ایران دچار جنگ قرائت‌هاست
کد خبر: 3772037
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
آیت‌الله غرویان:

ایران دچار جنگ قرائت‌هاست

گروه معارف- استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در ایران جنگ قرائت‌ها وجود دارد، تصریح کرد: قرائت‌های مختلفی از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... انجام می‌شود که‌ در برابر هم مشغول مبارزه هستند.

ایران دچار جنگ قرائت‌هاستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم،  دیروز، 21 آذر ماه، در نشست اسلام، سکولاریسم و بنیادگرایی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: همه از اسلام صحبت می‌کنند، اما اسلام الف با اسلام ب متفاوت است. همه از دین، از مردم، از خدا و دموکراسی صحبت می‌کنند اما بروز خارجی آن با یکدیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: چنین جنگ قرائت‌ها و استنباطات مسئله اصلی کشور ماست. یک عده با قرائت خاصی بر صندلی‌های قدرت تکیه می‌زنند و به رقیب خود عنوان دشمن، منحرف و بی‌دین می‌دهند. عده دیگر نیز در مقابل طرف مذکور را غاصب می‌نامند.

غرویان تصریح کرد: نکته مهم دیگر آن است که باید تکلیف خود را با تغییر و تحول در عالم و آدم روشن کنیم. تغییرات و تحولات از کسی اجازه نمی‌گیرد. دموکریت بیان کرد که در یک رودخانه نمی‌توان دو بار شنا کرد چرا که آب رودخانه همواره در جریان است. امام صادق(ع) فرمود که عالم به زمان باشید. زمان به قول فلاسفه قرار ندارد و دائم عوض می‌شود. 

وی اضافه کرد: باید در حاکمیت تکلیف خود را با تحول روشن سازیم. برخی‌ها نمی‌خواهند تحول را بپذیرند و همواره راهکار مقاومت را معرفی می‌کنند، در حالی که در بسیاری از موارد دست از مقاومت کشیده‌ایم. تحولات در دنیا ما را وادار می‌سازد که همسازی و سازگاری با جهان پیدا کنیم. 

غرویان اظهار کرد: برداشت من از روایت امام صادق(ع) این است که عالم فردی است که از دانش‌های روز مطلع باشد و آنان را مطالعه کرده باشد. روایات متفاوتی داریم که برای کسب علم از گمراه و کافر مضایقه نکنید. حتی به چین بروید تا دانش جدیدی کسب کنید. 

وی ادامه داد: امروز مسائلی چون پیوستن به FATF و تصویب لوایح چهارگانه مطرح است. عده‌ای به دنبال منزوی ساختن کشور هستند و می خواهند 80 میلیون جمعیت را وارد یک قفس کنند. از نظر من این کار شدنی نیست. در این زمینه تفکرات به دو دسته قابل تقسیم است. یک دسته فقط بر مقاومت پافشاری می‌کنند اما دسته دیگر گزینه تعامل و همفکری را مطرح می‌سازند. باید با دنیا سخن بگوییم. با منطق خودمان با دنیا گفت‌وگو کنیم. بسیاری از کشورهای دنیا مشغول زندگی هستند. لازم است یک جامعه عاری از خشونت و بدی و پلیدی بسازیم. 

غرویان مطرح کرد: آیت الله جوادی آملی امام جمعه قم بود. عده‌ای به نماز جمعه یورش بردند و بیان کردند که ایشان بصیرت ندارد. عده‌ای در قم با کفش و مهر به رئیس مجلس حمله کردند. فلسفه در کشور ما چه جایگاهی دارد؟ این‌ها موضوعاتی است که باید در آن دقت کرد. امام نامه‌ای به گورباچف نوشت و بیان کرد که ما دارای فلسفه غنی هستیم و نماینده خویش، آقای جوادی آملی، را یک فیلسوف معرفی کرد. امام ترسی برای مناظره علمی و فلسفی نداشت. شهید استاد مطهری نیز بیان کرد که اگر در فرهنگ و علم کشور قدرت داشته باشم، یک استاد مارکسیست را برای تدریس دیالکتیک و مارکسیسم به دانشگاه تهران می‌آورم و مباحث او را نقد می‌کنم اما اکنون ما تحمل یک استاد دانشگاه مسلمان را نداریم. 

غرویان گفت: برخی علما قرائتی از دین را مبنی بر اینکه رأی مردم پشیزی نمی‌ارزند بیان کردند. در صورتی که امام گفت: «میزان رأی ملت است». بنابراین قرائت‌ها مختلف است. به طور کلی آزادی و انتقاد باید در کشور براساس منطق باشد.

انتهای پیام

captcha