برپایی مراسم عرفه‌ در سواحل خلیج فارس
کد خبر: 3829108
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

برپایی مراسم عرفه‌ در سواحل خلیج فارس

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی‌ ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: هرمزگانی‌های غیور مدافعان خلیج همیشه فارس هر ساله مراسم عرفه‌ را در شرق هرمزگان برپا می‌کنند.

حجت‌الاسلام مصطفی آزادی، معاون فرهنگی‌ ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، با اشاره به اینکه تکریم امام‌زادگان نمونه بارز عشق و ارادت مرم به اهل‌ بیت و خاندان عصمت و طهارت(ع) است، اظهار کرد: امامزاده سیدنجم‌الدین یکی از امام‌زاده‌های جلیل‌القدراست که مرقد آن بزرگوار در منطقه بشاگرد که یکی از مناطق کوهستانیست زائران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند.

وی بیان کرد: طبق سنت گذشته مردم شهرستان بشاگرد و روستا‌ها و شهر‌های هم‌جوار، پیش از فرارسیدن روز عرفه به این مکان مقدس معنوی می‌شتابند و ضمن برگزاری مراسم و اهدای قربانی مراد خود را از خداوند متعال درخواست می‌کنند.

معاون فرهنگی‌ ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان افزود: بقعه امام‌زاده سیدنجم الدین یکی از شلوغ‌ترین اماکن مقدس این استان است که علاوه بر مردم این شهرستان، از شهرستان‌های هم‌جوار از جمله شهرستان‌های نودژ، منوجان، کهنوج، رودان، میناب و حتی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان زوار قابل‌توجهی دارد.

وی افزود: این زوار در روز عرفه جهت زیارت انجام فرایض دینی و مراسم ایام عرفه، عید قربان و عید غدیر به پیشگاه این امامزاده مشرف می‌شوند.

حجت‌الاسلام آزادی ادامه داد: این امامزاده در روستایی به نام «در کلاهو» از توابع بخش مرکزی شهرستان بشاگرد واقع‌شده و متأسفانه به سبب بعد مسافت و صعب‌العبور بودن راه ارتباطی گرچه متولی آن اداره اوقاف و امور خیریه است و لیکن طبق ارادتی که مردم به آن مکان مقدس دارند به‌صورت نسل‌اندرنسل و خودجوش مکان امام‌زاده را محل برپایی محافل معنوی و تبدیل کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مکان امام‌زاده سید‌نجم‌الدین با وجود فاصله هزار کیلومتری تا مرکز استان و بیش از پانصد کیلومتر جاده خاکی و نبود امکانات مناسب از جمله آب و برق‌ و نبود امکانات بهداشتی و رفاهی میزبان بیش از ۵ هزار زائر در روز عرفه است.

معاون فرهنگی‌ ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در پایان اظهار کرد: هرمزگانی‌های غیور مدافعان خلیج همیشه فارس هر ساله مراسم عرفه‌ را در شرق هرمزگان برپا می‌کنند؛ لذا می‌طلبد گروه‌های سخت‌کوش جهادی همراه خیران و دیگر نهاد‌ها وادارات توجه ویژه‌ای جهت ایجاد امکانات و رسیدگی بیشتر به این مکان معنوی داشته باشند.

انتهای پیام

captcha