راه‌های نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در بحران کرونا
کد خبر: 3893523
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
طی نشستی تخصصی بررسی شد؛

راه‌های نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در بحران کرونا

در نشست تخصصی «الگوی نقش‌آفرینی جهادی جامعه قرآنی در مدیریت بحران کرونا» که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، ضمن ارائه راهکارهای جامعه قرآنی در مسائل پیرامون بحران کرونا، فهرستی از اقداماتی که در این ایام می‌توان انجام داد، تهیه شد.

 راه‌های نقش آفرینی جامعه قرآنی در بحران کرونا

به گزارش ایکنا؛ نشست تخصصی «الگوی نقش‌آفرینی جهادی جامعه قرآنی در مدیریت بحران کرونا» روز گذشته دوم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی برگزار شد.
محمد قاسمی‌شوب، مدیر کمیته مؤسسات قرآنی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ابتدای این نشست طی سخنانی با اشاره به در پیش بودن ماه بهار قرآن؛ رمضان المبارک، گفت: این نشست با توجه به شرایط کنونی کشور در مقابله با بیماری کرونا و با موضوع «الگوی نقش‌آفرینی جهادی جامعه قرآنی در مدیریت بحران کرونا» و به منظور شناسایی و تبیین راهکارهای عملیاتی برای نقش‌آفرینی هرچه بهتر جامعه قرآنی در ایام مواجهه با کرونا، برنامه‌ریزی شده است و راهکارهای پیشنهادی، به منظور اجرایی شدن، به دستگاه‌های مختلف قرآنی کشور ارائه می‌شود.
در بخش دیگری از این نشست، حاضران به بیان نظرات خود پرداختند. در این بخش، ابتدا مجید بذرافکن، رئیس دانشکده فرهنگی و تولید قدرت نرم دانشگاه جامع امام حسین(ع) به بیان مطالبی پرداخت و گفت: این دانشکده به منظور پیگیری تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری و با عنایت به نظام مسائل شناسایی شده در زمینه مدیریت امور قرآنی کشور، با به کارگیری اساتید و پژوهشگران خبره در این حوزه، به دنبال نقش‌آفرینی تکلیف‌مدارانه‌ مؤثر است.
همچنین سیدعبدالرسول علم‌الهدی، مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز با تأکید بر اینکه باید به قرآن، به مثابه برنامه جامعی برای زندگی انسان‌ها در شرایط مختلف حیات بشر حتی برای مدیریت بحران کرونا عنایت داشت، گفت: لازم است تا به نقش کلیدی جامعه قرآنی کشور در مواجهه با بحران‌های اجتماعی بیشتر پرداخته شود.
محمد ذوالفقاری، قائم مقام سازمان دارالقرآن الکریم نیز در این نشست در سخنانی اظهار کرد: شرایط حال حاضر کشور می‌تواند موجب تغییراتی در حوزه نگرش و افکار جامعه قرآنی در دوران پساکرونا باشد.
وی افزود: تاکنون سیاست‌های سازمان دارالقرآن الکریم در مواجهه با کرونا در دو حوزه متمرکز بوده؛ حوزه اول، حوزه مواسات که پیرو فرمایش مقام معظم رهبری است و دیگری معنویت‌افزایی قرآنی است.

طرح‌های سازمان دارالقرآن
ذوالفقاری به پیگیری و اجرای دو طرح توسط سازمان دارالقرآن اشاره کرد و گفت: اولین طرح، طرح «هر مؤسسه‌ قرآنی، یک گروه جهادی» و دومین‌ طرح نیز «هر خانه‌ ایرانی، یک جلسه‌ قرآنی» است که در این خصوص جشنواره‌ای نیز در فضای مجازی راه‌اندازی شده است. برنامه سحر ماه مبارک رمضان در شبکه قرآن نیز با رویکرد شناسایی و معرفی مؤسسات قرآنی که در مقابله با کرونا فعالیت داشته‌اند، ارائه خواهد شد.
حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون امور مؤسسات فرهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخشی از این نشست بیان کرد: مواجهه با کرونا همراه با برکاتی همچون کمک به مستمندان و مواسات بوده و موجب اصلاح برخی رفتارهای فردی و اجتماعی و همچنین منجر به بازگشت به معنویت و بازنگری در روش‌های سنتی آموزش شده است.
وی به فعالیت 3000 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت در کشور اشاره کرد و افزود: این موسسات تلاش کردند تا در ایام مواجهه با کرونا، به اصلاح روش‌های آموزشی خود بپردازند و این کار نیز صورت گرفته است.
شیخ‌ویسی همچنین به برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: پویش خانه‌های نورانی، جشنواره چهلچراغ در بستر فضای مجازی و جشنواره غنچه‌های قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان سه برنامه مهم معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ایام کرونایی است.

تبدیل تهدید به فرصت
بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست، سردار حسین محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه نیز طی سخنانی اظهار کرد: در شرایط حاضر که درگیر کرونا هستیم، می‌توانیم با مواجهه صحیح، تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. از جمله اقداماتی که می‌تواند صورت بگیرد، مواردی همچون ساخت نمایش‌نامه رادیویی قصه‌های قرآنی، فضاسازی کالبدی با استفاده از آیات قرآن و تلاوت اذان گاهی آیاتی است که دارای معارف و معانی مرتبط با این شرایط هستند.
وی همچنین بیان کرد: برگزاری جلسات آموزشی تفسیر قرآن از طریق ویدیو کنفرانس، چاپ نشریه روزانه‌ با محوریت محتوای قرآنی، پخش برنامه قرآنی ویژه‌ این ایام از رادیو معارف و ... از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌تواند در دست اقدام قرار گیرد.
محمدحسین محمدزاده، مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما نیز در این نشست گفت: در ایام مواجهه با کرونا باید در انعکاس اخبار مرتبط با این حوزه در خصوص بررسی صحت و سندیت آن، بررسی دقیق صورت پذیرد.
وی افزود: در خصوص فعالیت‌هایی که از سوی جامعه قرآنی برای مقابله با کرونا صورت می‌پذیرد، باید این فعالیت‌ها به دو بخش تقسیم شود. بخش اول اقدامات اجرایی انجام شده در مواجهه با کرونا برای ایفای نقش تکمیلی همچون تولید و توزیع ماسک و بخش دوم نیز اقدامات تخصصی قرآنی مرتبط با کرونا است.
محمدزاده تصریح کرد: باید در این شرایط مدل‌های جدید مجازی و رسانه‌ای بررسی شود. حتی نسبت به ساخت بازی‌های کامپیوتری مرتبط نیز اقدام صورت پذیرد. کلاس‌های قرآنی را نیز می‌توان در بستر فضای مجازی و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کرد.


در ادامه این نشست، دیانت، مدیر مرکز قرآن نمایندگی ولی فقیه در سپاه، محمد ادریسیان، معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سیدمهدی گتمیریان، قاری ممتاز کشور، یاسر خسروی، نماینده مرکز دارالقرآن بسیج، ایوب پورقیومی، مدیر گروه معارف دانشگاه جامع امام حسین(ع)، محمدعلی برزنونی، عضو هیئت علمی و مشاور قرآنی ریاست دانشگاه جامع امام حسین(ع)، علی‌اصغر همدانی و محمد ازگلی، از اعضای هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) به بیان‌ نکاتی پرداختند که عناوین آن را در ادامه می‌خوانید:
- در دل بزرگترین تهدیدها، بزرگ‌ترین راهکارها وجود دارد.
- باید با شناسایی دقیق شرایط وارد فضای مجازی شویم.
- در کشور در چنین شرایطی نیاز به مرکز مدیریت فعالیت‌های مجازی قرآنی داریم.
- باید زیرساخت‌های مجازی تقویت شوند.
- لازم است به شبهات عقیدتی مطرح شده در ایام کرونا با استفاده از قرآن پاسخ دهیم.
- ضرور تدوین طرح جامعی برای ایفای نقش جامعه قرآنی برای مواجهه با کرونا در ایام ماه مبارک رمضان
- استفاده از تلاوت‌های قاریان ممتاز قرآن کریم به منظور معنویت افزایی قرآنی در این ایام بسیار موثر است.
- ارائه دسترسی رایگان به منابع و محتوای کتاب‌های الکترونیک قرآنی
- ایام مقابله باکرونا موجب ایجاد رویکرد معنوی در مردم شده است.
- در این ایام لازم است تا سبک زندگی بهداشتی و معاشرتی ارائه شده از سوی قرآن به جامعه ارائه شود.
- باید جامعه قرآنی تصویر و نگاهش را نسبت به بلا و ابتلا استاندارد کند.
- در جامعه قرآنی نیاز به تغییر راهبرد برای مواجهه با کرونا داریم. باید کارگروه ویژه تشکیل شود و سهم هر کدام از کارگزاران در عرصه قرآن را در این خصوص معین کنیم.
- باید درخصوص تغییرات محتمل در زمینه انس با قرآن، در ایام درگیری جامعه با کرونا، آسیب‌شناسی صورت پذیرد.
- فضای مجازی منجر به ترویج فردگرایی و احساس رضایت کاذب در انسان می‌شود و باید در خصوص انتقال بستر فعالیت‌های حضوری به مجازی، به این نکته عنایت ویژه داشت.
- باید جامعه قرآنی با استفاده از معارف قرآن و حدیث، جامعه را در خصوص کمک به اقشاری که در ایام کرونا درآمدشان تحت تأثیر قرار گرفته، ترغیب نمایند.
- گفتمان‌سازی صحیح با ترویج آیات مرتبط با این ایام، از وظایف جامعه قرآنی است.
- شایسته است در شرایط حاضر، نمایشگاه مجازی قرآن کریم به منظور معرفی آثار جدید قرآنی راه‌اندازی شود.
- باید نقشه راه اختصاصی به منظور ایجاد نظم و جلوگیری از موازی کاری در مواجهه با کرونا برای جامعه قرآنی تدوین شود.
- مطرح نمودن آیات مرتبط با شفا در قرآن بسیار مناسب است.
- این ایام فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی آثار مرتبط با معارف قرآن است.

انتهای پیام
captcha