مردم سوئد در مورد قرآن‌سوزی چه می‌گویند
کد خبر: 4151525
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵

مردم سوئد در مورد قرآن‌سوزی چه می‌گویند

شهروندان سوئدی عقیده دارند که آزادی بیان بسیار مهم و مقوله‌ای قابل دفاع است اما افراد می‌توانند این کار را به روش‌های دیگر انجام دهند نه با توهین به مقدسات دینی.

مردم سوئد در مورد قرآن‌سوزی چه می‌گویند

به گزارش ایکنا به نقل از The National، روز جمعه شوک، خشم و ترس  در خیابان‌های یکی از محله‌های استکهلم بعد از سوزاندن قرآن توسط یک معترض در خارج از مسجد حاکم شد.

والدین، صاحبان مشاغل و مهاجران معتقدند که این تظاهرات باعث ناراحتی، انزجار و حتی فکر ترک سوئد در آنها شده است.

بسیاری گفتند از اینکه پلیس سوئد مجوز اعتراض را صادر کرده، به ویژه به دلیل زمان(مصادف با عید قربان) و مکان(مقابل بزرگترین مسجد استکهلم) شگفت‌زده شده‌اند.

سلوان مومیکا که اصالتاً عراقی است، قرآن را زیر پا گذاشت و چندین صفحه را به آتش کشید و موجی از محکومیت رهبران سراسر جهان را برانگیخت.

پلیس طبق قوانین آزادی بیان به این مرد 37 ساله مجوز اعتراض داده بود، اما بعداً اعلام کرد که این حادثه به دلیل تحریک به نفرت‌پراکنی در حال بررسی است.

دلیلی برای توهین به دیگران وجود ندارد

در حالی که گرد و غبار پس از اعتراض به این عمل در جامعه مسلمانان فرو نشسته اما ترس از عواقب آن همچنان ادامه دارد. چاکری که یک غرفه فروش گل در نزدیکی مسجد دارد، گفت: شوکه شده‌ام. این کار به نفع هیچ کس نیست. من فکر می‌کنم افرادی که قرآن را می‌سوزانند همان داعش هستند.

این فروشنده اصالتاً اهل طرابلس در لیبی است و در هفت سال گذشته در سوئد زندگی کرده است. اما تصمیم مقامات سوئدی مبنی بر اجازه سوزاندن کتاب مقدس باعث شد که او در موقعیت خود در این کشور تجدید نظر کند.

او گفت: من مسلمان هستم و اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، باید به سرزمین دیگری فرار کنم. شاید به آلمان یا فرانسه بروم.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد روز جمعه در میان اعتراضات بین‌المللی خواستار آرامش و تأمل شد.

در عراق، معترضان روز پنجشنبه برای مدت کوتاهی به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

کریسترسون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: سخت است که بگوییم عواقب آن چه خواهد بود. فکر می‌کنم افراد زیادی هستند که دلیلی برای تأمل در مورد این مسئله دارند.‌

اعطای مجوز توسط پلیس دو هفته پس از آن صورت گرفت که دادگاه استیناف سوئد تصمیم افسران را مبنی بر رد مجوز دو تظاهرات در استکهلم که قرار بود شامل قرآن‌سوزی شود، رد کرد.

پلیس در آن زمان به نگرانی‌های امنیتی اشاره کرد، چراکه پس از سوزاندن قرآن مقابل سفارت ترکیه در ژانویه این مسئله به هفته‌ها اعتراض منجر شد.

این حوادث همچنین درخواست‌هایی را برای تحریم کالاهای سوئدی برانگیخت و درخواست عضویت استکهلم در ناتو را که توسط ترکیه مسدود می‌شود، متوقف کرد.

اما در میان محکومیت‌های گسترده، کریسترسون گفت که جاه‌طلبی‌های کشورش برای پیوستن به ناتو همچنان در رأس دستور کار قرار دارد.

نخست‌وزیر سوئد تصریح کرد: فکر می‌کنم اکنون باید روی چیزهای درست تمرکز کنیم، مهم این است که سوئد عضو ناتو شود. ما مسائل مهم و بزرگی داریم که باید با آنها برخورد کنیم.

پای پیوستن به ناتو در میان است؟

در حالی که نمازگزاران برای نماز جمعه به سمت مسجد می‌رفتند، کافه‌ها مملو از مردمی بود که زیر چتر قهوه می‌نوشیدند. آنها مشرف به یک منطقه سرسبز بودند که کودکان در آن زیر نور خورشید بازی می‌کردند.

آنیکا، که یک کمپ تابستانی یک هفته‌ای برای کودکان برگزار می‌کند، گفت که اعتراض روز چهارشنبه او را مجبور کرد که فعالیت‌های خود را به جای دیگری نقل مکان کند.

 او گفت: یکی از والدین با من تماس گرفت تا بگوید نگران این وضعیت است. آنها بچه‌های خردسال هستند و نباید در منطقه‌ای باشند که ممکن است حوادثی رخ دهد. مهم نیست در مورد تظاهرات (علیه قرآن‌سوزی) چه فکری می‌کردید. نکته اصلی این است که نباید در این منطقه اتفاق می‌افتاد. بچه‌ها در تعطیلات مدرسه هستند.

آنیکا افزود: آزادی بیان بسیار مهم و مقوله‌ای قابل دفاع است اما شما می‌توانید این کار را به روش‌های دیگر انجام دهید.

بیرون مسجد، فضای شادی‌ بود چون پیر و جوان در حال پیدا کردن جایی برای اقامه نماز عید قربان بودند.

یکی از نمازگزاران گفت: البته ما خوشحالیم، این تعطیلات مسلمانان است.

نازیه قیصر با همسر و پسر خردسالش به این مراسم آمده بود.

او که اخیراً از هند مهاجرت کرده بود، بعد از آگاهی از آتش زدن قرآن در کشوری که به تحمل و بردباری بین ادیان مختلف معروف است، ناامید شد.

او گفت: باید به مقدسات همه ادیان احترام بگذاریم. من اهل هند هستم و دوستانی دارم که هندو و مسیحی هستند. ما باید به همه ادیان احترام بگذاریم. وقتی همسرم در مورد این کار (سوزاندن قرآن) به من گفت، من کمی شک داشتم که امروز برای نماز اینجا بیایم.

زیاد بیرون مسجد ایستاده بود و کمک‌های مالی برای فلسطین جمع‌آوری می‌کرد.

او گفت که پذیرفتن سوزاندن قرآن بسیار مشکل است و دولت سوئد را مقصر دانست.

زیاد افزود: آزادی تا زمانی که مانع از آزادی فرد دیگری شود، آزادی نیست. فکر می‌کنم آنچه اتفاق افتاد اشتباه بود. مشکل پلیس سوئد نیست، مشکل دولت است.

پس از اتفاقات ژانویه، ترکیه به طور موقت مذاکرات ناتو با سوئد را قطع کرد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز آخرین آتش‌ زدن قرآن را به شدت محکوم کرد.

غیر از هتک حرمت قرآن راه دیگری برای نشان دادن آزادی بیان وجود دارد

موضوع عضویت در ناتو به شدت ذهن توماس و همسرش ایوا را درگیر می‌کرد که روز جمعه در نزدیکی مسجد مرکزی استکهلم زیر آفتاب نشسته بودند.

ایوا، که اصالتا اهل جزیره گوتلند است، در بحبوحه وضعیت امنیتی شدید از زمان اقدام نظامی روسیه در اوکراین، نگران خانواده و دوستانش در زادگاهش است. او معتقد است عضویت در ناتو راهی برای ایجاد احساس امنیت در سوئدی‌ها است.

شوهر ایوا گفت: در حالی که حادثه بیرون مسجد بدون شک مسیر الحاق به ناتو را دشوارتر می‌کند، اما همه چیز از دست نرفته است.

او گفت: هنوز امیدی وجود دارد. فشار زیادی از سوی دیگر کشورهای [ناتو] برای پیوستن سوئد وجود دارد.

او سوزاندن قرآن را اقدامی احمقانه خواند که به شانس سوئد برای پیوستن به ائتلاف ترانس آتلانتیک (ائتلاف کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس) آسیب می‌رساند.

ویکتور، مالک کافه، آتش زدن را اقدامی بچگانه توصیف کرد، اما در مورد الحاق به ناتو گفت که سوئد ممکن است بهتر باشد از ناتو خارج شود.

غیر از هتک حرمت قرآن راه دیگری برای نشان دادن آزادی بیان وجود دارد

او تصریح کرد: ما نباید به ناتو بپیوندیم. وقتی از چیزی منع می‌شوید، گاهی خود را گم می‌کنید تا پذیرفته شوید. ما برای ایمن بودن نیازی به حضور در ناتو نداریم. می‌توانیم به تنهایی از پس آن بربیایم. می‌توانیم بدون حضور در ناتو با ناتو همکاری کنیم. عجله‌ای در کار نیست.

طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط مرکز تحقیقاتی «Sifo» در سوئد، ۵۱ درصد مردم این کشور خواستار ممنوعیت سوزاندن قرآن و دیگر کتب مقدس هستند.

بر اساس این نظرسنجی، میزان کسانی که از آتش‌زدن کتب مقدس در چارچوب آزادی بیان حمایت می‌کنند، ۳۴ درصد بود.

انتهای پیام
captcha