اطاعت از رهبری رمز موفقیت در مکتب شهید سلیمانی است
کد خبر: 3951743
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
رئیس دانشگاه امام حسین(ع):

اطاعت از رهبری رمز موفقیت در مکتب شهید سلیمانی است

حسنی‌آهنگر اظهار کرد: درباره عظمت رهبر معظم انقلاب لازم است اشاره کنم که سیدحسن نصرالله درباره جنگ 33 روزه می‌‌گوید ما یک برگ بنده داشتیم و آن اینکه به حرف رهبری انقلاب گوش دادیم. رمز موفقیت در مکتب شهید سلیمانی نیز گوش دادن به فرمایشات رهبر انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین همایش بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز» امروز چهارشنبه 15 بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولان لشگری و کشوری از سوی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.
 
محمدرضا حسنی‌آهنگر، رئیس دانشگاه امام حسین(ع) و رئیس این همایش در ابتدا ضمن درود به شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و شهید فخری‌زاده و تبریک سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: پیروزی انقلاب کبیر اسلامی به رهبری امام بزرگوار سبب شکل‌گیری هندسه قدرت نوین مبتنی بر دین مبین اسلام شد و استمرار آن به وسیله مقام معظم رهبری به لطف الهی پرشتاب ادامه خواهد داشت. همین امر نقطه ثقل تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران شد، لذا برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توجه به چند مطلب حائز اهمیت است.
 
رئیس دانشگاه امام حسین ادامه داد: اولین نکته، نفی استکبار با شناسایی و درک نقشه راهبردی جنگ پیچیده و ترکیبی جهان سلطه، دوم آینده‌پژوهی و تلاش برای دستیبابی به علوم و فنون تحول‌آفرین از جمله هوش شناختی که همانند انقلاب صنعتی جهان واقعی را به سوی جهان هوشمند هدایت می‌کند و سوم تبیین نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی در عرصه انقلاب اسلامی و مطالبه‌گری آن در کشور همراه با طراحی نقشه راه عملیاتی و تقسیم کار ملی با استفاده از توانمندی‌های کشور است.
 
حسنی‌‌آهنگر افزود: در مسیر عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب، تحول در نظامات جاری و تربیت کارگزاران ضرورتی انکار‌ناپذیر است. نتیجه این اقدامات تربیت مدیران جهادی و شکل‌گیری نظام اسلامی تمدن‌ساز است، چراکه قرار نیست از الگوهای تمدنی دیگران تقلید کرده و تاریخ را تکرار کنیم، بلکه باید تلاش کنیم جهان جدیدی مبتنی بر اسلام ناب محمدی برای رشد و تعالی انسانی بسازیم.
 
وی ادامه داد: ما نیازمند ارائه نظریه‌ها، نظام‌ها و الگوهای عملیاتی غنی و جهان شمول در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و ... هستیم. مکتب انسان ساز حضرت امام خمینی(ره) به ویژه دانشگاه دفاع مقدس موجب برداشتن گام‌های بلند در عرصه دفاعی و امنیتی شد و قدرت نظام اسلامی در مواجهه با نظام سلطه را بسیار ارتقا بخشید. مولفه‌های این الگو شامل رهبری حکیمانه، فرماندهان و مدیران جهادی و بر آمده از مردم و در نهایت خود مردم هستند.
 
رئیس دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی برای ما اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی را به ارمغان آورده است. حال سوال این است که مکتب شهید سلیمانی دارای چه اصول و مبانی و شاخصه‌های ارزیابی است؟ نسبت این مکتب با مکتب امامین انقلاب اسلامی چیست؟ چگونه می‌توان اصول این مکتب را استخراج و بر اساس آن به تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شتاب بخشید؟ در نگاه تفصیلی، توجه به این مکتب بسیار مهم است، چراکه نتیجه این نگاه، فهم این مطلب است که چگونه صاحب این مکتب سبب بسط اسلام در منطقه شده است.
 
وی با بیان اینکه ریل انقلاب اسلامی که به فضل الهی منتهی به آرمان خود یعنی، تمدن نوین اسلامی خواهد شد، افزود: البته این مکتب هنوز کامل نشده و نیازمند ارائه نظریه‏‌ها، نظام‌‏ها و الگوهای عملیاتی در عرصه‌‏های یکپارچه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی با نگاهی حکمت‌بنیان است. این مکتب عملاً پیام رسول خداست. مکتب اسلام با همه مکاتب دنیا متفاوت و فلسفه و روش آن نیز متفاوت است و تمام مسائلی که انسان را به قرب الهی نزدیک می‌کند، در آن تعریف شده است. مکتب سیدالشهدا(ع) آیتِ الهی است که در اختیار مسلمانان قرار گرفته است، اما این مکتب چه کارهای بزرگی را رقم زد؟ درست است که به شهادت رساندن امام حسین(ع)  یک جنایت بود، اما جنایت بزرگتر و خطرناک‌تر بنی‌امیه انحرافی بود که در دین و مکتب اسلام رخ داده بود، اما امام حسین این خطر را درک کردند، لذا خود و خانواده را فدا کردند تا مکتب اسلام زنده بماند و به دست ما برسد. بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز با همین هدف دست به انقلاب زدند تا مکتب اسلام ناب محمدی را احیا و اسلام آمریکایی و انگلیسی را پس بزنند. 
 
حسنی آهنگر گفت: نکته دیگر درباره مکتب، مکتب کارگزاران اسلام است. مکتب اسلام شاگردانی نظری حضرت حضرت عباس، مالک اشتر و سلمان فارسی دارد. شهید سلیمانی و شهدای ما از جمله مدیران تربیت یافته این مکتب هستند. باید مؤلفه‌ها و ابعاد این مکتب را به صورت علمی و تاریخی تشریح و در اختیار عموم جامعه قرار دهیم. رهبر معظم انقلاب نیز ادامه دهنده راه حضرت امام(ره) بوده و هستند. نکته مهم این است که نقشه راه عملیاتی نظام سلطه و کارهایی که گروه‌هایی نظیر داعش و سایر گروه‌های تکفیری انجام دادند، قطعاً اقداماتی خطرناک بود، اما این خطر اصلی نبود، بلکه خطری که مقام معظم رهبری به خوبی درک کردند و نام بردند، تصویر نادرست از اسلام بود که از سوی این گروه‌ها در عرصه جهانی، نمود پیدا می‌کرد.
 
رئیس دانشگاه جامع امام حسین یادآور شد: درباره عظمت رهبر معظم انقلاب لازم است اشاره کنم که سیدحسن نصرالله درباره جنگ 33 روزه می‌‌گوید ما یک برگ بنده داشتیم که این بود به حرف رهبری انقلاب گوش دادیم. رمز موفقیت در مکتب شهید سلیمانی نیز گوش دادن به فرمایشات رهبر انقلاب است. همیشه این سؤال وجود داشت که چه چیزی باعث شده شهید سلیمانی همیشه راسخ‌تر و استوارتر به کار خود ادامه دهد؟ پاسخ این است که وی همه جانبه گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بود. راز و مرز موفقیت شهید سلیمانی خودسازی شهید است. در این راستا ادعیه‌هایی که خواندن آنها سفارش شده را در دوران دفاع مقدس جمع آوری و مکتوب و خودشان آن را عملی کردند و تداوم بخشیدند.
 
وی ادامه داد: کشور ما بر سر یک دوراهی است، اما چقدر مسئولان جمهوری اسلامی ایران مثل شهید سلیمانی مصمم هستند که گوششان به فرمایشان رهبری باشد. پاسخ به این سؤال نیازمند هیئت‌های اندیشه‌ورز و فعالیت‌های علمی و پژوهشی است. دانشگاه امام حسین(ع) با مشارکت سایر دانشگاه‌ها دومین همایش «گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز» را در راستای گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری عمومی و نخبگانی برگزار می‌کنند که پس از برگزاری 62 نشست علمی در دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی و 14 نشست در 12 کشور دنیا به صورت حضوری و مجازی اینک نشست نهایی در حال برگزاری است.
 
حسنی آهنگر در پایان سخنان خود اظهار کرد: شکل گیری دبیرخانه دائمی این همایش در دانشگاه جامع امام حسین(ع) یک نگاه ضروری و انکار‌ناپذیر است و نیازمند عزم راسخ و حمایت مسئولان امر است تا علاوه بر گفتمان‌سازی به احصای مدل‌ها و تولید الگوهای بومی پرداخته شود. بر خود فرض می‌دانم از همه اساتید، پژوهشگران و مسئولان داخل و خارج کشور و سفرا و مسئولان محور مقاومت که با کمک به کمیته علمی و اجرای همایش بر غنای آن افزودند و ما را در برگزاری این همایش یاری کردند و همینطور خبرنگاران و اصحاب رسانه تقدیر و تشکر کنم.

روح‌الله تولایی، دبیر این همایش در ادامه اظهار کرد: سال 1397 که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را صادر و عملاً مسیر گام دوم  را با مسیر جهانی شدن آن بیان فرمودند در دانشگاه امام حسین(ع) تصمیم‌گیری درباره الزامات آن آغاز شد. سال گذشته نخستین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب با محوریت ساختارها و نهادهای انقلاب برگزار و امسال نیز با محوریت کارگزاران انقلابی برگزار می‌شود و شهید سلیمانی به عنوان نمونه‌ای از این کارگزاران معرفی خواهند شد.

وی افزود: دو هدف اصلی این همایش شامل تبیین مکتب شهید سلیمانی در ابعاد گام دوم انقلاب و لوازم تربیت چنین افرادی و همچنین فرایند تربیت مدیران در این حوزه و دستاوردهای آنان و هدف دوم گفتمان‌سازی در مراکز علمی است. ما در این راستا اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم که از جمله آنها ارتباط با حدود چهل دانشگاه در کشور و برخی از دانشگاه‌های خارجی و برگزاری نشست‌های تخصصی بود.

تولایی بیان کرد: ما توانستیم بالغ بر 62 نشست علمی با مشارکت دانشگاه‌های مختلف و چهارده نشست در سطح بین‌الملل برگزار کنیم و بالغ بر سه هزار و دویست نفر در یکسال اخیر در این نشست‌ها شرکت کرده‌اند. ماحصل این نشست‌ها نیز تبدیل به کتاب‌هایی شده که امروز با حضور سرلشگر پاسدار دکتر محسن رضایی رونمایی خواهد شد. در یکسال اخیر، سخنرانی‌هایی از شهید سلیمانی که روی سخن ایشان با مردم بود را استخراج و تحلیل محتوای لازم روی آن انجام و تبدیل به کتابی با عنوان «نطق سلیمان» کردیم و امروز از این کتاب نیز رونمایی خواهد شد. امروز دو کتاب دیگر با عنوان «رهبری اخلاص مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی» به قلم یکی از اساتید دانشگاه تهران و «فاتح دلها» که از سوی یکی از معاونین شهید سلیمانی نگاشته شده است را رونمایی خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha