پیام قرآنی اقامه نماز جوان ایرانی روی پل لندن
کد خبر: 3829620
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
یادداشت/

پیام قرآنی اقامه نماز جوان ایرانی روی پل لندن

کانون خبرنگاران نبأ ــ به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی، ستون را نمی‌خوانند بلکه اقامه می‌کنند؛ نمازی که با سهل‌انگاری خوانده شود، ستون فقراتش شکسته است و نمی‌تواند جلوی گناه بایستد و به فرموده قرآن کریم «... انّ الصّلاةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَر..: و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند بازمى‌دارد».

سیدمحمدمهدی حاتمی که مدال نقره شصتمین المپیاد جهانی ریاضی 2019 را کسب کرد، در اقدامی تحسین‌برانگیز روی پل لندن نماز خود را اقامه کرد؛ این خبری بود که به‌ تازگی منتشر شد و سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم در پیامی این اقدام را تحسین کرد. در حاشیه این خبر چند نکته قابل تأمل است:

1 - سلبریتی واقعی کیست؟ آیا این جوان عزیز و مؤمن را نباید به تیتر یک رسانه‌ها هم از نظر اخلاقی که الگوی همسالان خود باشد و هم از نظر علمی که برای همگان نمونه است تبدیل کرد؟

2 - یک جوان ایرانی روی پل لندن نماز اقامه می‌کند. تکلیف مسئولین چیست؟ آیا فردای قیامت اگر مسئولین کشور در هر رده، در وقت نماز جلسات را ادامه دادند و یا استاد دانشگاه و معلم، کلاس را هنگامی که صدای اذان شنیده می‌شود، تعطیل نکرد و بازاری و کاسب ما به کسب خود ادامه داد، پاسخی خواهند داشت؟ بزرگترها یادشان هست مرحوم شهید رجایی در میدان امام حسین(ع) موقع سخنرانی مهم خود اول پشت تریبون از وقت اذان گفت و نماز را اقامه کرد و سپس به سخنرانی پرداخت.

3 - نماز به تعبیر اسلامی، ستون و چهره دین است. اگر ستون لرزان باشد و چهره زشت شود، کل خیمه و اندام تخریب می‌شود. نماز بزرگترین ابزار برای زمین‌زدن شیطان است؛ آن طور که از امام عصر(ارواحنا فداه) نقل شده که فرمود: «هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال».

4 - آنان‌ که به عمد نماز را ترک کرده‌اند (نعوذبالله) به مصداق روایات به مرز کفر نزدیک شده‌اند «مَن تَرک الصَّلاة مُتَعمِّداً فَقد کَفر»(مرآة العقول. مرحوم مجلسی، ج 10 ص 20)، اما آن‌ها که نماز می‌خوانند اگر حق نماز را به جا نیاورند و سهل‌انگاری کنند؛ به تعبیر قرآن کریم در سوره مبارکه ماعون دچار عذاب الهی خواهند شد «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ: پس واى بر نمازگزارانى/ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ: كه از نمازشان غافل‌اند»(4و5/ ماعون).

امید که همه ما از نمازگزاران واقعی باشیم و به جای خواندن نماز، آن را اقامه کنیم. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی، ستون را نمی‌خوانند بلکه اقامه می‌کنند؛ نمازی که با سهل‌انگاری خوانده شود، ستون فقراتش شکسته است و نمی‌تواند جلوی گناه بایستد و به فرموده قرآن کریم «... انّ الصّلاةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَر..: و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‌دارد».

به قلم محمد لطفی‌زاده، کارشناس مذهبی

انتهای پیام

captcha