دفاع مقدس عرصه تحقق شعار «ما می‌توانیم» بود
کد خبر: 3749787
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

دفاع مقدس عرصه تحقق شعار «ما می‌توانیم» بود

گروه سیاست و اقتصاد - یک نماینده سابق مجلس گفت: آنچه دفاع مقدس به ما آموخت و عینا آن را مشاهده کردیم، خودباوری و تحقق شعار ما می‌توانیم بود و امروز نیز در شرایط جنگ اقتصادی باید مقاومت کنیم و تسلیم دشمن نشویم.

دفاع مقدس عرصه تحقق شعار «ما می‌توانیم» بود

محمدعلی اسفنانی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان دستاوردهای دفاع مقدس اظهار کرد: سال 59 و از منظر داخلی، جنگ زمانی شروع شد که کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت و نیروهای نظامی و دفاعی کشور وضعیت مطلوب و انسجام نداشتند، به همین دلیل فاقد خودباوری لازم برای مقاومت در برابر حمله دشمن بودند. دشمن نیز بر اساس همین محاسبات تصور می‌کرد که می‌تواند در عرض چند روز کشور را تصرف کرده و به قائله انقلاب پایان دهد، ولی رزمندگان تا آخرین قطره خون خود در برابر دشمن مقاومت کرده و مردم نیز از آنها حمایت کردند. دشمنی که قرار بود سه روزه تهران را تصرف کند، بیش از 45 روز فقط در خرمشهر معطل شد و رزمندگان اسلام با سلسله عملیات‌هایی که انجام دادند، آرام آرام دشمن را عقب راندند و این جنگ نابرابر هشت سال به طول انجامید.
وی افزود: آنچه دفاع مقدس به ما آموخت و عینا آن را مشاهده کردیم، خودباوری و تحقق شعار ما می‌توانیم بود. در هشت سال دفاع مقدس ثابت شد که ما توانمندتر از آن هستیم که دشمن تصور می‌کند و به نوعی خودباوری دست یافتیم که در پرتو آن، رزمندگان توانستند ابتکار عمل را در دست گرفته و تا آخرین لحظه مقاومت کنند و حتی یک وجب از خاک سرزمین‌مان را از دست ندهیم. همین خودباوری کمک کرد تا در مراحل سخت بعدی مثل محاصره اقتصادی و شبیخون فرهنگی نیز بتوانیم مقاومت کنیم.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: از منظر خارجی، هشت سال دفاع مقدس به درس عبرتی برای کشورهای زیاده‌طلب مثل عراق و کشورهایی که داعیه تجزیه‌طلبی داشته و ایجاد تفرقه می‌کردند، تبدیل شد و دانستند که نمی‌توانند در برابر مردم ما عرض اندام کنند و این توانمندی در کشور ما وجود دارد که هم از خود دفاع کند و هم در معادلات منطقه‌ای تأثیرگذار باشد.

مقاومت بیشتر، عقب‌نشینی بیشتر دشمن را در پی دارد
اسفنانی خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی، نزدیک به 35 کشور مستقیما با ما درگیر جنگ شدند و نزدیک به 75 کشور به صورت رسمی و علنی از عراق در این جنگ حمایت کردند و ما با ایمان به خدا توانستیم در برابر این حجم عظیم از نیرو و امکانات مقاومت کنیم. مهمترین درسی که از این دوران می‌توان آموخت، این است که اگرچه امروز شیوه جنگ از نظامی به اقتصادی تغییر یافته و ممکن است همان تعداد کشور یا بیشتر در این محاصره و تحریم اقتصادی شرکت کنند، ولی همان‌طور که در جنگ مقاومت کردیم و با یاری خدا پیروز شدیم، در شرایط جنگ اقتصادی نیز می‌توانیم با مقاومت پیروز شویم.
وی تصریح کرد: در هشت سال دفاع مقدس، هر چقدر ما بیشتر مقاومت کردیم، دشمن بیشتر عقب‌نشینی کرد؛ اگرچه در روزهای ابتدای جنگ بی‌محابا حمله کرد و جلو آمد، ولی زمانی که با مقاومت ما روبرو شد، عقب‌نشینی کرد و هر چقدر ما بر شدت مقاومت افزودیم، دشمن به گونه‌ای عقب رفت که ما توانستیم برخی از شهرهای عراق را در معرض تصرف قرار دهیم؛ بنابراین هر چقدر ایستادگی و مقاومت ما بیشتر باشد، دشمن بیشتر عقب‌نشینی خواهد کرد و در جنگ اقتصادی نیز اگر تسلیم نشویم و مقاومت کنیم، پیروز خواهیم شد و دشمن عقب‌نشینی خواهد کرد. قاعده کار این‌گونه است که هر طرف ماجرا کوتاه بیاید، طرف دیگر نهایت فشار را وارد کرده و آسیب می‌زند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه نمی‌توان منکر سوءاستفاده‌ها از دفاع مقدس شد، گفت: در جریان دفاع مقدس، نقش‌آفرینی اصلی با مردم بود و علی‌رغم اختلاف نظرات سیاسی، میان مردم و مسئولین همدلی وجود داشت و رمز پیروزی، وحدت کلمه و یکرنگی بود. امروز نیز شاه‌بیت مقاومت، وحدت کلمه و اتحاد میان مردم و مسئولان است و اگر اختلاف نظراتی وجود دارد، نباید آنها را در بحث دفاع و منافع ملی دخیل کنیم. دشمنی که در حال حاضر روبروی ما ایستاده است، اهمیتی نمی‌دهد که هر یک از ما طرفدار کدام جناح هستیم، آنچه برای او اهمیت دارد، این است که به نظام و کشور ما آسیب بزند؛ بنابراین باید وحدت کلمه حاکم باشد تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.
انتهای پیام

captcha