انقلاب اسلامی ایران زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد
کد خبر: 3943342
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
معصومه ابتکار:

انقلاب اسلامی ایران زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران زمینه را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراهم کرد و برخلاف تصورات عده‌ای که گمان می‌کردند قرار است جمهوری اسلامی حضور زنان را محدود و یا آنها را منزوی کند، این اتفاق هرگز رخ نداد.

معصومه ابتکار

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه «سومین جشنواره ملی زن و علم» امروز شنبه 6 دی‌ماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری، معاون وزیر علوم و معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، برگزار شد. در ادامه صحبت‌های معصومه ابتکار را می‌خوانید.

معاون اول رئیس جمهور همواره از فعالیت زنان حمایت داشته و حضور امروز ایشان نیز نشانه توجه به حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است. بسیار خوشبختم از این بابت که در کشورمان، زنان تحصیل‌کرده و دانشگاهی یکی از ابعاد پیشرفت و توسعه را تشکیل می‌دهند. انقلاب اسلامی ایران، زمینه را برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراهم کرد و برخلاف تصورات عده‌ای که فکر می‌کردند قرار است جمهوری اسلامی ایران حضور زنان را محدود یا آنها را منزوی کند اما این اتفاق رخ نداد.

لازم است یاد امام راحل را گرامی بداریم که بسیار مستحکم و جدی بر حضور زنان در عرصه‌ها و ابعاد مختلف و حتی مقدرات اصلی کشور تأکید داشتند. همچنین رهبر معظم انقلاب در موارد مختلف بر حضور زنان در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تأکید کرده‌اند که همگی راهگشا بوده است اما بدون تردید بالاتر از همه اینها همت زن ایرانی بوده است که با وجود مشکلات، موانع، مسئولیت‌های چندگانه و اهمیتی که زنان به نقش همسری و مادری می‌دهند ولی نشان دادند که می‌توانند فاصله‌ها را کم کرده و از موانع عبور کنند و به پیش روند.

41 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و آمارهای شتاب رشد زنان در عرصه‌های علمی نشان دهنده واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد؛ گرچه ممکن است بدخواهان دشمنی کنند و برای ما در یک فضای جنگ روانی سخت باشد که واقعیت‌های جامعه ایران را بیان کنیم اما واقعیت این است که در جامعه ما زنان با تلاش‌ها و همتی که داشته‌اند و با استقامت و صبر خود در عرصه‌های مختلف و به ویژه در زمینه سواد، فاصله‌ها را کم کرده‌اند.

پیش از انقلاب 36 درصد دختران خردسال ایرانی بی‌سواد بودند اما اکنون این آمار کمتر از دو درصد است و امیدواریم آن را به صفر برسانیم. وزارت آموزش و پرورش در این زمینه فعال بوده و در حال تلاش است. امروز بالاتر از 25 درصد زنان کشور تحصیلاتی بالاتر از سطح دیپلم دارند و این رو به رشد بودن بسیار مهم است. هر ساله دختران در کنکور سراسری پیشرو هستند و گاهی حضور آنان به بالای 60 درصد می‌رسد تا در رشته‌های مختلف دانشگاهی شاهد حضور چشمگیر آنها باشیم. در همین جشنواره مریم میرزاخانی نیز حضور زنان و دختران دانشجو بسیار پررنگ است.

امروز بالای 26 یا 27 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در وزارت علوم و وزارت بهداشت را زنان تشکیل می‌دهند و نزدیک به 30 درصد پزشکان ما از زنان هستند و همه این عرصه‌ها نیز روبه رشد است و هیچ مانعی برای حضور زنان در این عرصه‌ها وجود ندارد و بسیار از این بابت خوشبخت هستیم. این در درجه اول به لطف خدا و ریل‌گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران و در مرحله بعد همت و تلاش زن ایرانی و امیدی بوده که به آینده داشته است.

در عرصه‌های بین‌المللی نیز کاملاً در رقابت با کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته در مشارکت زنان هستیم و یک دلیل اصلی آن گسترش مشارکت زنان در عرصه‌های علمی است و این از افتخارات ماست. متأسفانه موانعی در زمینه انتقال دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به عرصه‌های بین‌المللی وجود داشت که با دستور صریح رئیس جمهور، این آمار ارائه شد؛ هرچند هنوز در انتقال صحیح آمار مشکل داریم لذا باید تلاش کنیم وجهه صحیحی از واقعیات کشور را در عرصه بین‌المللی ارائه دهیم.

چهره‌های شاخصی همانند مرحوم مریم میرزاخانی و کسانی‌‌ که امروز معرفی خواهند شد از ستاره‌های درخشان آسمان علمی ایران هستند و راه برای پیشرفت‌ در عرصه‌های مختلف برای آنان فراهم است. امروزه زنان در زمینه تولید واکسن کووید 19 نیز تأثیر بسیاری داشته‌اند و همه این موارد نشان دهنده نقش عملی و کاربردی زنان اندیشمند در جامعه است.

امسال در کنار این جشنواره، جایزه مهمی نیز داریم که با همکاری مؤسسه رویان و به یادبود مرحوم پروانه فرزانه انجام می‌شود که از زنان اندیشمند کشورمان بودند و متأسفانه اخیراً دارفانی را وداع گفتند، لذا به دلیل نقشی که در ایجاد بانک ژن داشتند از ایشان نیز تقدیر می‌شود تا ان‌شاءالله روح ایشان نیز شاد باشد.

 

انقلاب اسلامی زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد

 

همچنین غلامرضا غفاری، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایراد سخنرانی پرداخت که متن سخنان وی را در ادامه می‌خوانید.

بی‌گمان بخش نخبگانی، در درجه نخست، خود را در نهاد دانشگاه و اجتماع علمی تعریف می‌کند؛ نهادی که بیش از هر نهاد دیگری محتاج کسب اقتدار و استفاده بخردانه از آن است. جشنواره زن و علم، رخدادی ملی است و می‌کوشد دستاوردهای زنانی که دارای ظرفیت‌ها و استعدادهایی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری هستند که مقوم غرور ملی است را در معرض دید و نظر جامعه قرار دهد و اذهان نسل جوان را متوجه الگوهای موفق و شایسته‌ای کند که با تلاش و سخت‌کوشی توانسته‌اند مراتب عالی علمی را کسب و در مجموعه و منظومه نظام دانش و فناوری جایگاه ممتازی کسب کنند.

از این رو در اردیبهشت سال 1396 اولین دوره جشنواره زن و علم با عنوان جایزه مریم میرزاخانی در کتابخانه ملی ایران برگزار و دومین دوره جشنواره در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری فی مابین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار مشترک معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گرفت و در اردیبهشت 1398 با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد.

به منظور امتداد این حرکت مؤثر و تأثیرگذار، اختتامیه سومین جشنواره علم و زن را امروز 6 دی‌ماه بر مبنای تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت علوم و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده وجود دارد برگزار می‌کنیم. خوشبختانه وقتی این سه دوره را با هم مقایسه می‌کنیم شاهد رشد قابل توجه مشارکت زنان فرهیخته کشورمان هستیم. به ویژه آنها که در جشنواره دوم برگزیده شدند در این جشنواره نیز آثار خود را ثبت کردند و حضور دارند. البته قطعاً اینها تمام زنان فرهیخته ما نیستند اما با اصولی که شورای سیاستگذاری تعیین و سامانه‌ای که بدین منظور طراحی کرده بود زنان فرهیخته خود را کاندیدا کرده بودند.

امسال به رغم شرایطی که همگی نسبت به آن آگاه هستیم با رشد 67 درصدی حضور بانوان در این جشنواره مواجه هستیم که رقم قابل توجهی است و 119 نفر از زنان فرهیخته، آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند و پس از فرایند داوری، 21 برگزیده از گروه‌های علمی مختلف انتخاب شدند که امروز از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.

افزون بر آن، سه نفر از زنان به عنوان سرآمدان شایسته مورد تقدیر و تشکر قرار خواهند گرفت که آنها نیز به نوعی در فعالیت‌های علمی و فرهنگی پیشگام هستند. طبیعتاً این حرکت ارزشمند تأثیر به‌سزایی می‌تواند داشته باشد اما نقطه برجسته این است که در این چند دوره‌ همواره در این جشنواره و به ویژه در مرحله اختتامیه آن، حضور کسانی که در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور قرار دارند را شاهد بوده‌ایم و این نیز نشان از اهمیت و توجه ویژه‌ای است که نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت به جایگاه زنان مخصوصاً در عرصه علم و فناوری قائل است.

انتهای پیام
captcha