نیازمند یک سند جامع قرآنی هستیم + صوت
کد خبر: 4133268
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
امیرحسین بانکی‌پورفرد:

نیازمند یک سند جامع قرآنی هستیم + صوت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس و اقبال به قرآن و فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، گفت: اگر مطالبه‌گری هدفمند و برنامه‌ریزی شده در این زمینه وجود داشته باشد قطعاً به نتیجه می‌‌رسد.

امیرحسین بانکی پور فرد نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم

امیرحسین بانکی‌پور فرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه‌ قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت:‌ اینگونه نمایشگاه‌ها یک فرصت مغتنم و مرکزی برای افراد دغدغه‌مندِ مذهبی است تا در این میعادگاه با یکدیگر دیدار کنند و تعاملاتی را رقم بزنند و انگیزه ادامه فعالیت‌ها را پیدا کنند، علاوه بر این، نمایشگاه محلی برای ارائه آخرین دستاوردها در حوزه قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه برپایی این نمایشگاه کار بسیار مقدسی است، افزود: این قبیل نمایشگاه‌ها را نباید فقط در ماه مبارک رمضان داشته باشیم بلکه باید تلاش کنیم تا در مناسبت‌های مختلف و در موقعیت‌های زمانی مختلف از این قبیل حرکت‌ها در استان‌ها و شهرهای مختلف داشته باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته‌ای که لازم است در این قبیل نمایشگاه لحاظ شود، اندیشیدن تمهیدات لازم برای خرید از بخش‌های فروش است. با توجه به اینکه قیمت‌ کالا و اجناس خیلی بالا هست و مردم در طول بازدیدم از نمایشگاه از این گرانی گلایه داشتند. باید شروطی برای مجموعه‌هایی که در بخش فروش حضور دارند تعیین می‌شد تا اجناس را با تخفیف عرضه کنند و خود نمایشگاه هم بن تخفیفی در نظر بگیرد.

بانکی‌پور فرد اظهار کرد: هر کاری که در زمینه قرآن و معارف اسلامی انجام شود کم است چرا که جامعه عطش زیادی در این حوزه‌ها دارد. بر همین اساس به نوبه خودمان از دست اندرکاران این رویداد تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد اهتمام مجلس انقلابی به برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی و مطالبه‌گر نبودن آن‌ها از دولت و وزرا در راستای موضوعات قرآنی، بیان کرد: یکی از فراکسیون‌های خوب و فعال مجلس فراکسیون قرآن و عترت است. در مجلس فراکسیون‌های زیادی داریم اما فراکسیون قرآن و عترت جزء فراکسیون‌هایی است که هم تعداد اعضای زیادی دارد و هم اینکه بسیار فعال‌تر از بقیه است و مرتب از وزرا و مسئولان دعوت می‌کند تا جلسه داشته باشند.

بانکی‌پور فرد با تأکید بر این مطلب که در مجلس حساسیت روی فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، بیان کرد: به نظر می‌رسد ما باید عرصه فعالیت‌های قرآنی یک سند جامع قرآنی داشته باشیم. سندی که در آن ذکر شود که مثلاً تا پنج یا 10 سال دیگر به 10 میلیون حافظ قرآن برسیم، سندی که در آن مشخص شود که تا چند سال بعد می‌‌خواهیم چه میزان قاری قرآن، معلم قرآن و خیلی موضوعات دیگر که هنوز به آن نرسیده‌ایم را داشته باشیم. همچنین در این سند باید مشخص شود برای رسیدن به این اهداف در هر سال باید چه گام‌هایی برداشته شود. متأسفانه هنوز این سند جامع را نداریم و به نظر من بسیار لازم است که داشته باشیم.

وی اظهار کرد: آنچه در مجلس و دولت می‌بینیم این است که نسبت به قرآن اقبال هست و اگر مطالبه‌گری هدفمند و برنامه‌ریزی شده در این زمینه وجود داشته باشد قطعاً به نتیجه می‌‌رسد. به عنوان مثال در جلسه‌ وزیر سابق آموزش و پرورش با فراکسیون قرآن و عترت مجلس، مطرح شد هر کسی که می‌خواهد دیپلم بگیرد باید حتماً روخوانی و روانخوانی قرأن را بداند تا مدرک خود را دریافت کند. این یک کار ساده است که شدنی هم هست و کارهای بسیار زیاد دیگری از این دست می‌توان برداشت تا شاهد توسعه فرهنگ قرآنی در کشور باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کار قرآنی ظرفیت بسیار بالایی دارد، بیان کرد: چند وقت پیش به یکی از مناطق محروم و حاشیه‌ای اصفهان به نام محمودآباد رفتم، گفتند آنجا یک سری جلسات قرآن برای کودکان است، در آنجا با کمترین امکانات جمعیت زیادی از گروه‌های سنی کودکان و نوجوان را جمع کرده و بعدازظهرها به حفظ قرآن می‌پرداختند.

بانکی‌پور فرد تصریح کرد: ممکن است در موقعیت‌هایی که مدرنیته ورود کرده و در جاهای مدرن اقبال به این قبیل مسائل کمرنگ باشد ولی مردم اغلب شهرهای ما به این سنت‌ها پایبند هستند و فقط کافی است یک برنامه‌ریزی مدون برای آن‌ها انجام بگیرد که این برنامه‌ریزی هم می‌تواند در قالب همان سند که اشاره کردم، باشد.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که مجلس قصد ورود به نوشتن چنین سندی یا حمایت از نگارش چنین سندی دارد یا خیر، گفت: من این پیشنهاد را با دوستان فراکسیون قرآن و عترت مطرح کردم اتفاقاً استقبال هم کردند، اما این کار باید در دولت صورت بگیرد. چرا که جای سندنویسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا دولت است.

کد
انتهای پیام
captcha