دوستی و محبت سبب جذب رحمت الهی است + فیلم
کد خبر: 4143157
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
نکات طلایی حفظ و مفاهیم سوره حجرات/ 2

دوستی و محبت سبب جذب رحمت الهی است + فیلم

سعید حاجیان، مدرس و حافظ کل گفت: اخوت و برادری بارزترین صفت مؤمنان است. مؤمنان خود را با یکدیگر برادر می‌‌دانند، نه اینکه فقط به فکر خودشان باشند. بنابر این مؤمنان واقعی به مشکلات و کدورت‌های بین خودشان توجه می‌کنند و در برابر آنها بی‌تفاوت نیستند.

سعید حاجیان، حافظ و مدرس قرآن

به گزارش ایکنا، سوره حجرات چهل‌ونهمین سوره قرآن کریم است که 18 آیه دارد. این سوره از جمله سوره‌های مدنی قرآن محسوب می‌شود. بخش‌هاى مختلف اين سوره را اين‌گونه می‌توان خلاصه كرد؛

بخش اول: آيات آغاز سوره است كه آداب برخورد با پيشواى بزرگ اسلام پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و اصولى را كه مسلمانان در محضر او بايد به كار بندند، بيان می‌كند.
بخش دوم: مشتمل بر يك سلسله اصول مهم «اخلاق اجتماعى» است.
بخش سوم: دستوراتى است كه مربوط به چگونگى مبارزه با اختلافات و درگيری‌هايى است كه احيانا در ميان مسلمانان روى می‌دهد.
بخش چهارم: از معيار ارزش انسان در پيشگاه خدا و اهميت مسئله تقوا سخن می‌گويد.
بخش پنجم: روى اين مسئله تأكيد دارد كه ايمان تنها به گفتار نيست، بلكه بايد علاوه بر اعتقاد قلبى، آثار آن در اعمال انسانى و در جهاد با اموال و نفوس آشكار شود و بالاخره آخرين قسمت اين سوره از علم خداوند و آگاهى او از همه اسرار نهان عالم هستى و اعمال انسان‌ها سخن می‌گويد كه در حقيقت به منزله ضامن اجراست براى تمام بخش‌هایى كه در اين سوره آمده است.  

و اما سعید حاجیان، مدرس، حافظ کل و دارنده مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن، در دومین قسمت درس‌گفتار بیان نکاتی درباره حفظ و مفاهیم سوره حجرات چنین می‌گوید؛


بیشتر بخوانید؛


«برای انجام هر کاری و رسیدن به موفقیت باید زمانی را به آن اختصاص دهیم، برای حفظ قرآن نیز باید با روش حفظ قرآن کریم آشنا بود، به طوری که فرد طی هفته بخشی را که استاد مشخص کرده است، حفظ کند. پس تعیین زمان مناسب و مفید از الزامات حفظ قرآن کریم است. اگر این نکته رعایت نشود، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود یا دیرتر حاصل خواهد شد.

و اما درباره آیه 10 «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» نکاتی را بیان می‌کنم؛ بدانید جز این نیست که مؤمنان با هم برادر هستند و این برادری حقیقی است، گرچه مؤمنان از نظر پدر و مادر مختلف هستند و برادر خونی یکدیگر نیستند. قرآن شریف می‌فرماید: «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا».



رسول الله(ص) و امیرالمؤمنین(ع) به منزله پدران امت هستند و تمامی مؤمنان از نسل آنها و شعاع نور آنها خلق شده‌اند و از نظر ذاتی با هم برادر هستند. لذا قرآن می‌گوید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». حالا که با هم برادر هستید «فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ؛ میان برادرانتان سازش ایجاد کنید». وظیفه مؤمنان این است که بین خودشان اصلاح و سازش برقرار و تقوای الهی پیشه کنند. بدین ترتیب شاید مورد رحمت الهی قرار گیرند.

اخوت و برادری بارزترین صفت مؤمنان است. مؤمنان خود را با یکدیگر برادر می‌‌دانند، نه اینکه فقط به فکر خودشان باشند. بنابر این مؤمنان واقعی به مشکلات و کدورت‌های بین خودشان توجه می‌کنند و در برابر آنها بی‌تفاوت نیستند. هر گونه ناسازگاری، کینه و عدم رعایت حقوق برادران ایمانی با روح ایمان مخالف است. هر چقدر محبت و روح سازگاری بین مؤمنان و برادران ایمانی کمرنگ شود، به همان نسبت ایمان هم کمرنگ می‌شود و این نکته مهم به رشد ایمان کمک می‌کند.

سوره حجرات

در پایان آمده است: «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» تقوای الهی پیشه کنید. شاید مورد رحمت الهی قرار گیرید. اخوت بین مؤمنان و برقراری صلح بین مؤمنان سبب جذب رحمت الهی می‌شود.

ان‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق عمل به این آیه را بدهد».

فیلم بخش دوم بیان نکات حفظ و مفاهیم سوره حجرات را ببینید؛

انتهای پیام
captcha