مدالی که تنها بر سینه حضرت عبدالعظیم(ع) می‌درخشد/ ثبت بیش از ۹۰۰ کرامت
کد خبر: 3771734
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
عباس سلیمی:

مدالی که تنها بر سینه حضرت عبدالعظیم(ع) می‌درخشد/ ثبت بیش از ۹۰۰ کرامت

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‎(ع)، با اشاره به سخنی از امام هادى(ع) که خطاب به حضرت عبدالعظیم(ع) می‌فرمایند: «خوش آمدى، تو حقيقتا دوستدار ما هستى» تصریح کرد: این تعبیرات در حقیقت مدالی است که تنها بر سینه این امامزاده می‌درخشد.

عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‎(ع)، در‎گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به شخصیت والای حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به عنوان یکی از ستارگان درخشان آسمان ولایت، گفت: سیادت و شرافت ایشان صرفا به دلیل انتصابشان به خاندان اهل‌بیت(ع) و امام حسن مجتبی‌(ع) نیست؛ اگرچه این مسئله به ‎تنهایی یک ظرافت بسیار باعظمت است، اما حضرت عبدالعظیم(ع) علاوه بر انتصاب به خاندان وحی، از ویژگی‌های اخلاقی و عرفانی فراوانی برخوردار بودند.

وی در ادامه از خاطرات و کرامات این حضرت نبست به زندگی شخصی‎ خود گفت و اظهار کرد: خاطرات من در مورد حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع ) به ۶۰ سال قبل و در سن پنج سالگی بر‎می‌گردد. از همان دوران کودکی انس عجیبی با حضرت پیدا کرده بودم و برکاتی که از ایشان تاکنون دیده‌ام، بسیار است. در این دوران هر آنچه که از کودکی به عنوان آرزو در ذهن من خطور کرد، ایشان کرامت کرده‌اند. دو مورد از این کرامات به انتخاب همسر و شغل من بازمی‌گردد و من  دستیابی به هردوی این موارد را وامدار حضرت هستم.
 
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‎(ع) ادامه داد: قبل از انقلاب، با وجود مسائل آن زمان اگر به موضوع و مشکلی برمی‎خوردم و از آن درمانده می‌شدم، خودم را با اتوبوس‌های شرکت واحد به مقبره ایشان می‎رساندم و در حرم حضرت درد و دل می‌کردم تا مشکل حل می‎شد. گاهی اوقات هم که دلم می‌گرفت تا پاسی از شب در گوشه‌ای از مخروبه‌های حرم می‌ایستادم و با آقا صحبت می‌کردم.
 
سلیمی اضافه کرد: در مورد حضرت عبدالعظیم(ع) از کودکی تا به امروز استدلالی دارم که بسیار به آن مقید هستم. با وجود حدود ۱۰ هزار امامزاده و بقعه مبارکی که در کشور است، تنها کسی که لقبشان سیدالکریم به این معنی که هم آقا و هم بخشنده باشند، ایشان است. تنها کسی ثواب زیارتشان با زیارت قبر مطهر سیدالشهدا(ع)، بیان شده این آقاست؛ از خدام قدیم تا همه مردمی که از دور و نزدیک به اینجا می‎آیند، از ایشان کرامات بسیاری دیده‌اند.
 
وی با اشاره به ایجاد دفتر ثبت کرامات حضرت عبدالعظیم(ع)، گفت: با وجود این دفتر، کرامات ایشان در طول سال ثبت می‎شود. این دفتر از چند سال گذشته به دستور آیت‎الله ری‎شهری ایجاد و کارگروه مشخصی برای آن تعریف شده است و افرادی همچون برخی از اساتید دارالحدیث، معاونت امور روحانیون، بنده و چند نفر دیگر در این کارگروه حضور و مشارکت داریم. این موارد تماما ارزیابی می‎شود و سعی بر این است که مسائل خرافی و بی‌اساس مطرح نشود.
 
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‎(ع)، تصریح کرد: تا به امروز بیش از ۹۰۰ مورد از کرامات ایشان در فرم‎های مربوطه ثبت شده است، اما مشکل اینجاست که ۹۰ درصد از افرادی که کرامات ایشان را می‎بینند اطلاع نمی‎دهند. این نتیجه عقلایی را می‎توان برداشت کرد که اگر مردم کراماتی از ایشان نمی‎دیدند، سالیانه ۱۳ میلیون نفر از راه دور و نزدیک با هزینه‌های مختلف خودشان را به مقبره ایشان نمی‌رساندند تا حضرت را زیارت کنند و وجوه نذری خود را در ضریح ایشان بیاندازند.
 
سلیمی در ادامه بیان کرد: ما هرچه در زندگی داریم از کرامت این بزرگوار است؛ موارد ریز و درشتی که می‎توان در مورد آن‌ها ساعت‎ها سخن گفت. حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان یک محدث بزرگوار و امین توفیق روایت حدیث از جانب ائمه معصومین(ع) را داشتند. بیش از ۳۰ مجلد کتاب مرتبط با این موضوع بخشی از شخصیت حضرت در بعد علمی را به جامعه معرفی کرده است.
 
وی در ادامه به برخی از شاخصه‌های حضرت عبدالظیم(ع) اشاره کرد و به ایکنا گفت: یکی از ویژگی‌های ایشان که می‎تواند برای مقطع کنونی ما پیام بسیار مهمی داشته باشد، بحث ولایت‌مداری آن حضرت است. حضرت عبدالعظیم(ع) در نهایت خضوع، فروتنی و تواضع بر کنار ساحل ولایت امام معصوم(ع) نشستند و از محضر آنان تلمذ کردند و همواره گوش به فرمان ولایت و ولی امر خود بودند.
 
مدال درخشانی که تنها بر سینه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) می‌درخشد
 
این خادم قرآن اظهار کرد: این‌که امام هادى(ع) خطاب به حضرت عبدالعظیم(ع) می‌فرمایند: «مَرحَبا بِكَ يا أبَاالقاسِمِ أنتَ وَلِيُّنا حَقا؛ اى ابوالقاسم؛ خوش آمدى، تو حقيقتاً دوستدار ما هستى» در حقیقت مدال درخشانی است که تنها بر سینه این امامزاده می‌درخشد. اگر به این ویژگی‌ها که برخی از آن‌ها را ذکر کردیم و در مورد شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) توجه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که باید حضرت را به عنوان یک اسوه حسنه و الگوی ممتاز در زندگی علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به جامعه معرفی کنیم.
 
به گزارش ایکنا؛حضرت عبدالعظیم(ع) فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و نسبش با چهار واسطه از ائمه اطهار(ع) به آن حضرت می‌رسد. پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه. ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم(ع) به سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدس مدینه بازمی‌گردد. مشهور است که  می‌گویند ایشان در ۷۹ سال عمر با برکتشان حضور و امامت چهار امام معصوم(ع) یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمدتقی(ع) و امام علی النقی(ع) را درک کرده‌اند.

حضرت سیدالکریم(ع) از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه اطهار(ع) و از چهره‌های بارز، محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بیت(ع) و پیروان آنان بودند، همچنین در مسائل دین، آگاه و به معارف مذهبی و احکام قرآن شناخت و معرفتی وافر داشتند.
 
انتهای پیام
captcha