ارتباط کلامی در خانواده‌ها به کمتر از 20 دقیقه و 400 کلمه در روز رسیده است
کد خبر: 3832033
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
ابتکار:

ارتباط کلامی در خانواده‌ها به کمتر از 20 دقیقه و 400 کلمه در روز رسیده است

گروه جامعه ــ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نسبت به اختلال ارتباطی بین اعضای خانواده‌ها در ایران هشدار داد و گفت: میزان ارتباط کلامی در خانواده‌ها به کمتر از 20 دقیقه و 400 کلمه در روز رسیده است که همراه با مفاهمه و درک متقابل هم نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در آیین هفته ملی ازدواج که امروز شنبه 12 مردادماه، با حضور جمعی از مسئولان کشور و زوج‌های جوان ورزشکار در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، طی سخنانی موضوع «ازدواج آسان؛ مهربانی مفصل» را گام مهمی در تروج ازدواج دانست و اظهار امیدواری کرد همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، خیران و سازمان‌های مردم نهاد در امر ازدواج آسان مشارکت کنند.

وی با تأکید بر اینکه ازدواج امری است که سلامت آحاد جامعه و اجتماع را تضمین می‌کند، گفت: پیامبر(ص) در دعایی برای امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) می‌فرمایند: خدایا دل‌هایشان را به هم نزدیک و مهربان کن و نسل آنان را مبارک گردان و کارهای آنان را اصلاح کن. باید بر مبنای این دعا بنای صحیح ازدواج را پایه‌گذاری کنیم. در این مسیر باید از تجربیات فرهنگی جامعه، دانش روز و عبرت‌های جامعه جهانی نیز استفاده کنیم. 

ابتکار تصریح کرد: باید تلاش کنیم جامعه برای انتخاب‌های خوب آماده شود و مهم‌ترین مأموریت در این زمینه نیز سیاست‌گذاری کلان، هم‌راستایی بین دستگاه‌ها و ایجاد جریان قوی اجتماعی برای خانواده است.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص خانواده پرداخت و گفت: تشکیل ستاد ملی زن و خانواده که مصوبات خوبی در زمینه آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج داشته و آموزش‌های بهداشتی و روانشناختی ویژه زوج‌های جوان که البته این آموزش‌ها باید ارتقا داده شود از جمله اقدامات ماست. 

ابتکار افزود: از دو سال قبل طرح گفت‌و‌گوی ملی خانواده و در ذیل آن طرح ملی گفت‌و‌گوی بین‌ نسلی را آغاز کرده‌ایم. مرحله اول این طرح در 31 استان کشور با ارزیابی مشکلات خانواده‌ها در هر استان به صورت خاص با توجه به فرهنگ و ویژگی‌های محلی آن استان در حال اجراست.

کاهش کمی و کیفی ارتباط در خانواده‌های ایرانی

وی یکی از مشکلات بزرگ خانواده‌ها در جامعه کنونی را اختلال ارتباطی بین اعضای خانواده دانست و گفت: کمیت و کیفیت ارتباط بین اعضای خانواده کاهش یافته است. در گذشته میزان ساعاتی که خانواده‌ها با هم صحبت می‌کردند و تعداد واژه‌هایی که به کار می‌بردند بیشتر بود اما اکنون میزان ارتباط کلامی در خانواده‌ها به کمتر از 20 دقیقه در روز رسیده است و تعداد کلمات به کار رفته به کمتر از 400 کلمه و از همه مهم‌تر اینکه این گفت‌و‌گوها همراه با مفاهمه و درک متقابل نیست.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بخش قابل توجهی از زمان خانواده‌ها در فضای مجازی می‌گذرد، خواستار آموزش استفاده درست از فضای حقیقی و مجازی شد و گفت: با همکاری آموزش و پرورش دوره مهارت‌های زندگی ویژه معلمان و مربیان آموزشی در حال اجراست.

وی گفت‌و‌گوی بین نسلی را موضوع مهم کنونی خانواده‌ها دانست و گفت‌: شگفتی خانواده در این است که افراد از نسل‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند اما متأسفانه اکنون گفت‌وگوی بین نسلی در خانواده آسیب دیده است. کودکان و نوجوانان در خانواده می‌گویند که درک نمی‌شوند، والدین می‌گویند که فرزندانشان استقلال‌طلبی می‌کنند و سالمندان می‌گویند که منزوی شده و به حال خود رها شده‌اند.

کمرنگ شدن مهارت قصه‌گویی در خانواه‌ها

ابتکار مهارت قصه‌گویی را یکی از مهارت‌های مهم ارتباطی در درون خانواده‌ها که به انتقال مفاهیم فرهنگی منجر می‌شود بیان و اظهار کرد: چرا این مهارت ارتباطی کاهش یافته است؟ باید تلاش کنیم این مهارت‌ها ارتقا پیدا کرده و تقویت شوند.

وی از اجرای مرحله دوم طرح ملی گفت‌و‌گوی خانواده خبر داد و از همه فعالان حوزه جوانان دعوت کرد در ترویج و اجرای این طرح، معاونت امور زنان و خانواده را همراهی کنند.

انتهای پیام

captcha