نهضت سوادآموزی و دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت در 4 دهه انقلاب
کد خبر: 4035581
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

نهضت سوادآموزی و دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت در 4 دهه انقلاب

سرپرست معاونت سوادآموزی مازندران بیان کرد: شکل‌گیری نهضت سوادآموزی از جمله اقدامات مؤثر و تأثیرگذار امام راحل بود که تعلیم و تربیت قشر کم‌سواد و بی‌سواد جامعه موجب ارتقای سطح کیفی و کمی زندگی و همچنین افزایش سطح سلامت جسمی و فکری این قشر از جامعه شده است.

محمود تنها سرپرست معاونت سوادآموزی مازندرانمحمود تنها، سرپرست معاونت سوادآموزی مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران با گرامیداشت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: شکل‌گیری نهضت سوادآموزی از جمله اقدامات مؤثر و تأثیرگذار امام راحل بود که تعلیم و تربیت قشر کم‌سواد و بی‌سواد جامعه موجب ارتقای سطح کیفی و کمی زندگی و همچنین افزایش سطح سلامت جسمی و فکری این قشر از جامعه شده است.

وی نهضت سوادآموزی را دستاوردی عظیم و راهکاری در نظام تعلیم و تربیت جامعه اسلامی دانست و افزود: استان مازندران طی سرشماری سال ۱۳۹۵ با ۹۷.۶۳ درصد، رتبه نخست باسوادی کشور را در گروه هدف ۱۰-۴۹ سال به خود اختصاص داد و براساس آخرین آمار ارائه شده و آمار برآوردی پایان سال ۱۳۹۹، باسوادی گروه هدف ۱۰-۴۹ سال استان مازندران ۹۹.۱۵ درصد گزارش شده است.

سرپرست معاونت سوادآموزی مازندران با تأکید بر اینکه شاخصه توسعه کشور‌ها با میزان سواد مردم سنجیده می‌شود، افزود: دامنه سواد در استان ضریب بالایی دارد و در این رابطه سه نکته مهم در حوزه عملکردی و وضعیت سواد استان قابل توجه است، 1) دامنه اختلاف باسواد‌ترین شهرستان استان با پایین‌ترین باسوادی شهرستان تنها ۲/۱ ا ست در صورتی میانگین کشوری ۱۷ درصد است. 2) اختلاف باسوادی زنان و مردان در استان ۷/۰بوده و میانگین کشوری ۷/۲ گزارش شده است. 3) اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی در استان ۹/۱ و میانگین کشوری ۷/۱ گزارش شده است.

وی افزود: از دیگر توفیقات سوادآموزی استان می‌توان به ارتقای بیش از ۱۲۰ نفر از سوادآموختگان حوزه سوادآموزی استان به تحصیلات عالیه از کاردانی تا سطح دکترا، تحت عنوان چهره‌های موفق سوادآموزی (کسانی که از بی‌سوادی مطلق به درجات عالیه علمی رسیدند) و هم‌اکنون به‌عنوان اساتید دانشگاه، مهندسین کارآفرین، معلم آموزش و پرورش و دیگر عرصه‌های اجتماعی اشتغال دارند.

تنها در ادامه به کاهش فاصله باسوادی زنان نسبت به مردان و با سوادی روستایی به شهری اشاره کرد و گفت: این مهم از شاخص‌های برجسته و دستاورد‌های خوب انقلاب اسلامی است که براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تقریبا برابر شده است؛ در صورتی که قبل از انقلاب ۳۴ درصد زنان و ۳۸ درصد روستایی باسواد بودند.

سرپرست نهضت سوادآموزی مازندران بیان کرد: معاونت سوادآموزی در استان در ایام کرونا اقدام به تهیه و تولید محتوای آموزشی متناسب با دوره‌های سوادآموزی تحت نظارت مدرسین استانی و میانی کرد که حاصل آن تهیه و تولید ۱۵۰ دقیقه فیلم آموزشی است. در این ایام جهت خدمت‌رسانی به مردم مراکز سواد و ‌زندگی در شهرستان‌ها و مناطق اقدام به تهیه، تولید و دسته‌بندی بیش از ۶۰ هزار مورد ماسک، دستکش، گان، کلاه مواد ضد عفونی‌کننده کردند و در مراکز درمانی بهداشتی و خانواده سواد‌آموزان توزیع شد.

تنها اظهار کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به جلب مشارکت دستگاه‌های تأثیر‌گذار و انعقاد تفاهم‌نامه استانی با ادارات کل بهزیستی، کمیته امداد، امور روستایی، معاونت بهداشتی درمانی، آموزش و پرورش استثنایی، برابر مصوبه شورای پشتیبانی سواد‌آموزی استان اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات کتابخوانی با محور‌های شعار سال مقام معظم رهبری که بیش از هفت هزار نفر مشارکت کردند، افزود: ساخت برنامه‌های ترکیبی با مشارکت صدا و سیما تحت عنوان نیمکت سپید، با موضوع معرفی چهره‌های موفق استان، دستاورد‌ها سوادآموزی در طول انقلاب، معرفی برنامه‌ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دیگر بود.

تنها تصریح کرد: آموزش ما تفاوتی با آموزش رسمی در مدارس ندارد جز اینکه آموزش رسمی، تقاضا محور است، اما در حوزه سوادآموزی آموزش ما عرضه محور است به این معنا که ما باید به دنبال بی‌سوادان برویم و آنان را در کلاس‌های سوادآموزی نام‌نویسی کنیم و به سوادآموزی آنان اقدام کنیم.

انتهای پیام
captcha