌الله بشیر نجفی در محکومیت اهانت به قرآن

دفتر آیت‌الله العظمی شیخ بشیر النجفی با انتشار بیانیه‌ای از دولت سوئد خواست که ضمن عذرخواهی از امت اسلامی، مجرم اهانت‌کننده را به عراق تحویل دهد.

تلاش‌های عراق برای پیگیری پرونده هتک حرمت قرآن

در بیانیه رسمی آیت‌الله العظمی شیخ بشیر النجفی، از مراجع معظم تقلید در نجف اشرف، آمده است اقدام زشت یک فرد گناهکار ملعون در جسارت به کتاب الله را به شدت محکوم می‌کنیم و آنچه موجب خشم می‌شود اجازه‌دادن به این‌گونه اقداماتی است که موجب خشم خداوند بر شما و عامل این جرم می‌شود.

در این بیانیه آمده است مایه تأسف است که چند روز پیش میزبان سفیر کشورتان در عراق بودیم و خواسته ما از شما احترام به ادیان و مقدسات بود.

این مرجع عالیقدر شیعه در بیانیه خود نسبت به خشم خداوند هشدار داده و بر ضرورت رعایت احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان در قبال قرآن کریم تأکید کرده است.

در بیانیه آیت‌الله العظمی النجفی از دولت سوئد خواسته شده است که «پیش از آنکه کسی از فقهای مسلمان سرزمینتان را پناهگاه دشمنان اسلام و مسلمانان بداند، از حکومت مسلمان عذرخواهی کنید و فرد مجرم را که هنوز تابعیت کشور اصلی‌اش را دارد برای اجرای عدالت به کشورش تحویل دهید».

واکنش الحشد الشعبی

فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، در بیانیه‌ای حادثه سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کرد.

وی در این بیانیه تأکید کرد: ما اقدام تروریستی ننگینی را که توسط فردی بی پروا با سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم و متأسفانه تحت پوشش قانونی توسط مقامات سوئدی انجام شد و اولین حادثه در نوع خود نیست، به شدت محکوم می‌کنیم.

تلاش‌های عراق برای پیگیری پرونده هتک حرمت قرآن

در این بیانیه آمده است: تمامی قوانین و میثاق‌های بین‌المللی، احترام به ادیان و عقاید را لازم دانسته که اساس توسعه و پیشرفت ملت‌ها، ستون ثبات آنان، استقرار ارکان همزیستی مسالمت‌آمیز و نفی افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی است؛ بنابراین، کاری که این فرد نادان انجام داد، موجب ایجاد احساس نفرت خواهد شد، آن هم در زمانی که منطقه ما و جهان به چیزی نیاز دارد که به دورشدن از عوامل خشونت و افراط‌گرایی کمک کند.

این بیانیه می‌افزاید: امید بزرگ ما این است که خردمندان جهان در مقابل این «تروریسم» که تحت پوشش و عناوین جعلی اعمال می‌شود، موضعی مسئولانه اتخاذ کنند. ما همچنین به خویشتن‌داری بیشتر و عدم سوق داده شدن به آنچه این افراد از طریق اعمال شنیع خود می‌خواهند، توصیه می‌کنیم.

تظاهرات ادامه‌دار عراقی‌ها

این در حالی است که شهروندان عراقی پنج‌شنبه و جمعه(هشتم و نهم تیر) در اعتراض به آتش‌زدن قرآن در سوئد در مقابل ساختمان سفارت سوئد در بغداد تجمع کردند و اعتراض خود را به این حرکت اسلام‌ستیزانه نشان دادند.

عراقی‌های خشمگین در سایر شهرها نیز تظاهرات کردند و اعتراض خود را نسبت به آتش زدن قرآن کریم نشان دادند.

تلاش‌های عراق برای پیگیری پرونده هتک حرمت قرآن

در حادثه‌ای که خشم مسلمانان جهان را برانگیخت، پلیس سوئد به فردی به نام سلوان مومیکا اجازه داد نسخه‌ای از قرآن کریم را در روز عید قربان در خارج از مسجدی در استکهلم به آتش بکشد. اقدام این فرد عراقی در آتش زدن قرآن کریم در سوئد بازتاب گسترده ای در جهان اسلام داشته است.

در این حادثه حدود 200 نفر حاضر شدند و پلیس سوئد یک جوان که قصد سنگ پرتاب کردن به سوی این مهاجر عراقی را داشت، بازداشت کرد.

این حادثه پس از اقدام افراط‌گرای دانمارکی در سال 2022 برای آتش‌زدن قرآن در مقابل سفارت ترکیه انجام شد.

سلوان مومیکا کیست؟

سلوان مومیکا، مهاجر عراقی از روستای قره‌قوش در استان نینواست، وی سال 2017 در عراق به اتهام جنایت جنگی بازداشت و سپس با مداخله بین المللی آزاد شده است.

مومیکا خود را در رسانه‌های اجتماعی، مفکر، نویسنده و ملحد معرفی می‌کند و به حزب اتحادیه دموکراتیک سریانی که یک حزب سیاسی در سوریه است، وابستگی دارد.

تلاش‌های عراق برای پیگیری پرونده هتک حرمت قرآن

وی سال 2017 در عراق به اتهام جنایت جنگی بازداشت اما با مداخله بین‌المللی آزاد شد و هم اکنون افسر گروه مسلح گردان‌های عقاب‌های سریان در سوئد است.

پیش‌تر رئیس شورای عالی قضایی عراق به دادستانی عمومی و با هماهنگی دادگاه تحقیقات منطقه یک الکرخ دستور داد که اقدامات حقوقی برای استرداد عامل آتش‌زدن قرآن کریم را اتخاذ کند و این فرد طبق قانون محاکمه شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha