قاضی‌عسگر: ایجاد معاونت بین‌المللی ستاد اربعین ضروری است
کد خبر: 3769966
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
گزارش ایکنا از اختتامیه سوگواره عبرات؛

قاضی‌عسگر: ایجاد معاونت بین‌المللی ستاد اربعین ضروری است

گروه ادب ــ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم اختتامیه سوگواره عبرات با اشاره به پیشرفت‌ها و تحولات چشمگیر صورت گرفته در جریان مراسم اربعین گفت: با توجه به اینکه پیاده‌روی ابعاد بین‌المللی نیز پیدا کرده، ضروری است در ستاد مرکزی اربعین، معاونت بین‌المللی دایر شود.

دریافت 7 هزار اقر در سومین سوگواره عبرات

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج در مراسم اختتامیه سومین سوگواره بین‌المللی عبرات  به ایراد سخن پرداخت و در سخنانی با تشکر از برگزارکنندگان این همایش ‌گفت: راه‌پیمایی اربعین در حقیقت آفرینش حماسه بزرگی است که مسئولان در وزارت کشور و ستاد اربعین چند سالی است که تولیت آن را به عهده گرفته‌اند.

وی ادامه داد: انصافاً باید گفت که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی در زمینه خدمات‌رسانی به زائران اربعین صورت گرفته است و حرکتی رو به رشد را شاهد بوده‌ایم اما همچنان نواقصی وجود دارد که باید مرتفع شود و بخشی از زیرساخت‌ها به ویژه در طرف ایران ناتمام مانده که بلافاصله باید به اتمام برسد.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: حرکت‌های صورت گرفته تا به اینجا در مسیر صحیح به منظور خدمت‌رسانی به زائران اربعین قرار گرفته است که البته از یک نکته نیز نباید غافل شد و آن اینکه اقدامات صورت‌گرفته نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا راه طی‌نشده باقی‌مانده با کیفیت مطلوب‌تری پیموده شود.

قاضی‌عسگر گفت: مقام معظم رهبری در مورد مراسم حج که ما به عنوان نمونه در سال جاری ۸۵ هزار حاجی داشتیم، همواره تاکید دارند که کارها در یک بازه زمانی یک‌ساله و سر فرصت به انجام برسد. در مورد اربعین که با بیش از ۲ میلیون زائر روبرو هستیم، مطمئنا این حساسیت باید بیشتر باشد. البته به خلوص دوستان دست‌اندرکار ستاد اربعین که شکی نیست، اما باید برنامه‌ریزی‌ها در محدوده زمینی وسیع‌تری به انجام برسد.

وی با انتقاد از برخی ناسپاسی‌ها و قدرنشناس‌های داخلی و خارجی که به عملکرد خادمان اربعین صورت می‌گیرد، گفت: حرکت عظیم اربعین مجال و فرصت مناسبی برای طرح برخی از نزاع‌ها و مناقشات احتمالی میان دو کشور ایران و عراق نیست. این امر تنها احساسات پاک و زلال زائران حسینی را خدشه‌دار می‌کند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر همچنین با گلایه از برخی ناهماهنگی‌های صورت گرفته در اختصاص ارز به زائران اربعین، گفت: این اتفاق حرمت و کرامت زائر حسینی را زیر سؤال‌ برد که اگر از همان ابتدا اختیار این بخش هم به ستاد اربعین واگذار می‌شد، شاهد این بلاتکلیفی و سردرگمی زائران اربعین نبودیم.

قاضی‌عسگر: ایجاد معاونت بین‌المللی ستاد اربعین ضروری است/ پیاده‌روی اربعین، محلی برای پیوند قلوب مسلمین

وی تاکید کرد: باید تصمیم‌گیری‌ها در حوزه مدیریت اربعین به گونه‌ای باشد که حداقل تا دو ماه قبل از برگزاری این مراسم همه‌چیز به قطعیت برسد و دیگر ارگان‌، نهاد یا سازمانی اجازه تغییر در این تصمیمات را نداشته باشد.

قاضی‌عسگر همچنین خطاب به مسئولان ستاد اربعین گفت:  از آنجا که این حرکت عظیم شیعی ابعاد بین‌المللی هم پیدا کرده است و تصاویری از حضور یک کشیش مسیحی در این مراسم یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار این حوزه شمرده شد لذا از رئیس ستاد مرکزی اربعین درخواست می‌کنم تا علاوه بر کمیته فرهنگی به فکر تشکیل معاونت بین‌الملل نیز در این ستاد باشند تا ابعاد بین‌المللی این رویداد وسعت بیشتری به خود بگیرد.

وی در پایان صحبت‌های خود متذکر شد: خواهش من از آحاد مردم این است که از برگزاری مراسم هایی مشابه پیاده روی اربعین اجتناب کنند تا این عظمت و اعتبار این مراسم دوچندان شود، در جریان برگزاری این مراسم در سال جاری شاهد بودیم که بسیاری از زوار اهل سنت هستند و اگر قرار باشد که این مراسم که من آن را محلی برای پیوند قلوب همه مسلمانان می دانم، همچنان عظمت خود را همچون کنگره حج حفظ نماید، نیازمند آن است که در قالب یک همایش بزرگ و سالی یک بار برگزار شود.

این گزارش حاکی است در این مراسم  که علاوه بر مسئولان ستاد مرکزی اربعین، جمعی از اساتید برجسته حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات و تنی چند از میهمانان خارجی  نیز حضور داشتند، حجت‌الاسلام احمدی؛ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی سخنران ابتدایی آن بود که ضمن خیرمقدم به میهمانان و شرکت‌کنندگان به ارائه گزارشی درباره این دوره پرداخت.

وی گفت: فراخوان این سوگواره با 9 موضوع و 19 محور از سال 96 منتشر شد، در این سوگواره دو بخش داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته شد و جامعه المصطفی‌العالمیه(ص) مسئولیت بخش بین‌الملل را به عهده داشت.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در مجموع با وجود اتکای ما بر اطلاع‌رسانی مردمی و پشتوانه پیام‌رسانی خبرگزاری‌ها حدود ۷ هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه رسید.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: آثار ارسالی به این سوگواره طی سه مرحله داوری شد که امروز به برگزیدگان آن‌ها جوایزی به رسم تقدیر اهدا خواهد شد. از میان آثار رسیده، ۴۷۰۰ اثر مربوط به شرکت‌کنندگان داخلی و 2300  مربوط به شرکت‌کنندگان خارجی است.

احمدی گفت: در برخی از حوزه‌ها به دلیل فشردگی و تنوع آثار، چند اثر به عنوان اثر برتر مورد تقدیر قرار می‌گیرند و البته در برخی از حوزه‌ها نیز اثری شایسته تقدیر شناخته نشد و البته امروز و در قالب این مراسم از مجموع آثار منتخب و برگزیده سوگواره  در قالب دو مجلد رونمایی خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: به هرحال تمام شرکت‌کنندگان در این سوگواره اگر حتی باهم برگزیده نشده باشند، ماجور بوده و جایزه خود را به واسطه حضور از ساحت سیدالشهدا دریافت کرده‌اند.

در ادامه این مراسم، ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین به سخنرانی پرداخت و در سخنانی با اشاره به اینکه تمام اقدامات خدماتی و زیرساختی ستاد مرکزی اربعین مقدمه‌ای در راستای کار فرهنگی و نهادینه‌سازی فرهنگ غنی عاشورا و اربعین بوده است، گفت: کار شما عزیزان در کمیته فرهنگی و آموزشی است که ماندگار و جریان‌ساز است و در اصل تجلی جلوه‌های معنوی این اتفاق بزرگ است.

وی ادامه داد: اربعین و حرکت پرشور مردمی در راهپیمایی آن تجلی عشق و بصیرت است که جز با بیان ادب و هنر قابل تبیین نیست و بدون چنین پرداختی نمی‌توان به ماندگاری آن امید بست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه گفت: ما در مجموعه اقدامات صورت گرفته در تمام حوزه‌ها و کمیته‌های زیرمجموعه به دنبال تحقق یک واژه هستیم و آن مفتخر شدن به منصب «خادم الحسینی» است و من به همکارانم در ستاد گوشزد کرده‌ام که در هیچ مرحله از انجام این اقدامات به دنبال مطرح کردن عنوان ستاد نباشید. ما خادم زائران هستیم، هر چند که هنوز برای برخی از فعالان این مجموعه درک نائل آمدن به چنین افتخاری سنگین است و متأسفانه به دنبال مطرح کردن خود هستند.

ذوالفقاری تصریح کرد: باید تأکید کنم که مدیریت اربعین ظرافت‌های خاص خود را دارد و با وجود آنکه این اقدامات یک کار ترکیبی حاصل فعالیت نهادهای مردمی و دولتی است، اما تأکید داریم که این اقدامات باید حتی به شکل خودجوش برگزار شوند و باید هماهنگی در اولویت‌های این فعالیت قرار گیرد.

وی افزود: دوستان به من گفتند که اینجا حاضر شوم و به مسئولان خسته نباشید، عرض کنم، در حالی که اغلب برنامه‌ها را مردم در جریان این مراسم انجام دادند. هیچ اشکالی هم ندارد که اینها کاری انجام دهند، اما باز تأکید می‌کنم که تک‌تک اقدامات باید با نظارت و هماهنگی ستاد انجام شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از این به بعد حتی به نیت ادای نذر، اجازه انجام هیچ اقدام خودسرانه را در جریان مراسم اربعین نخواهیم داد، گفت: من از ناهماهنگی‌های به وجود آمده در مورد پرداخت ارز به زائران شکایت دارم و اصلاً قرار بر این نبود که ارز به شکل دینار عراقی در اختیار زوار قرار گیرد، همان موقع هم به دوستان پیرامون این موضوع تذکر دادم و اصلاً به آنها گفتم هر چیزی هست، آن را با ما در میان بگذارید و ما نه اینکه با شما مخالف باشیم، بلکه تدبیری خواهیم اندیشید تا پرداخت ارز به زائران با نظم و هماهنگی بهتری انجام شود که این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: برنامه‌هایی که در آینده و پیش از موسم اربعین سال آتی در اولویت انجام داریم، اولا به‌سازی زیرساخت‌های سمت ایران است تا به وضعیت مناسبی برسیم و با توجه به طوفانی که در اربعین امثال در نقطه صفر مرزی شاهد آن بودیم، درصدد هستیم تا با احداث اقامتگاه‌های دائمی  نسبت به اسکان مؤثر و امن زائران اقدام کنیم.

ذوالفقاری تأکید کرد: در تلاش هستیم تا در شهرستان‌ها ستاد اربعین را فعال کنیم تا ساماندهی زائران اربعین از همان مبدأ حرکت آنها به سمت مبادی مرزی صورت گیرد و به این شکل نباشد که متحمل تبعات منفی اقدامات شتابزده شویم که با توجه به حجم برنامه و مسئولیت‌های ستاد، آن‌گونه که باید و شاید نتوانیم زائران را نسبت به برخی مسائل هم در ایران و هم در کشور عراق توجیه کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: لغو روادید از جمله آرزوهای ماست که در حال مجاب کردن طرف عراقی نسبت به این موضوع هستیم، البته این امر به آن معنا نیست که خروج زائران اربعین بدون نظارت صورت گیرد، بلکه گذرنامه شرط خروج از کشور است، اما صدور روادید مشکلات خاص خود را خواهد داشت که با توجه به ازدحام جمعیت در مبادی مرزی موجب تأخیر در کارهای انجام شده به منظور خروج زائران از مرز می‌شود.

 وی گفت: ایجاد جاده مهران به نجف و اتصال راه آهن سراسری به خطوط راه آهن عراق از جمله دیگر اقداماتی است که در حال پیگیری آن هستیم  و پیرامون این موضوع همچنان مذاکرات با طرف عراقی در حال انجام است.

ذوالفقاری در پایان سخنان خود گفت: به هر حال ارزیابی اربعین سال 97 در حال انجام است. ما بی‌رحمانه از دوستان و همکاران خود درخواست کرده‌ایم که ارزیابی عملکرد ستاد را پیگیر باشند تا با رفع آنها برگزاری مطلوب‌تر این مراسم را در سال‌های آنیده به منظور خدمات‌رسانی به زوار داشته باشیم.

این گزارش حاکی است، همچنین سیدحمیدرضا برقعی؛ شاعر آئینی و مذهبی در این مراسم به قرائت برخی از اشعار خود در رثای امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) پرداخت و در ادامه با حضور نمایندگی ولی فقیه و سرپرست حجاج و رئیس ستاد مرکزی اربعین و همچنین سردار نوریان؛ معاون اجتماعی ناجا از برگزیدگان بخش‌های فرهنگی و هنری سومین سوگواره بین‌المللی اربعین تجلیل به عمل آمد.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha