تأکید بر استقلال فعالیت‌های قرآنی از بخش فرهنگی
کد خبر: 4134066
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
حجت‌الاسلام نقدعلی بیان کرد:

تأکید بر استقلال فعالیت‌های قرآنی از بخش فرهنگی

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این است که قرآن به عنوان یک شعبه از شعب فرهنگی دیده شده است، گفت: مظلومیت قرآن از همین جا پیداست، باید در ساز وکار حاکمیتِ دینی، قرآن به شکل مستقل و به عنوان یکی از حوزه‌های وظیفه‌ایِ یک وزارتخانه یا یک سازمان که علی‌الرأس فعالیت قرآنی می‌کند، تعریف شود.

تأکید بر استقلال فعالیت‌های قرآنی از بخش فرهنگی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان مردم روزه‌دار از انگیزه معنوی بالایی برای بازدید از این رویداد بین‌المللی برخوردار هستند، گفت: از لحظه ورود به نمایشگاه با صحنه‌های جذابی که نشانگر اهتمام مردم به معنویات و قرآن کریم بود، مواجه شدم.

وی افزود: نمایشگاه امسال بخش‌های مختلفی دارد و سعی کرده است تا تمامی زوایای حوزه قرآن را به نمایش بگذارد، یکی از این بخش‌ها موضوع زن و نگاه به زن در اسلام بوده است، کار زیبا و جذابی است که در آن نگاه غرب به زن در ادوار مختلف و افراط و تفریطی بودن این نگاه ارائه شده است. در مقابل آن نگاه اسلام عزیز که یک نگاه متعادل به زن داشته نیز تبیین شده است.

نقدعلی تصریح کرد: در بخش ترویج نهج‌البلاغه که روخوانی نهج‌البلاغه و آشنایی ساده مردم با این کتاب است هم شاهد یک کار محتوایی و کیفی بودیم، این بخش از آن حیث اهمیت دارد که در نهج‌البلاغه شاهد یک مدل حاکمیتی از سوی امیرالمومنین (ع) هستیم.

وی بیان کرد: بحث جشنواره تبیین یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه امسال است که مظلوم واقع شده است، این جشنواره باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد. در مجموع بخش‌هایی در نمایشگاه امسال حضور دارد که معارف قرآن و دین را به خوبی به مخاطب ارائه می‌‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اهتمام مجلس یازدهم به فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در بحث بودجه یک درصدی که بر اساس آن از شرکت‌های دولتی خواسته شده بود تا به بحث فرهنگی و قرآنی بپردازند، تلاش‌های خوبی از خود نشان داد و سعی شد اعتباراتی که برای نهادهای فرهنگی و قرآنی است، ویژه‌تر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: متأسفانه بخش فرهنگی مظلوم دیده می‌شود و مظلومیت آن هم به این خاطر است که مسائل معیشتی به حدی ضرورت پیدا کرده است که به بخش‌های دیگر از جمله بخش فرهنگی ظلم می‌شود. برای رفع این مظلومیت سعی شده تا جایی که امکان‌پذیر است مقداری عنایت جدی‌تری صورت گیرد و تا جایی که می‌توانیم این حمایت را بالاتر ببریم.

نقدعلی در ادامه در پاسخ به این سوال که احساس می‌شود نمایندگان مجلس پیگیر برخی کم‌کاری‌ها از سوی وزرا در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیست و تا کنون تذکر یا سوالی در این حوزه از دولت نشده است، گفت: این چنین نیست، در مجلس هم سوال و هم تذکر پیرامون مسائل فرهنگی و قرآنی شده است و می‌شود، اما مشکلی که داریم این است که قرآن به عنوان یک شعبه از شعب فرهنگی دیده شده است و مظلومیت قرآن از همین جا پیداست، حال آنکه باید در سازوکار حاکمیت دینی قرآن به شکل مستقل و به عنوان یکی از حوزه‌های وظیفه‌ای یک وزارتخانه و یک سازمانی که علی الرأس ویژه قرآن کار را پیش‌بینی کرده است، پیش ببرد.

وی بیان کرد: من برنامه های شش گانه گذشته را که بررسی می کردم حتی در برخی برنامه‌ها یک کلمه از قرآن نیامده بود، اما الان برای گنجاندن موضوعات قرآنی در برنامه هفتم با دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی نشست‌هایی برگزار شده و پیشنهادهایی را هم گرفته‌ایم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: البته می‌دانید که برنامه را دولت می‌نویسید و امیدوارم ما هم بتوانیم خلأهای این بخش را جبران کنیم. انقلاب ما وامدار قرآن است و مبنای آن بر اساس قرآن اتفاق افتاده است و کمترین وظیفه ما حمایت‌های قرآنی است.

انتهای پیام
captcha