معضل کنونی خانواده‌ها گفت‌وگو نکردن با یکدیگر است
کد خبر: 3943528
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴

معضل کنونی خانواده‌ها گفت‌وگو نکردن با یکدیگر است

یک روانشناس بالینی در دانشگاه شهرکرد گفت: آنچه امروزه در بسیاری از خانواده‌ها وجود ندارد، گفت‌و‌گو است، بنابراین باید به فرزند خود اجازه دهیم اضطراب‌ها و نگرانی‌های خود را بروز دهد تا منجر به ایجاد آشوب در فضای خانه نشود.

معضل کنونی خانواده‌ها گفت‌وگو نکردن با یکدیگر است

مژده ارشادی، روانشناس بالینی در دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: زمانی حالت هیجانی خشم بروز پیدا می‌کند که محیط و شخصی که در مقابل ما قرار دارد رفتار یا موقعیتی را ایجاد کند، منجر به این شود که فرد از رسیدن به خواسته یا هدف خود باز ماند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه دو واژه خشم و پرخاشگری با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود، افزود: در واقع خشم حالت درونی بوده که میزان آمادگی ما را برای بروز نشان می‌دهد و پرخاشگری رفتار بالفعل شده آن است.

روانشناس بالینی در دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: بر اساس نوع زندگی در محیط‌های مختلف و آموزه‌های متعدد فرا می‌گیریم که خشم خود را بروز دهیم، در واقع زمانیکه خشم از محدوده تعادل یا کنترل خارج شود حالت ناهنجاری به خود می‌گیرد، به این معنا که هنگامی که فرزند به رفتار هدفمند خود دست پیدا نکند و دچار توهین، تهدید یا بی توجهی از سوی والدین شود، خشم بروز پیدا می‌کند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: نوع رفتار والدین با فرزند در بروز و کنترل خشم مهم است، به گونه‌ای که مشاهده رفتارهای طرد کننده و پرخاشگرانه از سوی والدین منجر به الگوگیری و تبعیت از رفتار آن‌ها خواهد شد، بنابراین نباید فرزندان را در دعواهای کودکانه به ایراد خشونت و پرخاشگری تشویق کنیم، زیرا این امر موجب قرار دادن خشم در نهاد رشدی آن‌ها می‌شود.

عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه آموزش‌های دوره نوجوانی از مباحث بسیار مهم محسوب می‌شود، تصریح کرد: همانگونه که والدین برای تربیت و رفتار صحیح فرزند نیاز به آموزش دارند، لازم است مهارت‌های زندگی نیز به فرزندان و حتی اطرافیان آموزش داده شود.

وی ادامه داد: علاوه بر وجود بسیاری از بسترهای مناسب تربیتی و آموزشی در جامعه، باید والدین به‌دنبال روحیه‌دهی بهتر به نوجوان باشند.

این روانشناس در ادامه با اشاره به اینکه ویروس کرونا و شیوع آن موجب نگرانی، استرس، اضطراب، خشم و مانع رفتارهای هدفمند خانواده‌ها شد، بیان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی پیوندهای عاطفی خانواده‌ها به شدت دچار مشکل شده و با توجه به قرنطینه‌ خانگی به جای افزایش محبت با افزایش پرخاشگری مواجه هستیم، آنچه امروزه در بسیاری از خانواده‌ها وجود ندارد، گفت و گو است، بنابراین باید به فرزند خود اجازه دهیم اضطراب‌ها و نگرانی‌های خود را بروز دهد تا منجر به ایجاد آشوب در فضای خانه نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا عامل اصلی در بحث پرخاشگری است، اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که کرونا عامل اصلی برای ایجاد پرخاشگری در خانواده‌ها نبود، بلکه عامل کافی برای رخ دادن این امر بود.

ارشادی در پایان گفت: با توجه به اینکه آموزش دانش‌آموزان به صورت غیر حضوری بوده و به جای حضور در مدرسه، بایستی در خانه بمانند، لازم است والدین در ایجاد فضای امن و آرام به منظور تخلیه هیجانی فرزند خود، تلاش کنند، از طرفی والدین می‌توانند آموزش‌های تخصصی در تمامی زمینه‌ها از جمله نحوه برخورد و مقابله با پرخاشگری در ایام کرونا را از فضای مجازی دنبال کنند.

انتهای پیام
captcha