محورهای اصلی تغییر در ساختار بودجه/ تغییرات با تعارف محقق نمی‌شود
کد خبر: 3829707
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
عضو کمیسیون صنایع و معادن تشریح کرد:

محورهای اصلی تغییر در ساختار بودجه/ تغییرات با تعارف محقق نمی‌شود

گروه اقتصاد ــ حسینی‌کیا اظهار کرد: تغییر در ساختار بودجه نیازمند کار کارشناسی جدی است اما باید توجه داشت که چنین تغییراتی با تعارف و سخنرانی محقق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره برنامه دولت و مجلس برای تغییر در ساختار بودجه کشور و ضرورت و آثار این اقدام پرداخت و گفت: معتقدم روندهایی که در زمینه بودجه‌ریزی در کشور ما وجود دارد به جایی نخواهد رسید لذا حتماً‌ باید ساختار بودجه را تغییر دهیم. یکی از محورهای این اقدام نیز این است که یارانه‌های پنهان را از بین ببریم. از سوی دیگر لازم است بخشی از هزینه‌های جاری دولت نیز کاهش پیدا کند.

مشکلات بودجه جاری

وی با بیان اینکه باید بنگاه‌داری بانک‌ها خاتمه پیدا کند ادامه داد: همچنین لازم است تصدی‌گری دولت در اقتصاد کم شود و بانک‌ها و برخی از نهادهای دیگر اموال مازاد خود را بفروشند چراکه برای آن‌ها هزینه نگهداری دارد و باعث می‌شود بخشی از کسری بودجه جبران شود.

حسینی‌کیا با اشاره به مشکلات بودجه جاری افزود: البته معتقدم که روندی که در مورد تغییرات در ساختار بودجه در پیش گرفته شده تاکنون چندان امیدوارکننده نبوده است لذا امیدواریم که دولت به صورت جدی پای کار بیاید و هزینه‌های خود را کاهش بدهد؛ زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این زمینه با آن مواجه هستیم مربوط به بودجه جاری است.

لزوم قطع وابستگی به درآمدهای نفتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: اگر بخواهیم اینکار را انجام دهیم نیازمند زیرساخت‌های دیگری نیز هستیم. برای مثال قطع وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی باید در اولویت قرار گیرد. در این راستا لازم است معادن و کشاورزی را فعال کنیم و شرایط برای صادرات نیز تسهیل شود. باید تغییراتی جدی در قوانین مربوط به سرمایه گذاری پیش بیاید تا رغبت و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در کشور افزایش پیدا کند.

منتخب مردم سنقر و کلیایی در خانه ملت یادآور شد: از سوی دیگر وقتی وابستگی به نفت کم شد، بخش خصوصی فعالیت بیشتر خواهد کرد و هزینه‌های جاری دولت کاهش پیدا می‌کند. موضوع مهم، کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد و بنگاه‌داری آن است. دولت باید وارد فاز سیاست‌گذاری شود زیرا اگر دولت سیاستگذار باشد قطعاً بنگاه‌های اقتصادی، فعالیت خود را به درستی انجام خواهند داد و این موضوع باعث می‌شود که بودجه دولت، خود به خود کاهش پیدا کند.

همکاری مجلس با دولت برای تغییر در ساختار بودجه

وی درباره نتایج کاهش حضور دولت در اقتصاد تصریح کرد: در چنین شرایطی دولت صرفاً سیاست‌گذار خواهد بود و بنگاه‌های اقتصادی هم به خوبی به فعالیت خود ادامه خواند داد. با این اقدامات، هم رونق تولید محقق می‌شود و هم اینکه ظرفیت‌های اقتصادی کشور به فعلیت خواهد رسید.

حسینی‌کیا گفت: دولت حتماً باید پای کار بیاید تا مجلس هم با آن همراهی کند. مجلس به هر میزانی که بتواند در این عرصه کمک خواهد کرد تا بودجه تغییری کند. باید هزینه‌های پنهان از بین برود، یارانه‌ها را به شکل هدفمندتری پرداخت کنیم و حامل‌های انرژی را به سمتی ببریم که مصرف واقعی پیدا کند و باید توجهی جدی‌تری نیز به بخش صنعت کشور صورت گیرد.

تغییر ساختار بودجه با سخنرانی محقق نمی‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اهمیت اقدامات کارشناسی در تغییر ساختار بودجه اشاره و تأکید کرد: همه این تحولات نیازمند کار کارشناسی جدی است اما باید توجه داشت که چنین تغییراتی با تعارفات و سخنرانی محقق نمی‌شود بلکه نیازمند کار کارشناسی هستیم اما باید فرصتی هم برای آن در نظر گرفت و افرادی متخصص را نیز مأمور این کار کرد تا در نهایت شاهد خروجی مناسبی باشیم.

منتخب مردم سنقر و کلیایی در خانه ملت در پایان بیان کرد: خروجی این اقدامات دولت است که باید به صحن علنی مجلس یا کمیسیون‌ها بیاید تا مجلس هم همکاری لازم برای تغییرات در ساختار بودجه را انجام دهد.

انتهای پیام

 

captcha