اهمیت تعاملات بین پیروان ادیان در تقویت درک متقابل
کد خبر: 3750214
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
تحقیقی تازه در سنگاپور نشان داد:

اهمیت تعاملات بین پیروان ادیان در تقویت درک متقابل

گروه بین‌الملل - نتایج یک تحقیق در سنگاپور نشان می‌دهد افرادی که تعاملات بیشتری با پیروان ادیان و اقوام مختلف دارند، درک و شناخت بیشتری از آنها یافته و احتمال همدلی با آن‌‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش ایکنا به نقل از استریت تایمز؛ نتایج تحقیقات موسسه مطالعات سیاستگذاری در سنگاپور نشان می‌دهد مردم این کشور در صورت ارتکاب حملات تروریستی توسط یک فرد مسلمان، نسبت به زمانی که یک بودایی یا مسیحی یا هندو مرتکب چنین عملی شود، واکنش تندتری نشان می‌دهند.

در این تحقیق که در سال 2017 با شرکت  2000 نفر از شهروندان این کشور انجام شد، مشخص گردید که احتمال این که افراد سالمند یا کم درآمد این کشور در چنین شرایطی نسبت به مسلمانان احساس همدلی و پذیرش داشته باشند کمتر است.

با این حال، افراد غیرمسلمان که تعاملات بیشتری با افرادی از نژادهای مختلف دارند به احتمال بیشتر پس از یک حمله تروریستی با مسلمانان اعلام همبستگی می‌کنند که این امر نشان دهنده اهمیت تعاملات اجتماعی در درک درست از پیروان ادیان و نژادهای مختلف است.

از شرکت‌کنندگان در این تحقیق پرسیده شد که فرض کنند گزارشی خبری درباه انفجار یک بمب در یک شبکه تلویزیونی نشان داده می‌شود که بر اساس آن 15 نفر کشته و 40 نفر زخمی شدند ؛مقامات، هویت مجرمان را در چهار سناریوی مختلف مسلمان، بودایی، مسیحی و  هندو اعلام می‌کنند.

48 درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند در صورتی که یک گروه اسلامی مرتکب چنین حمله‌ای بشود به افراد مسلمانی که در اطراف آنها تردد می‌کنند، مشکوک می‌شوند. این رقم در مورد بوداییان  و هندوها 40 درصد و برای مجرمین احتمالی مسیحی 35 درصد اعلام شده است.

احتمال بیشتری وجود دارد که  افراد با تحصیلات پایین یا افراد کم درآمد پس از یک حمله تروریستی اعتماد و پذیرش کمتری از خود نشان دهند. ممکن است علت آن باشد که این افراد معمولا تعاملات چندفرهنگی یا بین نژادی کمتری دارند.

از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد که پس از افتادن کیف جیبی آنها در یک فروشگاه بزرگ، پیروان کدام یک از ادیان فوق احتمال بیشتری دارد که آن را به آنها بازگردانند. اکثریت پاسخ‌دهندگان چینی گفتند که نمی‌توانند به هندی‌ها و مالایی‌ها اطمینان کنند که آن کیف را برمی‌گردانند و به یک چینی بیشتر اطمینان دارند.

در حالی که افراد غیر مسلمان که روابط بین قومی مانند دوستی یا تجربیات مشترک فرهنگی بیشتری در دو سال گذشته داشتند پس از یک حمله توسط یک گروه اسلامی، تمایلات اسلام هراسی کمتری را اعلام کردند.

محققان اعلام کردند که این نتایج نشان می‌دهد تلاش برای تقویت درک متقابل و همگرایی بین اقوام و ادیان مختلف در سنگاپور از طریق انجام مراسم و آیین‌ها در جوامع محلی، مدارس و دیگر سازمان‌ها باید ادامه یابد.

دکتر متیوز مدیر این تحقیق می‌گوید: در هر حال این تحقیق نشان می‌دهد که در شرایط کنونی که اوضاع آرام است در انسجام اجتماعی ما شکاف‌هایی وجود دارد.
 انتهای پیام
captcha