سینما قالبی داستانی برای بیان مسائل کلیدی است + صوت
کد خبر: 4088850
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
حسن هدایت در گفت‌وگو با ایکنا:

سینما قالبی داستانی برای بیان مسائل کلیدی است + صوت

حسن هدایت گفت: هنر هفتم وظیفه بیان هیجانات جامعه را ندارد بلکه موظف است در قالب داستان مسائل کلیدی را بیان کند.

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: سینما به عنوان رسانه‌ای که بشر خالق آن است دارای قدرت فراوان است برای همین هم در همه جای دنیا از سینما به دوگونه استفاده می‌کنند. گروه اول کشورهایی هستند که از قدرت این رسانه آگاه هستند و از آن برای پیشبرد اهداف خاص بهره می برند. گروه دوم جامعه‌هایی هستند که بر مبنای ایدئولوژی حرکت می‌کنند. این گروه معمولا سعی می‌کنند سینما را در اختیار ایدئولوژی خود درآورند. این گروه از قدرت سینما به عنوان رسانه‌ای بی‌طرف و بی‌همتا غافل هستند. نمونه‌های این اتفاق را در کشورهای کمونیستی به وفور شاهد بود‌ه‌ایم. سینماهای کشورهای اینچنینی در ابتدا بسیار قوی بودند اما در ادامه راه به نوعی به حاشیه رانده شدند.

کارگردان فیلم بندر مه‌آلود ادامه داد: سینما ابزاری است که هم فرهنگسازی دارد هم اینکه می‌توان از آن برای ساماندهی مشکلات جامعه بهره برد. فرهنگسازی مورد نظر هم زیربنای تمام حرکت‌های اجتماعی از همبستگی تا گسست را در بر می‌گیرد. با توجه به این توضیحات اگر از سینما استفاده صحیح شود کارکرد آن بسیار خواهد بود.

هدایت افزود: سینما دو بخش تولیدکننده و مخاطب دارد. اگر تولیدکننده مرتبط با مخاطب باشد قادر است فیلم‌های مناسبی تولید کند اما وقتی سیستم‌های دولتی به میان می‌آید روند تولید دچار اختلال می‌شود چون این فیلتر (بخش دولتی) از خواست‌های تولیدکننده و مخاطب دور است. در چنین زمانی، فیلم‌های بی‌خاصیتی تولید خواهند شد که من از آنها به عنوان فیلم‌های پاپ‌کورنی نام می‌برم. این قبیل تولیدات هیچگونه تاثیرگذاری ندارد و مخاطب بلافاصله آن را فراموش خواهد کرد.

کارگردان سریال «کارگاه علوی» درباره بحث نظارت در سینما اظهار کرد: سینما به شرطی موفق خواهد بود که نظارت روی آن به حداقل رسد البته نظارت روی امور کلیدی باید وجود داشته باشد اما این امر نباید بهانه برای دخالت در هر امری باشد. به هر حال اگر دست فیلمسازان باز باشد، بلوغ خوبی در هنر هفتم شکل خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت موثر سینما می‌تواند جلوی برخی هیجانات اجتماعی را بگیرد؟ گفت: هیجانات اجتماعی زمانی شکل می‌گیرد که اطلاع‌رسانی صحیح صورت نمی‌گیرد  وقتی در مقابل یک اتفاق مسئولان شفاف جواب ندهند یا اینکه در پی کتمان آن برآیند، شایعه پیش می‌آید؛ اتفاقی که اگر رخ دهد خشم عمومی رخ خواهد داد و همین امر منجر به فاجعه خواهد شد.

کد

وی در پایان بیان کرد: خیلی مواقع سینما قادر نیست مسائلی که در جامعه رخ می‌دهد را به صورت آنی جواب داده یا برای آن راهکار نشان دهد زیرا پروسه تولید فیلم طولانی است. هنر هفتم وظیفه بیان هیجانات جامعه را ندارد بلکه موظف است در قالب داستان مسائل کلیدی را بیان کند. برای همین اگر سینما موقعیتی داشته باشد تا مسائل جامعه را به صورت آرام و مستمر تصویر کند روی جامعه تاثیر مثبت خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha