عدالت آموزشی و تحقق هدف‌های تربیتی در گرو کاهش تراکم کلاس‌های درسی
کد خبر: 3758382
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
حکیم زاده تصریح کرد:

عدالت آموزشی و تحقق هدف‌های تربیتی در گرو کاهش تراکم کلاس‌های درسی

گروه جامعه ــ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تراکم کلاس‌های درسی را یک مانع تربیتی دانست و گفت: اجرای هرچه بهتر طرح مشق شب نیازمند کاهش تراکم کلاس‌های درسی است.

4شنبه//رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که با توجه به اجرای طرح حذف مشق شب و جایگزینی تمرین مهارت‌های زندگی در کلاس‌های درسی که بین ۱۶ تا ۲۵ نفر دانش‌آموز دارند، اهداف تربیتی مدنظر این طرح چگونه برای کلاس‌های درسی با تراکم بالا که دولتی نیز هستند محقق می‌شود تا عدالت آموزشی شکل گیرد، گفت: تراکم کلاس‌های درسی همواره معضل و  مانعی برای اهداف تربیتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اصل در این طرح بر آن است که دانش‌آموزان تکالیف درسی خود را در مدرسه و زیر نظر معلم انجام دهند، اظهار کرد: بدین ترتیب با فرصتی که در منزل دارند می‌توانند به تمرین مهارت‌های زندگی بپردازند. چنین فعالیتی در مدارسی که تراکم بالایی ندارند قابل اجراست، اما با وجود این برخی معلمان کلاس‌های بیش از ۲۵ نفر حتی پیش از اجرای طرح به اجرای آن اقدام می‌کردند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه بسیاری از معلمان سختکوش در حال حاضر نیز طرح مشق شب و ارائه مهارت‌های زندگی را در مدارسی که کلاس‌های درس بیش از ۲۵ نفر دارند اجرایی می‌کنند، اظهار کرد: با وجود این تراکم کلاس‌های درسی مانع تربیتی محسوب می شود که سبب ایجاد مشکل در ابعاد مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از راه‌های مختلف درصدد تأمین نیروی انسانی و رفع کمبود معلم برای کلاس‌های درسی است تا مشکل تراکم کلاس‌ها رفع شود و دانش‌آموزان بتوانند در فضای بهینه‌تری پیام‌های تربیتی را دریافت کنند، تأکید کرد: لازمه اجرای هرچه بهتر طرح مشق شب، کاهش تراکم کلاس های درسی است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با اجرای این طرح برگزاری آزمون و استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در پایه ابتدایی ممنوع شده است تا دانش‌آموزان مجبور نشوند به بهانه تکلیف شب به خریداری این کتاب‌ها اقدام کنند و تکالیف بیش از حدی را انجام دهند، گفت: اهداف تربیتی مدنظر آموزش و پرورش صرفاً با اجرای طرح مشق شب دنبال نمی‌شود و قالب‌های متعددی را دربرمی‌گیرد.

انتهای پیام

captcha