مشکل کاغذ تحریر، عدم شفافیت در توزیع است نه تخصیص
کد خبر: 3829125
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵

مشکل کاغذ تحریر، عدم شفافیت در توزیع است نه تخصیص

در حالی که فهرست ناشران مشمول دریافت کاغذ تحریر منتشر شده است برخی از این ناشران از عدم تحویل سهمیه‌های تخصیصی، گله دارند.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: سامانه توزیع کاغذ و زینک تحت نظارت تعاونی ناشران ایران(آشنا) شب گذشته فهرستی از ناشران مشمول تخصیص سهمیه کاغذ را منتشر کرد.

این فهرست در هشت بخش مجزا درباره تقاضاهای پذیرفته شده برای تخصیص کاغذ در بازه زمانی دوازدهم تا ۲۳ تیرماه سال جاری است.

نکته قابل توجه در این فهرست قرار داشتن نام ناشران دولتی و خصوصی در این فهرست در کنار هم و البته سهم اندک و یا غیبت بسیاری از ناشران بزرگ و پرکار در میان آنهاست که می‌تواند به نوعی حاکی از تمایل آنها برای خرید از بازار آزاد و یا خرید انبوه آنها پیش از تخصیص‌های فعلی باشد.

با این همه برخی از ناشران حاضر در این فهرست مدعی هستند با وجود دو هفته پس از اعلام این تخصیص‌ها کماکان پیش‌فاکتوری برای دریافت کاغذ برای آنها صادر نشده است. به عبارت دیگر این تخصیص هنوز رنگ و بوی عمل به خود ندیده است.

از سوی دیگر روز گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تازه‌ترین لیست شرکت‌های متقاضی واردات کاغذ را از طریق سامانه خود منتشر کرد و اطلاعات واردات کاغذ را در دو بخش مطبوعات و تحریر در معرض دید عموم قرار داد.

بر اساس اطلاعات این جدول تقاضا برای واردات کاغذ تحریر به صورت رول و غیر رول با رکودی جدی مواجه شده و در مقابل متقاضیان و پرونده‌های تایید شده برای واردات کاغذ روزنامه با شتابی چشمگیر در حال افزایش است.

در این میان سکوت مدیران و حاضران در کارگروه تخصیص کاغذ معاونت فرهنگی و پاسخگو نبودن آنها به رسانه‌ها نیز درباره فعالیت‌هایشان قابل توجه است.

این موضوع این شائبه را به وجود آودره که ترخیص کاغذ تحریر از گمرک و مشکلات موجود برای واردات آن علاقه به ورود به این حوزه و نیز توزیع آن را با مشکل روبرو کرده است و ناشران نیز به طبع نیاز خود را از روش‌های جایگزین تهیه می‌کنند و این اتفاق در حالی شگل گرفته که اعضای کمیته تخصیص کاغذ تاکید دارند که برای همه ناشران کاغذ در بخش دولتی موجود است و نیازی به تهیه آن از مبادی غیر دولتی نیست.

در همین راستا ناشران حاضر در این فهرست در موارد متعدد، به خبرنگار مهر اذعان داشته‌اند که تمایل دارند درباره علت این تعویق نیز به صورت شفاف به آنها پاسخ داده شود و پاسخ صریحی در این زمینه دریافت کنند.

captcha