برپایی مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآنی و اجرای دوباره «مشکوة»
کد خبر: 3828199
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برپایی مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآنی و اجرای دوباره «مشکوة»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، آغاز ثبت نام دومین دوره طرح «مشکاة»، رونمایی از سامانه شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی»، محفل قرآنی ویژه کودکان مراکز شبه خانواده و ... از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی هفته پایانی تیرماه بود.

برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و آغاز ثبت نام طرح «مشکاة»به گزارش ایکنا؛ این هفته‌ با اخباری چون آغاز ثبت‌ نام دومین دوره «طرح مشکوة»، برگزاری نشست «ظرفیت‌سنجی و تبیین الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن»، برگزاری جلسه معارفه و ثبت نام کلاس‌های آموزشی و تدریس «کانون رحمت»، رونمایی از «سامانه شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور»، برگزاری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های پدافند هوایی، برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی»، تصویربرداری از اثر گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) با موضوع رونق تولید، انتشار مبالغ حمایتی وزارت ارشاد از مؤسسات فعال در آزمون سراسری قرآن ۹۷، برگزاری دوره تربیت مربی قرآن در جهاددانشگاهی، انتصاب مدیر روابط عمومی معاون قرآنی وزارت ارشاد، برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ... همراه بود.

آغاز ثبت‌ نام دومین دوره طرح مشکوة
زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: با توجه به استقبال جامعه بهزیستی کشور در برپایی اولین دوره طرح مشکوة که اختتامیه آن در اسفندماه ۹۷ برگزار شد، قصد داریم با حمایت سازمان بهزیستی کشور دومین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «طرح مشکوة» را در پائیز سال جاری برگزار کنیم.
وی بیان کرد: فراخوان ثبت‌نام از متقاضان شرکت در این طرح همزمان با میلاد با سعادت حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) منتشر شد و علاقه‌مندان تا روز ۲۹ مرداد سال جاری، که مقارن با عید بزرگ غدیر خم است، مهلت دارند با مراجعه به سایت www.isqa.ir فرم ثبت‌نام را تکمیل کنند.
رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان تصریح کرد: شرکت در این طرح رایگان و برخورداری مخاطبان طرح از سطح روخوانی و روان‌خوانی مطلوب الزامی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۶۶۴۰۲۸۸۲ و ۶۶۹۷۰۷۷۵ تماس بگیرند.
برگزاری نشست ظرفیت‌سنجی و تبیین الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن
نشست «ظرفیت‌سنجی و تبیین الگوی نقش‌آفرینی سپاه در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن» روز ۲۳ تیرماه در دانشکده فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با هدف یافتن راهکارهای محقق کردن مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمد قاسمی‌شوب، مسئول کمیته مؤسسات قرآنی و دبیر علمی این نشست به بیان سخنانی پرداخت و گفت: نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در گام دوم انقلاب، جز از طریق ایجاد انس با کلام الهی میسر نمی‌شود و یکی از مهم‌ترین راهبردهای نیل به این مقصود، ترویج فرهنگ حفظ قرآن در جامعه است. لذا مقام معظم رهبری این مهم را به عنوان خط مشی حرکت جامعه قرآنی کشور ترسیم و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطالبه کرده‌اند.
وی افزود: در راستای تحقق این امر، در این نشست دانشگاهی که با حضور صاحب‌نظران، مسئولان و اساتید حفظ قرآن کشور و سپاه برگزار می‌شود، ظرفیت‌های بالقوه مجموعه سپاه و الگوی نقش‌آفرینی آن در عرصه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم که توسط پژوهشگران خبره استخراج شده، به منظور عملیاتی کردن مطالبه ولی امر مسلمین، مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.
برگزاری جلسه معارفه و ثبت نام کلاس‌های آموزشی و تدریس کانون رحمت
جلسه معارفه و ثبت نام کلاس‌های آموزشی و تدریس «کانون رحمت» با عنوان آموزش زبان‌انگلیسی بر مبنای قرآن و معارف اسلامی، به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)، عصر روز دوشنبه، ۲۴ تیرماه، با حضور و ارائه مهدی کافی، مسئول کانون رحمت به میزبانی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
مهدی کافی، مسئول کانون رحمت در ابتدای این جلسه با اشاره به ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: این روز بسیار مبارکی است که برای این دعوت انتخاب شده است. هدف ما این بود که بعد از نمایشگاه قرآن مجدداً تجدید دیدار کنیم، لذا خوشحالیم که این دیدار دوباره اتفاق افتاد. نکته دیگری که باید اشاره کنم، این است که انقلاب ما جهانی است و رسالت بزرگی هم بر عهده ماست.

رونمایی از سامانه شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور
مراسم رونمایی از «سامانه شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» سه‌شنبه، ۲۵ تیرماه، با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در محل سالن نشست‌های این اتحادیه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محمدی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام مبارک دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت ثامن‌الحجج امام رضا(ع)، اظهار کرد: قطعاً یکی از سرمایه‌های اصلی مجموعه‌های قرآنی و مردمی اعتماد متقابلی است که از جهات مختلف بین مردم و این مجموعه‌ها وجود دارد.
وی افزود: این اعتماد عمومی و مردمی هم به دلیل قرآنی بودن مجموعه یک سرمایه بسیار ارزنده است؛ به هرحال مجموعه‌های مختلف مردمی به ویژه مجموعه قرآنی اگر خدای‌ ناکرده اعتماد مردم را از دست بدهند، قطعاً عملکرد موفقی نخواهند داشت.
برگزاری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های پدافند هوایی
آیین افتتاحیه نوزدهمین دوره مسابقات منطقه‌ای قرآن کریم بانوان شاغل و خانواده‌های منطقه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور صبح روز ۲۵ تیرماه به میزبانی فرماندهی و عقیدتی ـ سیاسی منطقه پدافند هوایی شهدای سوباشی برگزار شد.
این مسابقات در این منطقه در بخش همسران، بانوان شاغل و همسران و فرزندان پایین ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال، در کنار سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و اذان و تفسیر جزء ۱۹(براسس تفسیر نمونه آیت‌‌الله العظمی مکارم شیرازی) ویژه بانوان شاغل و همسران و تفسیر جزء ۲۲ ویژه کارکنان پایور و وظیفه به صورت کتبی و در قالب چهل سؤال تستی و پنج سؤال تشریحی برپا شد.
بنابر گفته سرگرد محمد توفیقی، مدیر دارالقرآن پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات بیش از ۱۲۰ شرکت‌کننده از کرمانشاه، همدان، خنداب و آبدانان در حال رقابت هستند که برگزیدگان مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌ها، ۲۳ مردادماه به مرحله سراسری مشهد مقدس راه اعزام می‌شوند.
برگزار آیین اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی»
آیین اختتامیه دومین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی»، ویژه پرسنل و خانواده شهرداری تهران، عصر روز ۲۵ تیرماه به همت معاونت توسعه منابع انسانی اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی و شورای عالی قرآن شهرداری تهران در تالار ایران‌زمین برگزار شد.
این برنامه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه حمید خلیلی، رتبه برتر رشته قرائت تحقیق در بخش پرسنل شهرداری به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.
پیروز حناچی، شهردار تهران با اشاره به اینکه فصاحت و بلاغت قرآن و نزولش به زبان عربی از اعجاز و اعجاب آن است، بیان کرد: اعجاز قرآن به این دلیل است که در آیات این کتاب آسمانی تدبر و تأمل بیشتر کنیم.
وی با اشاره به تحقیقی که بنابر رشته خود در زمینه مهندسی، بر آیات ۸۴ به بعد سوره مبارکه کهف داشته است، اظهار کرد: در این آیات به ساخت سد محکم با کنار هم قرار دادن سنگ‌ها، سرخ کردن آهن و ذوب کردن آن و دمیدن به آتش اشاره کرده است. میان مفسران نظرات متفاوتی درباره کیستی ذوالقرنین است، اما مرحوم علامه معتقد است براساس شواهد تاریخی مراد از آن کوروش هخامنشی است.
تصویربرداری از اثر گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) با موضوع رونق تولید
گروه تواشیح و هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ به مناسبت نامگذاری سال ۹۸ به سال رونق تولید، تلاش کرده است تا به تولید اثری در این رابطه بپردازد.
بر همین اساس این گروه هم‌خوانی، تصویربرداری از جدیدترین اثر خود با نام «رونق تولید» را آغاز کرده است. این اثر در راستای جریان‌سازی برای توجه ویژه مسئولان و مردم به شعار سال است که تصویربرداری آن در چند کارخانه انجام شده است.
این اثر به سفارش شبکه سه سیما و با همکاری سازمان قرآن وعترت بسیج تهران و مؤسسه فرهنگی قرآنی آیه در حال تولید است.
انتشار مبالغ حمایتی وزارت ارشاد از مؤسسات فعال در آزمون سراسری قرآن ۹۷
در راستای سیاست شفاف‌سازی، جزئیات پرداخت ۱۲ میلیارد ریال کمک به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت منتشر شد.
مبلغ واریزی به عنوان سرانه حمایت از فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی در سال ١٣٩٧ بوده و شامل ۱۲ میلیارد و ۹۵۲ میلیون ریال بوده که به ٧٢٣ مؤسسه قرآنی تعلق گرفته است.
بر اساس این گزارش، شاخص تعیین مبلغ حمایتی هر مؤسسه، میزان قبولی قرآن‌آموزان آموزش‌دیده از سوی آن موسسه در آزمون سراسری قرآن و عترت اسفند ماه ١٣٩٧ بوده است.
نکته حائز اهمیت در این گزارش، وجود مؤسسات قرآنی مختلف اعم از مؤسساتی است که مجوز فعالیت را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی گرفته‌اند.
برگزاری دوره تربیت مربی قرآن در جهاددانشگاهی
دوره تربیت مربی قرآن کریم ویژه بانوان و آقایان همراه با اعطای گواهینامه از سوی مرکز آموزش سازمان قرآنی جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.
این دوره در بخش‌های مهارت‌های قرآنی(روان‌خوانی و تجوید، تفسیر و تدبر)، سبک زندگی قرآنی و روش‌ها و فنون تدریس برپا خواهد شد.
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند طی ایام اداری با شماره‌های ۶۶۴۱۰۲۴۸ و ۶۶۴۱۰۲۳۹ تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به مرکز آموزش سازمانی قرآنی جهاددانشگاهی واقع در تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک ۹۸، طبقه اول مراجعه کنند.
انتصاب مدیر روابط عمومی معاون قرآنی وزارت ارشاد
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی فرامرز شعاع حسینی را به سمت مدیر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد.
برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور
شانزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی روزهای ۲۷ و ۲۸ تیرماه در مجتمع فرهنگی ـ اردویی شهید باهنر تهران برگزار می‌شود که اولین روز از این مجمع نیز صبح روز پنجشنبه، 27 تیرماه با حضور اعضا آغاز شد.
در ابتدای این برنامه و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد اتحادیه پرداخت و بیان کرد: تمامی اعتباراتی که اتحادیه دریافت کرده در تراز مالی موجود آمده است. موجودی نقد و بانکی اتحادیه در سال مالی منتهی به سال ۹۷ دو میلیارد و۶۶۱ میلیون ریال بود که بخشی از این اعتبار در بانک ملی، بخشی در بانک کشاورزی و بخشی دیگر از آن نیز که مربوط به حساب خیرین است در بانک تجارت قرار دارد.
محمدی ادامه داد: اکثر اعتباری که در حوزه‌های معین و جاری دریافت می‌کنیم به بانک رسالت واریز می‌کنیم تا بتوانیم از این طریق وامی را به مؤسسات قرآنی اختصاص دهیم که این مبلغ حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است و سپرده‌های اتحادیه نیز حدود ۴۳۷ میلیون تومان است.

اولین جلسه مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما با اعضای شورای عالی قرآن

در اولین جلسه مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما با قائم‌مقام شورای عالی قرآن، بر اجرای دقیق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و ضرورت رفع دغدغه‌‌های ایشان در حوزه قرآن و معارف تأکید شد.
در ابتدای این جلسه، جواد شیخ‌اکبری، مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز پنج ساله شبکه در حال تدوین است، گفت: اهمیت بحث تلاوت از دیدگاه مقام معظم رهبری و لزوم اصلاح ساختاری در برنامه‌های تلاوت‌محور از جمله مواردی است که در فصل جدید کاری این شبکه مورد تأکید است.

حضور کودکان مراکز شبه خانواده در محفل قرآنی حسینیه جماران

معاونت فرهنگی سازمان بهزیستی کشور ۲۵ تیرماه، به مناسبت روز بهزیستی، محفلی را به منظور استماع تلاوت قرآن در حسینیه شماره دو جماران تشکیل داد.

آنچه این محفل را زیبا و متفاوت ساخت، حضور کودکان و نوجوانان بود، کودکانی که دنیا را در کانون گرم خانواده نچشیده‌اند، بلکه روزگار خوش کودکی را در مراکز شبه خانواده می‌گذرانند. این کودکان و نوجوانان، شاید برای اولین‌بار در یک محفل شاهد تلاوت قهرمانان قرآنی کشورمان بودند. فعالان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان نیز این فرصت را مغتنم دانسته و نه تنها آنان را مهمان نوای روح‌بخش خود کرده بودند، بلکه آنها ساعاتی پر از محبت و دوست داشتن را برای این کودکان رنجدیده رقم زدند.

چهارمین کرسی تلاوت مسجد امام حسین(ع) اسلامشهر برگزار ‌شد

در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری بر برگزاری جلسات و کرسی‌های تلاوت قرآن و نیز در پی برپایی جلسه‌ای در همین زمینه در محل سازمان دارالقرآن الکریم مبنی بر برگزاری ۴۰ کرسی تلاوت در مساجد استان تهران، چهارمین کرسی تلاوت، شامگاه یکشنبه، ۲۳ تیرماه در محل مسجد امام حسین(ع) شهرستان اسلامشهر برگزار ‌شد.
این محفل قرآنی که به همت معاونت فرهنگی دادگستری استان تهران و شورای توسعه فرهنگ قرآنی اسلامشهر راه‌اندازی شده است، یکشنبه‌های هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.
انتهای پیام

captcha