محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
کد خبر: 4151179
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹

محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

معاون رئیس جمهور ترکیه، هتک حرمت قرآن کریم و آتش زدن آن در سوئد را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از تی آر تی عربی، جودت یلماز، معاون رئیس جمهور ترکیه، اقدام نفرت‌انگیز هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را که در روز اول عید قربان انجام شد، به شدت محکوم کرد.

وی در یک رشته توییت به این موضوع واکنش نشان داده و نوشت: من اقدام شنیع علیه کتاب مقدس ما قرآن کریم در روز اول عید در سوئد را به شدت محکوم می‌کنم. دفاع از جرایم ناشی از نفرت‌پراکنی که تحت عنوان آزادی بیان انجام می‌شود، نقض حقوق قربانیان این جرایم است و ضربه واقعی به آزادی بیان به حساب می‌آيد.

وی ادامه داد: کتاب آسمانی ما به خاطر این اعمال ناپسند کوچک‌ترین ارزشی را از دست نمی‌دهد، کسانی ضرر می‌کنند که این تحریکات را انجام می‌دهند و کسانی که به تماشای آن راضی هستند.

در همین رابطه، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه خواستار تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات مقامات سوئدی علیه مسلمانان شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، ولودین در جلسه پارلمان گفت: پیشنهادی وجود دارد که کمیته دومای دولتی تا فردا پنجشنبه قطعنامه‌ای در محکومیت سوئد تهیه کند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: فکر می‌کنم در این مورد با من موافق باشید، باید اقدامات مقامات استکهلم را که اجازه سوزاندن قرآن در نزدیکی مسجد را دادند، محکوم کنیم.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود، سوزاندن قرآن در استکهلم را محکوم کرد و آن را اقدامی نفرت‌انگیز دانست.

وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: عمل شنیع صورت گرفته در روز اول عید قربان علیه قرآن کریم را محکوم می‌کنم.

وی افزود: اجازه دادن به این اقدامات ضد اسلامی به بهانه آزادی بیان غیرقابل قبول است.

محمود الخلفی، رئیس انجمن مسجد استکهلم، این رویداد تحریک‌آمیز و مجوز پلیس سوئد را رد کرده و گفت: این موضوع عمیقاً مسلمانان سراسر جهان را ناراحت می‌کند.

به نوبه خود، میکائیل یوکسل، رئیس حزب Nyans، گفت که جامعه مسلمانان در سوئد انتظار حمایت ترکیه در تلاش‌های خود برای مبارزه با اسلام‌هراسی و حوادث سوزاندن قرآن را دارند.

امروز روز چهارشنبه، یک فرد عراقی‌الاصل پس از کسب مجوز از پلیس سوئد، یک نسخه از قرآن کریم را در بیرون مسجدی در استکهلم، پایتخت سوئد سوزاند.

این حادثه در خارج از مسجد استکهلم رخ داد، سلوان مومیکا، قرآن را قبل از سوزاندن و بیان کلمات توهین‌آمیز به اسلام روی زمین انداخت.

مومیکا، 37 ساله، در درخواستی که به پلیس ارائه کرده، نوشته است: من می‌خواهم در مقابل مسجد بزرگ در استکهلم تظاهرات کنم و نظرم را در مورد قرآن بیان کنم، قرآن را پاره می‌کنم و می‌سوزانم.

پلیس در یک تصمیم کتبی گفت که مجوز تظاهراتی را صادر کرده است که سازمان‌دهنده آن به دنبال سوزاندن یک نسخه از قرآن در خارج از مسجد اصلی استکهلم است.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دادگاه استیناف سوئد در اواسط ژوئن اعلام کرد که هیچ توجیهی برای رد چنین درخواست‌هایی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha