ابراز تأسف سوئد از هتک حرمت قرآن و نامه به کشورهای اسلامی
کد خبر: 4151427
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰

ابراز تأسف سوئد از هتک حرمت قرآن و نامه به کشورهای اسلامی

وزارت خارجه عراق اعلام کرد نامه‌ای از وزارت خارجه سوئد خطاب به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دریافت کرده که در آن سوئد از هتک حرمت به قرآن کریم در این کشور ابراز تأسف کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه عراق اعلام کرد وزارت خارجه سوئد در نامه‌ای از هتک حرمت قرآن کریم ابراز تأسف کرده است.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه عراق آمده است: وزارت امور خارجه از طریق سفارت خود در استکهلم نامه‌ای از یان کنوتسن، وکیل وزارت امور خارجه سوئد خطاب به سفارتخانه‌های  کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دریافت کرد.
 
این وزارتخانه اعلام کرد سوئد در خصوص توهین به قرآن کریم در استکهلم ضمن ابراز تأسف عمیق از آنچه روز چهارشنبه در روز عید قربان در مقابل مسجد استکهلم رخ داد، تاکید کرد که دولت این کشور این گونه اقدامات ضد اسلامی را به شدت رد می‌کند.
 
وزارت خارجه سوئد همچنین اعلام کرد که به هیچ وجه از نظرات ضد اسلامی ابراز شده توسط شخص هتاک در جریان این حادثه حمایت نمی‌کند و آن را نمی‌پذیرد.
در این نامه همچنین آمده است: دولت سوئد کاملاً درک می‌کند که مسلمانان در سوئد و سایر کشورها از آنچه اتفاق افتاده احساس توهین کرده‌اند.
 
پلیس در حال انجام تحقیقات در مورد موارد مشکوک به تخلفات مطابق با قانون جرایم ناشی از نفرت سوئد است. سوئد بر اساس قانون اساسی، از حق آزادی تجمع، بیان و تظاهرات حمایت می‌کند. وزارت امور خارجه سوئد ملاحظات مربوطه درباره دیدگاه خود را به پلیس اطلاع داده است.
 
احمد الصحاف سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه عراق منعکس کننده ارزش‌ها و اخلاقیات کشور عراق و مردم آن است که به مقدسات دینی احترام می‌گذارند. با توجه به حساسیت بالا در این زمینه، این وزارتخانه بر اهمیت پاسخگویی طرف سوئدی به درخواست دولت عراق تاکید می‌کند.
 
همچنین در ادامه واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: جنایت سوزاندن قرآن در مقابل مسجد بزرگ  استکهلم اقدامی خصمانه و تحریک آمیز است که احساسات صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان را نادیده می گیرد.
 
وی افزود دولت سوئد که اجازه چنین جنایتی را داده است مسئولیت کامل این اقدام را برعهده دارد و در این جنایت شریک است.
 
آیت الله سید حسین اسماعیل صدر از مراجع تقلید عراق امروز جمعه آتش زدن قرآن کریم را محکوم کرد.
 
آیت الله صدر در بیانیه‌ای گفت: بار دیگر دست شر دراز شد و تمام ارزش‌های آسمانی را کنار زد و به ارزش‌های ادیان آسمانی که بر احترام نسبت به مقدسات  تاکید دارند بی‌حرمتی کرد. احترام به مقدسات از مهم‌ترین نشانه‌های کرامت انسانی است و دین، تعرض به دیگران را حرام کرده است و حادثه سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم تعرض به مقدسات مسلمانان به شمار می‌رود.
 
گفتنی است سلوان مومیکا یک پناهنده عراقی در سوئد در روز عید قربان، پس از اجازه مقامات سوئدی به وی، نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل مسجد استکهلم سوزاند. این اقدام وی با محکومیت گسترده کشورها و نهادهای اسلامی و بین‌المللی روبرو شده است.
انتهای پیام
captcha