جایگاه زیارت را به سفر معنوی بودن تنزل ندهید/ شما مهاجر الی‌الله هستید
کد خبر: 3827734
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷

جایگاه زیارت را به سفر معنوی بودن تنزل ندهید/ شما مهاجر الی‌الله هستید

گروه دانشگاه ــ پژوهشگر تاریخ اسلام در همایش پیش از سفر عتبات دانشگاهیان بیان کرد: نگویید که به یک سفر معنوی می‌رویم؛ زیرا مهاجران الی‌الله هستید و با میثاق می‌روید.

به گزارش ایکنا؛ همایش پیش از سفر عتبات دانشگاهیان تهران، امروز، سه‌شنبه، 25 تیرماه، با حضور جمعی از دانشجویان اعزامی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور و حشمت‌الله قنبری، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام مطهری‌پور خطاب به دانشجویان راهی کربلای معلی، گفت: شما در مسیری گام گذاشته‌اید که مقصد آن قرب الهی است؛ مسیر عشق، محبت و دلدادگی.

سختی‌های سازنده در سفر

وی با تأکید بر اینکه سفر عتبات با سایر سفرها متفاوت است، گفت: این سفر با اینکه لذت‌بخش است لوازمی هم دارد که غافل شدن از آن ممکن است موجب سختی شده و اجازه ندهد لذت کافی را از سفر ببریم. این سفر سختی‌هایی هم دارد که باید مهیای آن باشیم و همین سختی‌هاست که موجب می‌شود گوهر وجودی انسان آبدیده شود.

حجت‌الاسلام رستمی زیارت را قصد و توجهی که با هدف تکریم زیارت شوند انجام می‌شود تعریف کرد و گفت: نتیجه زیارت حرکت انسان از عالم ماده به درجات والای معنویت است و ما باید تلاش کنیم نه تنها جسممان بلکه قلب، روح و کردارمان هم زائر باشند.

وی بر لزوم همراهی عقل و احساس در محبت اهل بیت(ع) تأکید و اظهار کرد: شرط اول دوستی شناخت است پس تلاش کنید قبل از سفر خود را برای آن مهیا کرده نگاه، گوش و زبانتان را مدیریت کنید.

در ادامه این همایش، حشمت‌الله قنبری قنبری، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام از اینکه شأن زیارت را صرفاً به یک سفری معنوی نزول می‌دهند، انتقاد کرد و گفت: سفر اگر حرام نباشد، معنوی است. مردی که برای کسب روزی برای خانواده‌اش سفر می‌کند هم سفرش معنوی است اما چرا باید زیارت را به یک سفر معنوی تنزل دهیم؟ زیارت مهاجر الی‌الله است. البته زیارت بدون علم، آگاهی، ادب و رعایت آداب یک سفر عادی است و انسان با چنین سفری به ضیافت راه پیدا نمی‌کند، اگر چه متوقف ماندن در مناسک و راه پیدا نکردن به معرفت ناب زیارت نیز باعث می‌شود دستاورد انسان از زیارت کم شود.

وی با تأکید بر اینکه زائر و مسافر با هم فرق می‌کنند، گفت: همین که زائر عزم سفر می‌کند تمام وجودش را در مسیری قرار می‌دهد که می‌خواهد به سوی او برود.

قنبری خطاب به دانشجویان گفت: نگویید داریم به یک سفر معنوی می‌رویم؛ شما مهاجر الی‌الله هستید چون با میثاق می‌روید. خودتان را به اهل بیت (ع) گره بزنید آنگاه آنها خودشان را به شما نشان خواهندداد.

در ادامه محمد زارع، معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به ارائه پاسخ‌های متداول‌ترین پرسش‌های دانشگاهیان پرداخت و گفت: کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند به صورت مرحله‌ای فراخوان می‌شوند. اما افرادی که نامشان اعلام شده و هنوز فراخوان نشده‌اند نیز می‌توانند مدارک خود را تحویل ستاد دهند.

وی افزود: دانشجویان اصلی و ذخیره با هم فراخوان می‌شوند و دانشجویان ذخیره نیز با توجه به نبود محدودیت می‌توانند ثبت‌نام کنند. دانشجویان پسری که کارت پایان خدمت ندارند اما پاسپورت داشته و قبلاً از کشور خارج شده‌اند نیز باید دوباره مجوز خروج دریافت کنند و نباید فکر کنند که با همان مجوز قبلی اجازه خروج دارند.

زارع در خصوص وام سفر نیز گفت: برای دریافت وام حتماً باید یک ضامن وجود داشته باشد و اگر شعبه‌ای با شما همکاری نکرد می‌توانید بخشنامه‌های جدید را از ستاد گرفته و به شعبه ببرید.  

وی افزود: امسال برای ایام عرفه افزایش قیمت‌ها را نخواهیم داشت، زیارت سامرا برای همه کاروان‌ها انجام می‌شود و قیمت کاروان‌های ما نسبت به کاروان‌های هم درجه با کاروان‌های حج و زیارت 80 تا 90 هزار تومان ارزان‌تر است.

در بخش پایانی این همایش و پس از سخنرانی حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که بر خوبی، پاکی و محبت اهل بیت(ع) دانشجویان و غالب بودن دین‌داری در دانشگاه‌ها تأکید کرد، بین دانشجویان حاضر در مراسم که اسم آنها در ثبت‌نام این دوره اعلام نشده بود قرعه‌کشی صورت گرفته و تعداد دیگری از دانشجویان نیز زائر کربلا شدند.

انتهای پیام

captcha