اعمال شب و روز عید قربان
کد خبر: 4151084
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

اعمال شب و روز عید قربان

امشب جزو چهار شب خاصی است که توصیه شده در این شب‌ شب‌زنده‌داری کنیم و صبح عید، نماز عید قربان بخوانیم و توانگران قربانی کنند.

ساعت 4 ارسال شود/ اعمال عید قربانبه گزارش ایکنا، امشب شب دهم ذی‌الحجه، شب عید قربان به تاریخ قمری در ایران است. این شب از شب‌های مبارکی است و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده‌داری در آنها مستحب است چرا که در شب عید قربان، درهای آسمان باز است.

برای شب پرفضیلت عید قربان زیارت امام حسین علیه السلام و خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ ... »، توصیه شده است.

اعمال روز عید قربان

امام جواد علیه‌السلام در روایتی 6 عمل با فضیلت در روز عید قربان را:  قربانی‏ کردن، حرکت در جهت نیکی به پدر و مادر، خویشاوندی که قطع صله رحم کرده به او چیزی ببخشد، آغاز سلام کند، مردی که از بهترین جای قربانی‌اش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویی کند، بیان فرموده‌اند.

از دیگر اعمالی که برای عید قربان توصیه شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- غسل کردن که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسی»، غسل در روز عید قربان سنت موکد است تا آنجا که بعضی از علما آن را واجب دانسته‌اند.

۲- خواند نماز عید قربان.

۳- مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است، بخوانید. به فرموده مرحوم «علامه مجلسی»، بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم «صحیفه کامله سجادیه» است که اولش این است: «أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک» و اگر دعای چهل و ششم را نیز بخوانید بهتر است.

۴- خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحب است.

۵- قربانی کردن در این روز برای همه مستحب موکد است و بسیار سفارش شده است، تا آن جا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن را بخورید و نیز مستحب است هنگام قربانی این دعا را که از امام صادق(ع) نقل شده است بخواند: «وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الاْرْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ؛ من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمان‌ها و زمین را آفریده؛ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ؛ من در ایمان خود خالصم و از مشرکان نیستم. نماز و قربانی و زندگی و مرگم برای خداوندی است که پروردگار؛ الْعالَمینَ، لا شَریکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ؛ جهانیان است. شریکی برای او نیست. من به این برنامه مأمور شدم و از مسلمانانم؛ اَللّهُمَّ مِنْکَ وَلَکَ، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی؛ خدایا از تو و برای توست. به نام خدا و خداوند بزرگتر است. خدایا از من قبول فرما.(البتّه اگر به نیّت چند نفر قربانی مستحب انجام شود، بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّا).

بسیار مناسب است افراد توانگر، در این روز قربانی کنند و اکثر آن را به فقرا و نیازمندان انفاق کنند و به همسایگان و آشنایان نیز بدهند.

۶- تکبیرات مشهور «اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا؛ اَللهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنعامِ؛ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما أبْلانا» را بگویید. کسانی که در این ایام توفیق حضور در مراسم حج و صحرای «منا» را دارند، بعد از ۱۵ نماز این تکبیرها را می‌خوانند که از نماز ظهر روز عید، شروع تا نماز صبح روز سیزدهم این تکبیرها خوانده می‌شود. ولی کسانی که در حج نیستند، بعد از ۱۰ نماز این تکبیرها را می‌خوانند که از نماز ظهر روز عید آغاز تا نماز صبح روز دوازدهم ذی‌الحجه است که یا حداقل این تکبیرها را بعد از نماز در این ایام، یک‌بار بگوید، ولی اگر تکرار کنید، بهتر است و حتی اگر بعد از نوافل نیز بگوید خوب است.

انتهای پیام
captcha