نقش‌آفرینی جریان دانشجویی در ساختارسازی‌های نظام بی‌بدیل است/ ایسنا مولود انقلاب اسلامی است
کد خبر: 3772006
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

نقش‌آفرینی جریان دانشجویی در ساختارسازی‌های نظام بی‌بدیل است/ ایسنا مولود انقلاب اسلامی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های این شورا در حوزه‌های علمی و فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با اقدامات خود امروز به نهادی تبدیل شده است که می‌تواند بعنوان یک جریان موفق، دستاوردهای خود را در حوزه علم عرضه کند.

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا مخبر دزفولی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک ورود ایسنا به بیست سالگی، ایسنا را یک جریان دانشجویی دانست و گفت: با توجه به تولد ایسنا در روز ۱۶ آذر و روز دانشجو و همچنین با توجه به اینکه کمتر به جریان ۱۶ آذر به عنوان جریان دانشجویی توجه شده، خوب بود که مثل ایسنا که به جریان دانشجویی تعلق دارد و در عین حال خبررسانی در حوزه اطلاع رسانی را انجام می‌دهد، راجع به ۱۶ آذر واکاوی‌های دقیق‌تری انجام بگیرد و چرایی وقوع آن بررسی شود.

وی تاکید کرد: واقعه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که مدت چندماه بعد از کودتای ۲۸ مرداد رخ داد، نشان می‌دهد که جریان دانشجویی آگاه در دانشگاهها با شناخت نسبت به دشمنان و جهت مقابله با کودتاگران و دفاع ازحریم آزادی و مقابله با استکبار و امپریالیسم زمانه و جریان ضد استکباری با هویت ملی و دینی و انقلابی، شکل دهنده جریان ۱۶ آذر بوده است، اما هنوز ابعاد مختلف این جریان باز نشده است. در حالی که باید واکاوی شود که انگیزه و خاستگاه جریان ۱۶ آذر چه بوده تا در برخی موارد نقطه های مقابل این خاستگاه را به عنوان جریان دانشجویی نسبت ندهیم .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جریان دانشجویی فراز و فرودهایی قبل و بعد از انقلاب داشته است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی و به تبع آن ایسنا نیز مولود فعالیت های دانشجویی بعد از انقلاب است و ایسنا به خاطر خاستگاه دانشجویی و جریان جهادی بعد از انقلاب شکل گرفته است. لذا باید این موضوعات را عمیق‌تر و در بازه‌های زمانی که این حوادث رخ داده، با حفظ امانت برای نسل جوان که کمتر در جریان شکل گیری این اتفاقات هستند، بازگو شود.

مخبر دزفولی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر گرامیداشت روز ۱۶ آذر، یاد شهدای دانشجوی ۱۶ آذر و بعد از آن را گرامی می‌داریم و همه به این امر واقف هستند که دانشگاه، شهدای زیادی تقدیم انقلاب کرده؛ جوانان نخبه‌ای که خود را فدای دین، کشور انقلاب و عظمت ایران کرده‌اند؛ جریان دانشجویی باید به اینها بپردازد و توجه ویژه کند .

این استاد تمام دانشگاه تهران تاکید کرد: نقش آفرینی که جریان دانشجویی در ساختارسازی هایی که در نظام داشته از جهاد سازندگی تا نهضت سواد آموزی و شکل گیری کمیته های دفاع از انقلاب، مشارکت در تشکیل سپاه، انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی نقش آفرینی‌های بی بدیلی است که نسلی فعلی جریان دانشجویی به آنها افتخار می‌کند زیرا وقتی به عقبه خود برمیگردد نقش جریان دانشجویی قبل از خود را در شکل‌گیری و سازمان یافتن این نهاد ها برای حفظ انقلاب، خدمت به کشور ، عظمت ایران و اسلام مشاهده می‌کند. اما اینها نکاتی است که کمتر به آنها پرداخته می‌شود و در لابه‌لای شعارها این مفاهیم عمیق فرهنگی و علمی و انقلابی کم رنگ می‌شوند و به آن‌ها کم توجهی می‌شود.

مخبردزفولی در ادامه خاطرنشان کرد: انقلاب فرهنگی یکی از کارهایی است که دانشجویان شروع کردند و خاستگاه شورای انقلاب فرهنگی از دانشگاه است. تشخیص امام(ره) این بود که دانشگاه بسیار مهم است لذا اوایل انقلاب با وجود مشکلاتی که وجود داشت و برخی کلاس های دانشگاه تهران انبار نگهداری سلاح برای توطئه هایی بود که ضد انقلاب در کردستان و ترکمن صحرا در نظر گرفته بود و در سالهای نوپایی انقلاب، دانشگاه به نوعی مقر ضد انقلاب برای هدایت این جریانات بود، یکی از اهداف انقلاب فرهنگی این بود که دانشگاه در خدمت مردم و انقلاب قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای خدمت کردن به مردم دانشگاهی می خواستیم که با استفاده از توان و ظرفیت علمی خود از مشکلات مردم گره گشایی کند،زیرا دانشگاه وابسته و مقلد که آثار وجودی آن در صحنه اداره کشور و در خدمت رفع نیاز مردم دیده نشود که دانشگاه در خدمت جامعه نبوده و نیست، تصریح کرد: دانشگاه باید محل درس وتحقیق و استفاده از ظرفیت نخبگی جوانان برای تربیت متخصصین آینده باشد که اینطور نبود و یا خیلی کم بود.

به گفته وی، انقلاب فرهنگی با این انگیزه‌های مهم و ارزشی و انقلابی و ملی و به دفاع ازپیروزی انقلاب شکل گرفت.

وی ادامه داد: با این نگاه تبدیل دانشگاه وابسته به دانشگاه مستقل در خدمت آرمان های انقلاب و مردم انقلاب فرهنگی شکل گرفت و چند ماه بعد از شروع جریان انقلاب فرهنگی که از نوروز ۵۹ کلید خورد و در اردیبهشت ماه مفهوم بیرونی خود را پیدا کرد. امام در اواخر خرداد ماه فرمان تشکیل ستاد عالی انقلاب فرهنگی را صادر کردند. بلافاصله فرمودند که به دانشگاه ها برسید و برای آنها برنامه‌ریزی کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر می‌توانستیم بدون تعطیلی دانشگاه‌ها کار تحول علمی، آموزشی و محتوایی را انجام دهیم حتما دانشگاه ها تعطیل نمی‌شدند، خاطرنشان کرد: راهی غیر تعطیلی دانشگاه ها نبود و پس از آن تعطیلی اجباری موقت که اتفاق افتاد استادان متعهد به انقلاب و متعهد، دانشجویان انقلابی و همه دلسوزان وقت گذاشتند تا تغییرات قابل قبول را در محتواهای رشته های مختلف با کمک اساتید همان رشته ها انجام دهند تا سریعتر بتوانیم چرخه علمی کشور را فعال کنیم . و بلافاصله بعد از تحقق این امر دانشگاه ها بازگشایی شدند و فعالیت علمی و دانشگاهی با نشاط پیگیری شد.

مخبردزفولی ادامه داد: دانشگاه‌ها باز شدند و دوباره فعالیت دانشجویی و دانشگاهی با نشاط پیگیری شد و امروز ماحصل این تلاش دوراندیشانه امام راحل عظیم‌الشان که جریان انقلاب فرهنگی را تایید کردند و ستاد انقلاب فرهنگی را شکل دادند و سپس در سال ۶۳ به پیشنهاد مقام معظم رهبری که در آن دوره رییس‌جمهور بودند، تشکیل شورا، ترمیم ستاد و تبدیل کردن آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی به محضر امام راحل ارائه شد و امام موافقت فرمودند. با چنین عقبه‌ای به جهت اهمیت دانشگاه، بالاترین شخصیتهای اداره‌کننده کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشکیل دادند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: امام راحل در یکی از دیدارهای همان سال‌های اعضای ستاد انقلاب فرهنگی، خطاب به ایشان فرمودند جنگ تمام می‌شود، اما آنچه که مهم و حساس است، دانشگاه است. امام معتقد بودند منشا تمام تحولات از دانشگاه شروع می‌شود، پس اگر ما در جریان انقلاب فرهنگی موفق شدیم که به نقطه قابل قبول امروزی دست یابیم، این مهم با تدبیر امام راحل و مقام معظم رهبری حاصل شده است.

استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به این نکته که چرا تا این حد به دانشگاه توجه ویژه شده است، ادامه داد: تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری به اهمیت دانشگاه به خاطراین بود که دانشگاه بالاترین اثرگذاری را در صحنه اجتماعی کشور دارد، همچنین خروجی‌های دانشگاه اداره‌کنندگان بخش‌های مختلف کشور خواهند بود. به همین دلیل به دانشگاه توجه ویژه شد.

برای رسیدن به اقتدار در سطح جهانی، دانشگاه باید کانون توجهات باشد

مخبر دزفولی تاکید کرد: توجه به دانشگاه فقط به دوران گذشته محدود نمی‌شود بلکه هم اکنون نیز معتقدیم برای این‌که به یک اقتدار کاملا سطح بالا در صحنه جهانی و بین المللی برسیم، باید کانون توجهات دانشگاه‌ها باشد. در عین حال باید به موضوعات دیگر نیز بپردازیم.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در طی این سال‌ها فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به تدریج از دانشگاه‌ها به سایر حوزه‌هایی که مقوله فرهنگ را در برمی‌گیرند، تعمیم پیدا کرد؛ فرهنگ اعم از موضوعات مرتبط با فرهنگ عمومی و هنجارهای گوناگون اجتماعی و رفتاری بعلاوه آموزش و پرورش، آموزش عالی و نهادهای علمی است که هیچ یک از یکدیگر جدا نیستند. از این جهت برای این نهاد انقلابی نام "شورای عالی انقلاب فرهنگی" در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به ماموریتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با اقدامات خود امروز به نهادی تبدیل شده است که می‌تواند بعنوان یک جریان موفق، دستاوردهای خود را در حوزه علم عرضه کند.

مخبردزفولی با بیان این‌که انقلاب اسلامی موفق بود و به دانشگاه توجه کرد، افزود: دانشگاه‌های کشور در دوره قبل از انقلاب در سطح جهانی رد پایی از آن‌ها و توان علمی ایران نبود و در اوان انقلاب حداکثر ۳۰۰ یا ۴۰۰ مستند علمی در صحنه جهانی به نام ایران ثبت شده بود، با توجهاتی که به دانشگاه شد، امروز ۲ درصد از این جریان علمی جهانی به اسم ایران ثبت شد.

وی ادامه داد: در دهه نود میلادی که تنش‌های بعد از جنگ ایران و عراق همچنان وجود داشت، در برخی از رتبه‌بندی‌های جهانی تنها ۰.۰۳ تولید علم جهانی به نام این دو کشور ثبت شده بود. این در حالی است که امروز جمهوری اسلامی ایران به تنهایی ۲ درصد از تولید علمی دنیا را به خود اختصاص داده است.

مخبر دزفولی با بیان این که بعضی می‌خواهند این دستاورد را کم جلوه دهند، تاکید کرد: امروز دانشمندانی که خروجی همین انقلاب و تربیت‌شده همین نظام اسلامی هستند، توانسته‌اند خود را در سطح جهانی مطرح کنند و کشور در فناوری‌های پیشرفته اعم از نانوفناوری، زیست‌فناوری، هوافضا و سلول‌های بنیادی پیشرفت‌های بزرگی داشته باشد. موضوع سلول‌های بنیادی از سوی جهادگران جهاد دانشگاهی مطرح و پیگیری شده است. جریان جهاد دانشگاهی در علوم پیشرفته یک جریان مبدع بوده است و روزی که از سوی جوانان جهادی جریان سلول‌های بنیادی و تشکیل رویان مطرح شد، عده‌ای که از دور دستی بر آتش داشتند، باور نداشتند که امروز ناظر چنین رویدادهایی در کشور هستند. ما امروز جزو چند کشور برتر دنیا در زمینه نه فقط دانش سلول‌های بنیادی و تولید سلول‌های بنیادی با همه اجزا و بخش‌های آن، بلکه در فناوری و نحوه کاربرد آن هستیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نام برخی دانشمندان جهادگر ما از پژوهشگاه رویان در کتابهای مرجع جهانی به عنوان ویراستار ارشد ثبت شده است و بدین جهت آثار برترین دانشمندان جهان باید توسط این دانشمندان ایرانی ویراست نهایی شود که این موضوع افتخاری برای انقلاب اسلامی است.

مخبردزفولی با اشاره به پیشرفتهای کشور در حوزه هوافضا تصریح کرد: علم و ظرفیت دانشگاهی ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این حوزه به قدری برجسته بوده که توانسته‌ایم در باشگاه جهانی فضا جایگاهی پیدا کنیم، چرا که موفق به اعزام موجود زنده به خارج از فضای جو شدیم و توانستیم دوباره زنده به زمین برگردانیم و این موفقیت، مفهوم دارد و حاکی از اهمیت منبع اصلی این توان علمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ظرفیتهای علمی و دانشی دانشگاه‌هایی نظیر تهران، شریف، امیرکبیر، اصفهان، شیراز، مشهد و ... گفت: همه دانشمندان کشور از خروجی‌های این دانشگاه‌ها هستند. فناوری هسته‌ای با تلاش همین دانشمندان حاصل شده است، ما به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز به منظور تامین رفاه و آرامش و آسایش جامعه و مردم کشورمان و برخورداری آن‌ها از انرژی‌های پاک نیاز داریم.

مخبردزفولی با اشاره به دکترین انقلاب اسلامی گفت: در دکترین انقلاب اسلامی نیز همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند مساله "سلاح هسته‌ای" وجود ندارد و آن را حرام می‌دانیم، اما علم و توانمندی و فناوری آن را برای رفع نیازهای کشور در اختیار داریم و دانشمندان ما توانسته‌اند این کار را انجام دهند و به فناوری‌های این حوزه دست یابند. این دانشمندان مولود همین انقلاب فرهنگی و مولود دانشگاه بعد از انقلاب هستند و کسی نمی تواند منکر این موضوع باشد.

استاد دانشگاه تهران افزود: دانشمندانی که امروز برای کشورمان در حوزه‌های سدسازی و نیروگاه‌سازی، توان دفاعی و صنایع دفاعی ما که در مقابل دشمنان بازدارنده است، مشغول فعالیت هستند، چه کسانی هستند؟ مگر می‌شود بدون دانش دانشمندانمان بتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم. این دانش دانشمندان در دانشگاه خلق می‌شود. چه کسی برای این دانشگاه سیاست‌گذاری کرده و آن را طراحی کرده که امروز ما به این نقطه برسیم؛ در واقع این جریان حاصل تدبیر اولیه و دوراندیشی امام راحل عظیم‌الشان و پس از آن مقام معظم رهبری بوده است که این جریان علمی را تا به امروز پایش، صیانت و حمایت کرده‌اند.

مخبردزفولی تصریح کرد: ما در برهه‌ای از زمان اصلا دانشگاه درجه یک نداشتیم. اما امروز ۱۸ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی‌های جهانی جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند. بیش از ۲۰۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر دنیا هستند. چطور بعضی‌ افراد نمی‌خواهند این موارد را باور کنند و تلاش می‌کنند این دستاوردها را کم جلوه دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امروز ما جزو کشورهایی هستیم که سایر کشورها فعالیت‌های علمی دانشمندان ما را رصد می‌کنند تا در جریان آخرین دستاوردهای علمی دانشمندان ما قرار گیرند، تصریح کرد: در واقع دانشگاه بعد از انقلاب رویش محسوسی در زمینه پیشرفت انقلاب داشته و از ظرفیت بالایی برخوردار است، این مهم حاصل دوراندیشی و تدبیری است که با ایجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در کلان نظام اداری و اجرایی کشور توسط امام راحل و پس از وی توسط مقام معظم رهبری تعبیه شد و جا افتاد.

مخبردزفولی با بیان این که نهاد راهبردی و استراتژیک خیلی سرو صدا ندارد، پس چرا ما باید جنجال کنیم؟ گفت: ما باید در کشورمان آکادمی علوم بعنوان محل تجمع دانشمندان تراز یک کشور داشته باشیم که فرهنگستان‌های علوم به این منظور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده‌اند. جهاد دانشگاهی نیز که امروز جزو افتخارات کشور محسوب می‌شود از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، همچنین بسیاری از نهادهای تاثیرگذار در کشور وجود دارند که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن‌ها را ایجاد کرده است.

ضرورت تقویت جریان فکری شبه جلال در کشور

وی با اشاره به جایزه ادبی جلال آل احمد، به تشریح دلیل انتخاب نماد مرحوم جلال آل احمد در شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و افزود: جایزه جلال آل احمد اکنون یک جریان بزرگ فرهنگی ادبی است؛ اصلا چرا ما نماد مرحوم آل احمد را انتخاب کردیم؟ و چرا برای آن یک جایزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کردیم؟ چون می‌دانیم جریان فکری شبه جلال باید در کشور تقویت شود، حمایت و پشتیبانی شود تا قصه، تاریخ نویسی،مستندنگاری و رمان در کشور شکل بگیرد. این یک جریان فرهنگی است. چه کسی می‌گوید شورای عالی انقلاب فرهنگی خاموش بوده و خاموش است؟

دزفولی هم‌چنین درباره دلایل پایه‌گذاری جایزه پروین اعتصامی، کاظمی آشتیانی و جایگاه جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) گفت: نام پروین به عنوان یک نماد شعر معاصر که صاحب سبک بوده و در امور اجتماعی جامعه خود هم تاثیرگذار بوده برای این جایزه ادبی انتخاب شده است. جایزه پروین را به چند دلیل ایجاد کردیم هم به دلیل شخصیت پروین اعتصامی و هم به این خاطر که بگوییم جایگاه زن در جمهوری‌اسلامی و نظام اسلامی چیست. جایزه مرحوم کاظمی آشتیانی را چه کسی تصویب کرده است؟غیر از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؟ جایزه‌ مصطفی(ص) را چه کسی تصویب کرده؟جایزه مصطفی(ص) امروز عنوان جایزه بین‌المللی دارد و به سمت شباهت با نوبل حرکت می‌کند که البته ممکن است الان به آن نقطه نرسیده باشد اما در حال بازکردن جای خود در صحنه بین‌المللی است. آیا این‌ها اثرات وجودی ندارد؟ این‌ها کار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست؟ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی سکوت کرده؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پشتیانی و صیانت این شورا از نخبگان و سازماندهی جریان نخبگان در کشور اظهار کرد: توجه به نخبگان، صیانت و پشتیبانی از نخبگان و در نظر گرفتن منزلت برای نخبگان جز با سوگیری و بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده؟ همین اخیرا که موضوع آسیب‌رسیدن به مدارس تیزهوشان مطرح شد؛ اساسنامه سمپاد را جایی به جز شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه سمپاد را با جدیت و فوریت در دستور کار قرار داد، تصویب کرد و در نهایت آن ابهامی که درخصوص مدارس سمپاد داشت اتفاق می‌افتاد برطرف شد.

دکتر مخبر دزفولی در ادامه به تنظیم نقشه جامع علمی کشور توسط این شورا اشاره کرد و افزود: یکی از مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر طراحی نقشه جامع علمی کشور برای بیست، سی سال آینده کشور بود که این نقشه اهداف کمی و کیفی دارد و قابلیت‌های اصلاح و بازنگری در آن دیده شده. از آنجایی که ما خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) را دانشگاهی می‌دانیم؛ لذا معتقدیم ایسنا باید سامانه‌ای ایجاد کند که نقطه نظرات نخبگان، دانشمندان، دانشجویان و دانشگاهیان برای به‌روز رسانی نقشه جامع علمی در آن قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از ایسنا می‌خواهیم این کار را انجام دهد و مجموعه را برای بازنگری در این نقشه جامع علمی کشور در اختیار ما بگذارند. علاوه‌ بر آن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باید برای تشکیل این سامانه و فراخوان دریافت نقطه نظرات نخبگان، دانشگاهیان و دانشجویان با ایسنا همکاری کند. سند هوافضا و سند زیست فناوری ذیل این نقشه جامعه علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده هم‌چنین ذیل همین نقشه ما سند نانو فناوری را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردیم. سال گذشته نیز ۱۴۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات نانویی در کشور داشتیم و در این حوزه ما در رتبه ۴ دنیا قرار داریم.

به گفته وی، رتبه ما در زیست‌فناوری از بیست و چند به رتبه ای تک رقمی رسیده است. اخیرا یازدهمین کشور دنیا بودیم که فکر می‌کنم سال گذشته به رتبه ۹ رسیدیم. ما در بخش‌های مختلف جلو رفتیم و این‌ها هم کارها و قابلیت‌هایی بوده که از شورای عالی انقلاب فرهنگی برآمده است.

ضرورت پشتیبانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان

استاد دانشگاه تهران درباره فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش به شکل‌گیری دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در آموزش‌ و پرورش و در شکل‌گیری دانشگاه فرهنگیان نقش داشته است. معلمی شغل مهمی است و توجه به معلمان که تربیت نسل آینده را بر عهده دارند جزو اولویت‌های همه‌ نظام‌ها در دنیا است و ما هم به این مسئله توجه کردیم. جایگاهی‌ که برای معلمان تعریف شده باید قاعده‌مند و ضابطه باشد. صرفا با داشتن یک مدرک کسی نمی‌تواند شیمی و فیزیک درس بدهد. افرادی که می‌خواهند معلم شوند باید فن معلمی و تعامل با دانش‌آموز و نحوه تربیت استعدادهای دانش‌آموز را یاد بگیرند. در روش‌های تعلیم و تربیت و آموزش‌های معلمی ما از مرحوم دکتر شریعتمداری که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و تاکیدهای ایشان بر روش‌های تربیت معلم یاد می‌کنیم .دانشگاه فرهنگیان حاصل همین مباحث است و البته باید پشتیبانی و تقویت شود.

مخبر دزفولی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر به توام بودن توسعه کمی و کیفی توجه داشته، گفت: در بخش‌های گوناگون به همین شکل بوده است یکی از موارد طرح آمایش آموزش عالی است. ما در سه چهار سال اخیر توجه داشتیم که توسعه کمی باید با کیفیت توام باشد و در عین حال با مزیت‌های نسبی در مناطق جغرافیایی باید شکل بگیرد. به هر حال وقتی شما یک کار بزرگ می‌کنید یعنی تعداد دانشجو را از ۱۷۰ یا ۱۸۰ هزار در اول انقلاب به نزدیک ۵ میلیون می‌رسانید در این موضوع یک سری اختلالات و اشتباهاتی هم پیش می‌آید که ما باید این ها را حل می‌کردیم و این امر به وسیله طرح آمایش حل شد.

وی افزود: آمایش و سیاست‌های آمایشی به وسیله شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و از سوی رییس‌جمهور به وزارتین علوم و بهداشت ابلاغ شده است. ما بر اساس سیاست‌های آمایشی برنامه‌های آینده واصلاح هرم جریان پذیرش دانشجو و شکل‌گیری رشته‌ها در حال رقم زدن آینده علمی و آموزشی کشور هستیم که این کار بسیار بزرگی است.

مخبر دزفولی ادامه داد: وزارت بهداشت در این حوزه تلاش کرده و دانشگاه‌هایش را ماموریت‌گرا و سطح‌بندی کرده است. وزارت علوم نیز این سطح‌بندی را شروع کرده است.دانشگاه آزاد هم باید خودش را در این چارچوب تعریف کند. در آینده باید همه‌ افرادی که در آموزش عالی مشغول فعالیت هستند خودشان را با نظام آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی و علم کشور هماهنگ کنند. ما به این طرح مقید هستیم و باید آن را پیگیری کنیم. از رسانه‌هایی که نسبت به جریان علمی آگاه هستند و در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز توقع داریم به ما کمک کنند و اگر مواردی هست به ما منتقل کنند.

وی با اشاره به تصویب اسناد مربوط به حوزه سینما، تئاتر و موسیقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: به هر حال می‌خواهم بگویم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های مختلف چه حوزه‌های فرهنگی و چه دیگر حوزه‌ها فعال است. الان سند سینما آماده طرح در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است همچنین سند تئاتر قبلا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و الان بازنگری در سند تئاتر که توسط نخبگان هنر انجام گرفته آماده شرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ما احتیاج داریم موسیقی فاخر و هنرمندانی که می‌توانند برای ایران اسلامی افتخار آفرین باشند و به عظمت ایران دل‌بسته‌اند را تقویت کنیم.این را در بخش‌های مختلف موسیقی باید مورد توجه قرار داد و این حوزه نیاز به سیاست‌گذاری دارد. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی است این اسناد بسیار مهم را در این عرصه ها فراهم کرده و ما باید این‌ها را تصویب کنیم که خودمان را از آسیب‌های عرصه‌های مختلف فرهنگی و همچنین از تندروی و کندروی از هر دوطرف نجات دهیم.

مخبر دزفولی در ادامه به بازنگری سند سیاست‌های چاپ و نشر کتاب و حمایت این شورا از هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و افزود: در حوزه کتاب سیاست‌ها و ضوابط چاپ و نشر کتاب، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در سال‌های اخیر هم پیشنهادهای جدیدی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد که آن‌ها به سیاست ‌های چاپ و نشر کتاب افزوده شد و این سند مورد بازنگری قرار گرفت و توجه ویژه به آن شد . البته پشتیبانی‌هایی باید در این زمینه اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: همچنین توجه به هنرمندان پیشکسوت هم از مباحثی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را در برنامه های خود دارد. ما بسیاری از هنرمندان را داریم که باید از آن‌ها به لحاظ این که در سنین کهولت کمتر پشتیبانی دارند حمایت شود. این‌ها سیاست‌گذاری‌هایی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان این که این شورا فعالیت‌های گوناگون اعم از سیاست‌گذاری، نهادسازی، ریل‌گذاری و دوراندیشی نسبت به آینده با تصویب اسناد راهبردی و استراتژیک را دنبال کرده گفت: باید توجه داشت که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حد توان در این زمینه‌ها تلاش کرده و سعی کرده در همه‌ زمینه‌هایی که نیاز بوده ورود پیدا کند و برای استغنای جامعه تلاش کند و پیشرفت کشور را در حقیقت میسر و قاعده‌گذاری کند.

وی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانون نمی‌نویسد بلکه این شورا سیاست‌گذاری و قاعده‌گذاری می‌کند که البته باید این قواعد الزام‌آور باشند. ممکن است این موضوع مطرح شود که برخی موضوعات تصویب و ابلاغ شده ولی اجرا نشده؛ چنین مواردی نیز وجود دارد کما اینکه قوانینی هم داریم که علی‌رغم عبور کردن از مسیر از شورای نگهبان و تبدیل شدن به قانون، همچنان مغفول مانده‌اند. با این حال تلاش کردیم با همه‌ آن الزامات و استلزاماتی که مخاطب، ذی‌نفع یا کسی که قانون به وی ابلاغ می‌شود را مقید می‌کند که آن قانون را اجرا کند علی‌رغم این که آن در اختیارمان نبوده یا بسیار کم بوده اما به دلیل این مفاهمه و عقلانیتی که در مجموعه علم و فرهنگی کشور وجود دارد، تا حد زیادی بسیاری از موضوعات توانسته به نقطه اجرا نزدیک شود یا اجرایی شود البته در بخش‌هایی بهتر اجرا شده و در بخش‌هایی هم ضعیف‌تر. امیدوارم با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، عقبه‌های کارشناسی که وجود دارد و هم‌چنین نهادهایی که با شورای عالی مشترک هستند و دارند کار هماهنگی و هم‌فکری با ما انجام می‌دهند بتوانیم کارهای جدید و بهتری را در آینده انجام دهیم.

انتهای پیام

captcha