فرهنگ عاشورا تحریم‌شدنی نیست/ حضور مسیحیان و هندوها در عزاداری
کد خبر: 3749957
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
آیت‌الله العظمی مکارم:

فرهنگ عاشورا تحریم‌شدنی نیست/ حضور مسیحیان و هندوها در عزاداری

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه فرهنگ عاشورا تحریم‌شدنی نیست و مدعیان آن، افراد احمق هستند تاکید کرد: مراسم عزاداری آن‌قدر با شکوه بود که حتی غیرمسلمین یعنی مسیحی‌ها و بت‌پرستان هند هم در آن شرکت کردند.

فرهنگ عاشورا تحریم‌شدنی نیست/ حضور مسیحیان و هندوها در عزاداریبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز سوم مهرماه در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به برپایی مرسم باشکوه عزاداری محرم گفت: چقدر این عزاداری‌ها پرشکوه و پرنفوذ بود و حتی غیرمسلمین یعنی مسیحی‌ها و حتی غیرمسیحیان یعنی بت‌پرستان هند هم در این زمینه اقدام کردند و مردم نیز انواع فداکاری‌ها را داشتند.

وی با بیان اینکه ممکن است اشکالاتی هم در برخی سخنان مداحان و وعاظ باشد، ولی بسیار باشکوه و جای تقدیر داشت اظهار کرد: جمعی از خارجیان گفته بودند ما باید عاشورا و عزاداری را تحریم کنیم و کاری کنیم که کسی اصلا سراغ این مسئله نرود؛ چقدر این افراد بی‌خبر هستند و حماقت دارند و این حماقت دلیلی بر بی‌خبری آنان از فرهنگ عاشوراست.

این مفسر قرآن تصریح کرد: عاشورا فرهنگی است که با خون و دم و لحم مردم آمیخته شده است و همه مردم دنیا هم جمع شوند نمی‌توانند آن را تحریم کنند؛ دشمنان نادان هستند و همین نادانی آنان به نفع ما هست؛ این تحریمات آنان یکی از نشانه‌های بی‌خبری آنان است و این پیام را هم برای ما دارد که باید محکم به این مبانی عاشورایی بچسبیم.

آیت‌الله مکارم بیان کرد: در زمان رضاخان محدودیت‌هایی برای عزاداری ایجاد شد، اما به نتیجه نرسید؛ در لبنان هم عده‌ای مخالفت می‌کردند و شیعیان در اتاق‌های دربسته عزاداری می‌کردند، اما امروز مردم در خیابان‌ها می‌ریزند و غوغا برپا می‌کنند و کسی هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر هوشیاری در مورد برپایی مراسم دینی بیان کرد: وقتی می‌بینیم دشمنان بر روی این مسئله حساس هستند ما هم باید بر روی آن اصرار داشته باشیم تا دشمنان را ناکام کنیم.

انتهای پیام

captcha