اعتماد اجتماعی وضعیت خوبی ندارد/ گفت‌وگو؛ دارویی بی‌بدیل در شرایط امروز
کد خبر: 3866167
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
علی ربیعی:

اعتماد اجتماعی وضعیت خوبی ندارد/ گفت‌وگو؛ دارویی بی‌بدیل در شرایط امروز

گروه دانشگاه ــ سخنگوی دولت در آیین اختتامیه هشتمین مسابقات ملی مناظره دانشجویان با اشاره به آسیب‌های بی‌اعتمادی در جامعه، گفت: اعتماد در همه وجوه کاهش پیدا کرده و گفت‌وگو دارویی بی‌بدیل در شرایط چنین جامعه‌ای است.

اعتماد اجتماعی وضعیت خوبی ندارد/ گفت‌وگو؛ دارویی بی‌بدیل در شرایط امروزبه گزارش ایکنا؛ علی ربیعی، سخنگوی دولت در آیین اختتامیه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که امروز دوشنبه، دوم دی‌ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه اعتماد اجتماعی امروز وضعیت خوبی ندارد، گفت: هر چند اعتماد گروهی و فردی وضع مناسب‌تری دارد، اما در همه وجوه، اعتماد کاهش پیدا کرده است. بحران هویت و مشروعیت، نتیجه بی‌اعتمادی مزمن در هر جامعه‌ای است. در جامعه‌ای که حتی نخبگان بر سر مسائل اصلی اختلاف نظر دارند، ارزش‌های مشترک در جامعه کاسته می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: امروز در بخش ارزش‌های رسمی و میان مردمی، اشتراکات در وضعیت مناسبی نیست. گفت‌وگو داروی بی‌بدیل در چنین شرایطی در هر جامعه‌ای است، چه گفت‌وگو میان نخبگان و نهاد‌های اجتماعی باشد و چه گفت‌وگو میان گروه‌های خرد. آمار‌ها نشان می‌دهد علت نخست طلاق در کشور فقدان گفت‌وگو و نبود ارزش‌های مشترک است. در سطوح بالاتر جامعه هم دچار چنین کاستی‌هایی هستیم.

ربیعی با تأکید بر این نکته که پایه گفت‌وگو، مناظره است، گفت: مناظره‌ها باعث می‌شوند پس از مناظره گفت‌وگو برای راه‌حل‌ها را دنبال کنیم. چگونگی ساختن گفت‌وگو نیاز به مناظره و گفت‌وگو دارد، ما راهی جز شکل‌گیری گفت‌وگو و مناظره‌های سازنده نداریم.

وی افزود: مناظره آسیب‌هایی هم دارد. عمدتاً در مناظره‌ها بر اساس داده‌های روشن مناظره صورت نمی‌گیرد و لذا شاهد اصرار‌های بیهوده خواهیم بود. متأسفانه سنت مناظره که در رسانه‌ها می‌بینیم، حالت تهییج‌کننده دارد و ابهام‌آفرینی می‌کند. کاری که جهاددانشگاهی آن را سامان داده، زیرساخت مناظره و تمرینی برای مناظره است که ما در این زمینه‌ها دچار ضعف هستیم. مجری مناظره نیز نقش مهمی در مناظره ایفا می‌کند. علاوه بر این، رعایت اخلاق و قواعد مناظره مهم است.
اعتماد اجتماعی وضعیت خوبی ندارد/ گفت‌وگو؛ دارویی بی‌بدیل در شرایط امروز
سخنگوی دولت با بیان اینکه مناظره در کشور ما تنها به زمان انتخابات اختصاص یافته، اظهار کرد: مناظره برای انتخابات نیست، بلکه برای فهم مشترک جامعه از مسائل جامعه و اتفاق نظر برای حل مشکلات است. جامعه ما بیشترین آسیب را از زمان مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ به بعد دید. مناظره‌گری آفت بزرگ جامعه امروز ماست. شعار «افشا کن، رسوا کن» شعار مارکسیستی بود.‌ ای کاش برگردیم به مناظره‌هایی که نسل دهه ۵۰ دیدند و پایه‌های مناظره شکل گرفته بود. امروز پایه‌های مناظره در کشور بر پایه افشاگری است که اخلاق را منحط کرده است.

ربیعی افزود: امروز هیچ راهی به جز گفت‌وگو برای نزدیکی به یکدیگر به‌منظور برنامه‌ریزی برای آینده ایران نداریم. امیدوارم از دل این مسابقات راهی برای سعادت و خوشبختی ایران بیرون بیاید.
انتهای پیام
captcha