به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، اقبال عباسی، استاندار، ۲۵ مهرماه در جلسه کارگروه ستاد بازسازی مناطق زلزلهزده کوهرنگ با اشاره به اینکه در پی وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در شهرستان کوهرنگ تعدادی از ساختمانهای اداری تخریب و دچار خسارت شدهاند، اظهار کرد: برای بازسازی و تعمیر این ساختمانها نیازمند تخصیص اعتبار هستیم، اما تا زمانیکه این اعتبار تخصیص داده شود، نباید خدماتدهی به مردم به این بهانه تعطیل شود، این ادارات میتوانند در کانکس و چادر مستقر و خدمات موردنیاز را به مردم ارائه دهند.
استاندار افزود: همچنین دستگاههای اجرایی که ساختمانهای اداری آنها بر اثر زلزله در شهرستان کوهرنگ دچار خسارت شده است، مراتب تخصیص اعتبار را از سلسلهمراتب خود در مرکز پیگیری کنند و منتظر تخصیص اعتبارات بحران نباشند، زیرا امکان دارد این فرآیند طولانی شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه ستاد پیشگیری، فرماندهی و عملیات پاسخ به بحران دارای اختیارات بسیار زیادی است، گفت: این ستاد میتواند در مدیریت بحران تصمیمات لازم را اتخاذ کند، برای تسهیل در امدادرسانی و رسیدگی به وضعیت زلزلهزدگان در شهرستان کوهرنگ یک قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزلهزده با محوریت سپاه حضرت قمربنیهاشم(ع) در ذیل این ستاد تشکیل میشود.
عباسی افزود: با تشکیل قرارگاه جهادی بازسازی مناطق زلزلهزده در کوهرنگ نیروهای جهادی برای تسریع در روند بازسازی بهصورت میدانی وارد عمل خواهند شد، اگر بخواهیم منتظر تخصیص اعتبارات دولتی برای بازسازی مناطق زلزلهزده بمانیم، قطعا بهعلت طولانی و پیچیده بودن فرآیند، زمان ساخت و ساز بهعلت فرارسیدن فصول سرد و بارندگی از دست میرود.
استاندار با تأکید بر اینکه تمامی دستگاههای اجرایی برای تسریع در روند بازسازی مناطق زلزلهزده باید امکانات موردنیاز قرارگاه جهادی را در اختیار آنها بگذارند، تصریح کرد: جاده دسترسی و خودرو برای حمل مصالح ساختمانی در حال حاضر از موارد ضروری برای ساخت و ساز محسوب میشود، اگر جادهای دچار آسیب شده است، اقدامات برای حل ساماندهی محور انجام شود تا بتوان مصالح را انتقال داد، همچنین ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای برای حمل مصالح بهصورت رایگان همکاری لازم را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برای پرداخت تسهیلات بانکی و بلاعوض به زلزلهزدگان در شهرستان کوهرنگ شعبه بانک در بسیاری از شهرها و روستاها وجود ندارد، توضیح داد: کارکنان بانک در روستاها حضور پیدا کنند و برای تشکیل پرونده مدارک موردنیاز را اخذ و فرمهای مربوطه را نیز تکمیل کنند، سپس مابقی فرآیند در شعبه بانک توسط آن کارمند انجام شود، همچنین ضمانتهای بانکی بهصورت زنجیرهای از سوی متقاضیان پذیرفته شود.
عباسی با بیان اینکه برای ساخت و ساز ساختمان در شهرها و روستاها نیاز به پروانه و نقشه ساختمانی وجود دارد، گفت: شهرداری و بنیاد مسکن هزینه دریافت پروانه و نقشه ساختمانی را با نصف قیمت دریافت کنند، همچنین کمیتهامداد و بهزیستی نیز همکاری لازم را داشته باشند، شهرداری نیز شرایط را برای ساخت و ساز منازل در مناطق زلزلهزده تسهیل کند.
استاندار تأکید کرد: تا فراهم شدن شرایط برای سکونت در منازل زلزلهزدگان چادر برای خانوارها در نظر گرفته شود و اگر اهالی تمایل دارند، منازلی بهصورت اجاره در اختیار آنها قرار بگیرد.
انتهای پیام