مطالعه و تعلیم دو شاخصه بانوان «رَبَّانِيِّ» است
کد خبر: 4138608
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
حجت‌الاسلام تقی‌زاده:

مطالعه و تعلیم دو شاخصه بانوان «رَبَّانِيِّ» است

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با اشاره به اینکه اگر دغدغه جهاد تبیین و کنشگری اجتماعی داریم نمی‌توان حلقه‌های میانی را نادیده گرفت، گفت: مطالعه و انس گرفتن با قرآن و تعلیم آن دو ویژگی بانوان ربانی است.

حجت الاسلام علی تقی زاده

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، عصر پنج‌شنبه، 14 اردیبهشت‌ماه، در اختتامیه گردهمایی شبکه‌های استانی ستاد نهضت «پیشرفت بانوان» و «هیئت اندیشه‌ورز قرآنی» که در کانون فرهنگی امام خمینی(ره) اراک برگزار شد، با بیان اینکه قرآنی شدن عموم مردم در اقصی نقاط کشور برای فضای کلان کشور هدفی تعریف شده و مشخص است، افزود: این امر معادل تمدن‌سازی است، چراکه با تشکیل جامعه قرآنی، تمدن‌سازی مدنظر ایجاد خواهد شد.

وی از واژه و ادبیات «حلقه میانی» به‌عنوان یکی از کمبودهای موجود و مورد تأکید مقام معظم رهبری یاد کرد و ادامه داد: وقتی به قرآن رجوع می‌کنیم در کنار انبیای الهی که قصد پیشبرد اقامه عدل و توحید را در جامعه داشتند، حلقه‌هایی شکل می‌گرفتند که در قرآن با عنوان «رِبّییون»، «انصارالله» بیان شده است که ضروری است این کلمات مفهوم‌شناسی شوند.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با استناد به آیه 79 سوره مبارکه آل‌عمران «كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ؛ به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى‏‌داديد و از آن‌رو كه درس مى‏ خوانديد علماى دين باشيد» گفت: بیان «تُعَلِّمُونَ» به این معناست که انسان به‌واسطه انس با خدا به مقامی می‌رسد که این کتاب الهی را تعلیم می‌دهد. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر عبارت «تَدْرُسُونَ» بیان کرده است، این کتاب الهی را به قدری تدریس کنید که کهنه و مندرس شود. مطالعه پیوسته قرآن و نشستن در مقام تعلیم آن باعث ربانی شدن انسان می‌شود.  

وی تأکید کرد: اگر دغدغه جهاد تبیین و کنشگری اجتماعی داریم نمی‌توان حلقه‌های میانی را نادیده گرفت. تمرکز روی ربانی شدن(مطالعه و تعلیم)، تقویت توانمندی‌ها برای نقش‌آفرینی در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انتظار ما این است که استان مرکزی از نظر فعالیت‌های قرآنی الگو و شاخص باشد.

تقی‌زاده همچنین به آیه 33 سوره مبارکه احزاب «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ؛ و در خانه‌هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينت‌هاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‏‌اش را فرمان بريد» اشاره و تصریح کرد: اقامه نماز و پرداخت زکات هدفی است که رسول خدا(ص) برای آن قیام کرد و این امر اوج اهداف الهی است.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم در پایان گفت: خداوند متعال به بانوانی که جایگاه اجتماعی ویژه دارند توصیه می‌کند که علاوه بر اینکه قرین خانه‌های خود باشند، مسئولیت اجتماعی محول شده را نیز به بهترین شکل ممکن انجام دهند. با قرار دادن این دو اصل مهم می‌توان الگوی سومی را از بانوی انقلابی در جامعه ارائه داد. امید است خداوند توفیق کسب معارف دینی و عمل به آنان را به همه ما عنایت فرماید.

انتهای پیام
captcha