منبرها ‌صرفاً مختص به اخلاق فردی نباشند‌/ تولید ثروت در کنار انفاق ارزش می‌یابد
کد خبر: 3828627
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۴

منبرها ‌صرفاً مختص به اخلاق فردی نباشند‌/ تولید ثروت در کنار انفاق ارزش می‌یابد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه در تمدن نوین اسلامی تولید ثروت در کنار انفاق ارزش دارد، اظهار کرد:‌ صرف تولید ثروت موجب ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه می‌شود و فاصله طبقاتی عقده‌های اجتماعی را به وجود می‌آورد و عقده‌های اجتماعی به بنیان خانواده صدمه می‌زند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید مهدوی،‌ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان،‌ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری فرهنگ را یکی از مهمترین مقوله‌ها در کشور دانست و اظهار کرد:‌ اگر فرهنگ مورد توجه قرار نگیرد سایر مؤلفه‌ها رشد و بالندگی نخواهد داشت.

وی فرهنگ را مجموعه‌ای از باورمندی‌ها و جهان‌بینی‌ها دانست و ادامه داد:‌ اگر می‌خواهیم توسعه اقتصادی ما بالنده، زیست‌بومی و برکت‌آفرین باشد باید به توسعه فرهنگی و مبانی و مفاهیم آن توجه ویژه شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان هدایت، حمایت و نظارت بر تشکل‌های دینی، هیئت‌های مذهبی، مساجد، جامعه مداحان، جامعه روحانیت و ائمه جماعات را وظیفه سازمانی این نهاد دانست و گفت: پیامی که در قالب‌ بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام امت مطرح شده، حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی در چهل ساله دوم انقلاب است.

مهدوی با اشاره به مصادف شدن بیانیه گام دوم انقلاب با حرکت جدید سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرد:‌ اولویت اصلی ما براساس بیانات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، ساماندهی فرهنگ عمومی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی با استفاده از ظرفیت مبلغان، مساجد و هیئت‌های مذهبی است. در واقع امیدها و آمال و آرمان‌های اجتماعی باید به تمدن نوین اسلامی سمت و سو پیدا کند.

وی لازمه ساماندهی و نهادینه شدن آرمان تمدن نوین اسلامی در بدنه اجتماع را تأکید بر سبک زندگی اسلامی دانست و اضافه کرد:‌ منابر ما نباید صرفاً منابر اخلاق فردی باشند و یک روحانی و مبلغ باید علاوه بر تذکار اخلاق فردی ناظر به تقوای سیاسی، تقوای اجتماعی و تقوای اقتصادی باشد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه مبلغان باید بر مبانی دینی در همه حوزه‌های زندگی اصرار بورزند، متذکر شد: اولویت فضای تبلیغ ناظر بر بیانیه گام دوم انقلاب است تا این دستورالعمل مورد عنایت آحاد مردم قرار گیرد. البته مردم همواره رسم‌الخطی را که امام و مقام معظم رهبری در طول چهل سال گذشته نشان دادند دنبال کردند و لذا در سیاستگذاری‌ها باید به مبانی دینی و هویت ایرانی ـ اسلامی توجه شود و مسئولان تناقض رفتاری در حوزه شعار و عمل به منظور تحقق تمدن نوین اسلامی نداشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه الگوهای توسعه غیردینی ما را به تمدن نوین اسلامی نمی‌رساند، اظهار کرد:‌ یکی از اولویت‌های ما تغییر نوع مطالبات مردم برای جامعه‌سازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی است. در این راستا تلاش می‌کنیم با ترویج سبک زندگی اسلامی، تمدن نوین اسلامی به یک آرمان همگانی تبدیل شود.

پیش‌بینی عدالت و قسط در تمدن اسلامی
وی نیروی انسانی را یکی از محورهای توسعه دانست و یادآور شد:‌ سیاست غیر‌دینی تنظیم جمعیت طی سالیان گذشته ضربه سختی به نیروی تولید کشور وارد کرده و گرفتار پیر شدن جمعیت به ویژه در استان گیلان هستیم لذا تمدن نوین اسلامی از جامعیتی برخوردار است که نواقص تمدن غیر‌اسلامی را برطرف می‌کند. در واقع اگر سبک زندگی اسلامی در حوزه‌های مدیریتی و سیاستگذاری اتفاق بیفتد جامعه به کمالات می‌رسد.

مهدوی با بیان اینکه الگوبرداری از مؤلفه‌های فرهنگی و اقتصادی تمدن غربی تنها نواقص این تمدن غیر‌دینی را متوجه جامعه ما کرده است، گفت:‌ متأسفانه برخی از مسئولان غرب‌زده در سیاستگذاری‌ها بر فرهنگ و هویت ایرانی ـ اسلامی اصرار ندارند و بدون در نظر گرفتن آموزه‌های دینی فقط به ‌فرهنگسازی مردم مشغول هستند.

وی آموزش و پرورش را مهمترین نهاد فرهنگ‌ساز دانست و بیان کرد:‌ ارشاد اسلامی نیز باید از ابزارهای هنری برای ترویج سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی استفاده کند. متأسفانه در سده اخیر با غرب‌زدگانی مواجه هستیم که در دوره منحط پهلوی ساختار اقتصادی کشور را وابسته کردند و فرهنگ ما را مستأصل نشان دادند لذا نیازمند توجه به اسلام ناب و باورمندی به آموزه‌های قرآنی از جمله اخلاق و وجدان اجتماعی و تعاون هستیم.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان با بیان اینکه در تمدن نوین اسلامی تولید ثروت در کنار انفاق ارزش دارد، اظهار  کرد:‌ صرف تولید ثروت موجب ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه می‌شود و فاصله طبقاتی عقده‌های اجتماعی را به وجود می‌آورد و عقده‌های اجتماعی به بنیان خانواده صدمه می‌زند و آمار خودکشی و طلاق و مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را افزایش می‌دهد.

مهدوی تفاوت تمدن اسلامی با سایر تمدن‌ها را در پیش‌بینی توسعه تؤام با عدالت و قسط دانست و بیان کرد: به برکت آموزه‌های دینی بعد از انقلاب در حوزه عدالت موفق‌تر از جوامع غربی هستیم لذا باید با استفاده از فضای تریبون‌ها بر شعائر اسلامی جهت توسعه فرهنگ کار، فرهنگ مصرف، فرهنگ خانواده، فرهنگ تعاون، فرهنگ اوقات فراغت و... تأکید کنیم.

انتهای پیام

captcha