ایمان به معاد در نوع سبک زندگی تأثیرگذار است
کد خبر: 4148166
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
حجت‌الاسلام دهقان‌نیری:

ایمان به معاد در نوع سبک زندگی تأثیرگذار است

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه هیچ عاملی مانند ایمان به معاد انسان‌ساز نیست، به اثرات ایمان به معاد در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: رفتارها و گفتارهای انسان نیک و پسندیده و دارای صلاح و سداد شده و توحید او ناب و خالص می‌شود.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 26 خردادماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به آیه «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ» گفت: این هشدار و تهدید، دوازده بار در قرآن کریم تکرار شده است و اولاً قبل و بعد این آیات به برخی از ریشه‌های تکذیب روز قیامت اشاره شده است که جدی نگرفتن زندگی دنیا در آیه 12 سوره طور«الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ»، بی‌اعتنایی نسبت به نماز در آیه 48 مرسلات «وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لَا يَرْكَعُونَ» و غفلت از نعمت‌های الهی از آن جمله است.

وی ادامه داد: ‏در این آیات خداوند متعال به برخی از نعمت‌هایش از جمله خلقت انسان، زمین، کوه‌ها و آب‌ها اشاره کرده و آنگاه می‌فرماید وای بر تکذیب‌کنندگان روز قیامت.

دهقان‌نیری افزود: ثانیاً ‏در این آیات گفته است وای بر مکذبین روز قیامت، نفرموده وای بر کسانی که توحید را تکذیب کنند، نبوت را تکذیب کنند، بنابراین معلوم می‌شود که هیچ عاملی مانند ایمان به معاد انسان‌ساز نیست. اینکه انسان باور داشته باشد که یک روزی می‌میرد و باید در دادگاه الهی حاضر شود و پاسخگوی اعمالش باشد.

وی ادامه داد: در آیه آخر سوره مبارکه کهف می‌فرماید: «فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ». ایمان به معاد دو اثر در زندگی انسان دارد. یکی اینکه «فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا». همه کارها و رفتارها و گفتارهای انسان نیک و پسندیده و دارای صلاح و سداد می‌شود. دوم اینکه «وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا». توحید او ناب و خالص می‌گردد.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه در آستانه آخرین ماه سال قمری ماه ذیحجه قرار داریم و سه روز بزرگ عرفه، عید قربان و عید غدیر خم در آن قرار دارد اظهار کرد: نیمه اول ماه ذی‌حجه از جمله روزهای بسیار با عظمت و بزرگی است که اهل معرفت از آن بهره‌ها برده‌اند. در دعایی که از امام صادق(ع) وارد شده است این چنین می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَیَّامُ الَّتِی فَضَّلْتَهَا عَلَی الْأَیَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا». همچنین در قرآن کریم در چهار آیه از جمله آیه 2 سوره فجر، آیه 28 سوره حج، آیه 203 سوره بقره و آیه 142 سوره اعراف به این ایام اشاره شده است.

دهقان‌نیری افزود: این روزهای با عظمت را که خداوند به آنها سوگند خورده، و ایام معلومات و معدودات است، و متمم میقات حضرت موسی(ع) است، با رعایت تقوا و دوری از گناه پاس بداریم.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به سالروز شهادت امام جواد(ع) گفت: دوران امامت امام جواد ۱۷ سال بود که می‌توان گفت از سخت‌ترین دوران سیاسی زندگی اهل بیت عصمت و طهارت بوده است، زیرا حضرت با پنج گروه مخالف روبرو بود. خویشاوندان یک گروه هستند. نزدیکترین افراد به آن حضرت همسرش بود که با آن حضرت مخالف بود و عاقبت هم اسباب شهادت آن امام مظلوم را فراهم ساخت.

وی ادامه داد: دومین گروه، شیعیان ضعیف‌الایمان و بی بصیرت که در امامت آن حضرت در سن کودکی تردید داشتند. سومین گروه، واقفیه بودند که منکر امامت حضرت رضا بودند و همچنین سایر افراد منحرف از مدعیان شیعه.

دهقان‌نیری بیان کرد: گروه دیگر، سنی‌های متعصب که برخی از آنها در نزد معتصم عباسی سعایت می‌کردند و او را ترغیب به کشتن آن حضرت می‌کردند. پنجمین گروه هم حاکمان جور عباسی بودند که عاقبت آن حضرت به دستور معتصم عباسی به شهادت رسید.

انتهای پیام
captcha