مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن قوی‌تر می‌شود
کد خبر: 3747508
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن قوی‌تر می‌شود

گروه اندیشه ــ عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی در زمینه فعالیت‌های این معاونت پرداخت و از قوی‌تر برگزار شدن بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 25 شهریورماه روز پرخبری را پشت سر گذاشتند و در این بین مصاحبه عبدالهادی فقهی‌زاده با خبرگزاری مهر در زمینه فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت بالاتری برخوردار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 20 خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «نوسروده حسینی: دشت از خون موج می‌زد، در تماشا بود آب»، «لزوم ترویج سبک زندگی حسینی در ماه عزای آن حضرت»، «همایش روز جهانی صلح برگزار می‌شود»، «عاشق حقیقی امام حسین(ع) نسبت به نماز بی‌تفاوت نیست/سیدالشهداء(ع) نشان داد عرفان ناب شیعی،گوشه‌نشینی در معابد نیست»، «تلاوت کرمانی در کرسی نفحات‌القرآن + صوت»، «سیری در تاریخچه استحاله فرهنگی/وقتی نماد روشنفکری در ایران فیلم «آبگوشتی» ساخت + عکس»، «شهادت علی اصغر(ع) به روایت رهبر معظم انقلاب + فیلم»، «آئین افتتاحیه برنامه «جلوه سوگ» در میدان امام حسین(ع)/بازسازی عملیات‌های دوران دفاع مقدس در مصلّی»، «حرم مطهر امامین عسکریین(ع) با سنگ‌های ایرانی مفروش شد + تصاویر»، «نخستین سوگواره عکس موبایلی «محرم محله ما» برگزار می‌شود»، «فراخوان مسابقه طراحی معماری موکب اربعین منتشر شد» هستند.
همچنین دیگر تیترها نیز عبارت از «حماسی‌‌خوانی طاهری در هیات مکتب‌الزهرا(س) ؛ دنیا شده آماده‌ یک جنگ جهانی»، «گلچین مداحی محمدرضا طاهری در ششمین شب محرم ۹۷»، «وقتی بچه‌های تئاتر تعزیه اجرا می‌کنند»، «نفس المهموم؛ از ولادت امام حسین(ع) تا قیام مختار + دانلود»، «پاتوق‌های اخلاقی در ایام محرم»، «آیه‌ای که امام حسین(ع) در مذمت دشمنان تلاوت کرد»، «بهزاد بهزادپور شهید شد»، «تماشاخانه سرو میزبان نمایشنامه خوانی« مُحَرر» می‌شود»، «ثواب یاد امام حسین(ع) هنگام نوشیدن آب» هستند.
خبر «آئین افتتاحیه برنامه «جلوه سوگ» در میدان امام حسین(ع)/بازسازی عملیات‌های دوران دفاع مقدس در مصلّی»، مربوط به نشست خبری تشریح برنامه‌های ماه محرم و دفاع مقدس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که سعید اوحدی در آن به ایراد سخن پرداخته است و در بخش‌هایی از آن آمده است عنوان کلی برنامه ماه محرم سازمان فرهنگی هنری شهراداری تهران «جلوه سوگ» است که امروز یکشنبه 25 شهریورماه آئین افتتاحیه این برنامه ساعت 17 در میدان امام حسین (ع) آغاز می‌شود. «کودکان عاشورایی و نوگلان حسینی» و «بر آستان اشک» دو برنامه شاخص دیگر است. همچنین آئین تجلیل از 18 بانوی بزرگ عاشورایی در مسجد حضرت خدیجه (س) در بوستان مادر ویژه بانوان دیگر برنامه تدارک دیده شده در شب‌های ماه محرم است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «۶۰۰ میلیون تومان از بودجه ۹۷ به اتحادیه تشکل‌های قرآنی پرداخت می‌شود»، «تلاوتی از محمدجواد نصیری/ آیاتی از سوره‌‌های حج و حمد+صوت»، «پخش زنده ششمین سوگواره «احلی من العسل» از شبکه قرآن»، «سندی قرآنی بر پذیرش قطعی توبه از سوی خدا/ پیش‌بینی پیامبر(ص) از واقعه عاشورا» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «۶۰۰ میلیون تومان از بودجه ۹۷ به اتحادیه تشکل‌های قرآنی پرداخت می‌شود» آمده است با توجه به اعتبار مختصری که از بودجه سال ۹۷ به حساب شورای توسعه واریز شده، در جلسه هفته قبل درخصوص نحوه هزینه کرد این اعتبارت و درصد اعتبار و سهم این کمیسیون‌ها، بحث و تصمیم‌گیری شده است، البته در جزئیات گزارش برخی دستگاه‌ها اشکالاتی وجود داشت که در نهایت مورد تأیید قرار گرفته و نهایی شد و درصد اعتبار هر یک از دستگاه‌ها بر اساس قرار داد سال گذشته مشخص شد.
گزارش اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز به صورت صددرصدی، مورد تأیید قرار گرفته و مقرر شد، از اعتبار جدیدی که به حساب شورا واریز شده، براساس قرارداد قبلی، بخش مختصری هم به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت اختصاص داده شود.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار 11 خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «چرا نذری دادن از طرف برخی زیر سوال برده می‌شود؟»، «استقبال از حماسه اربعین حسینی با وجود گرانی ارز»، «زمان‌شناسیِ قاسم‌بن‌الحسن، الگویی برای جوان امروز است»، «رقابت عکس‌های موبایلی از مراسم عزاداری»، «۶۰۰ میلیون تومان؛ سهم اتحادیه از اعتبارات سال ۹۷»، «بزرگ‌ترین مظلومیت در والاترین حماسه»، «مداح نباید مردم را مرید خود کند»، «چرا نذری دادن از طرف برخی زیر سوال برده می‌شود؟»، «جزئیاتی از تامین ارز زائران اربعین»، «تریبون محرم باید تریبون نشر امید و حفظ وحدت باشد» و «این‌ها شعر آیینی نیستند» هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز هشت خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «نوحه‌های اصیل منتشر نشده در مراثی خوشدل»، «امام حسین(ع) می‌دانست به فتنه و آشوب متهم می‌شود»، «عَلَم‌ بَران؛ ادای دینی به حضرت عباس (ع)، علمدار کربلا»، «عزای حسینی را به محفل سیاسی تبدیل نکنیم»، «گردهمایی جوانان عاشورایی در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد»، «تشکلی مطالبه گر از فرزندان شهدا ایجاد شود»، «سال‌ها جلسه امام حسین برگزارکردیم، باید دید چقدر موثر بوده است» و «فراخوان مسابقه طراحی معماری موکِب اربعین منتشر شد» هستند.
«امام حسین(ع) می‌دانست به فتنه و آشوب متهم می‌شود» تیتر خبری است که مربوط به سخنرانی سیدمحمدرضا بهشتی، استادیار فلسفه دانشگاه تهران در خانه اندیشمندان علوم انسانی و بنیاد اندیشه و احسان است که با موضوع «عاشورا و امروز ما» به ایراد سخن پرداخته‌ است و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم شب عاشورا، واقعه‌ای است که گفته می‌شود امام حسین(ع) بیعت خود را از یارانش برمی‌دارد. این واقعه عجیب است، چه کسی چنین کاری انجام می‌دهد؟ به نظر من به همان اندازه که شگفت‌انگیز است، تأمل برانگیز هم هست. علی القاعده هیچ کس در چنین شرایطی، کسانی که اطرافش هستند را پراکنده نمی‌کند.
ماجرا با تلاش بنی‌امیه برای تحمیل بیعت به امام حسین(ع) و وادار کردن او بر صحه گذاشتن بر این حاکمیت و همچنین تأیید روال و مشی این حکومت آغاز شد؛ آن هم براساس قرارداد صلحی که حدود 20 سال پیش از آن میان امام حسن مجتبی(ع) و معاویه بسته شده بود. معاویه در این سال‌ها تقریبا تمام بندهای پیمان را زیر پا گذاشته بود. امام حسین(ع) تا 20 سال کماکان به این قرارداد متعهد است ولو اینکه این قرارداد دائما از سوی طرف مقابل نقض شود. ایشان نمی‌خواهد آغازگر نقض این قرارداد باشد؛ چنان که در هر مورد، وقتی بندی از بندهای این قرارداد شکسته می‌شود، اعتراض می‌کند. براساس نامه‌هایی که امام حسین(ع) در این باره به معاویه ارسال کرده است، این موضوع را نشان می‌دهد که این دو در چه موضعی و جبهه‌هایی با هم تقابل دارند. حسین بن علی تخلف‌هایی را که از جانب حاکمیت به نام جانشین پیامبر و به صورت خلافت و دین انجام می‌شود، گوشزد می‌کرد. در یک مورد حتی جلوی خراجی که به شام می‌رود را می‌گیرد.
امام حسین(ع) در وصیت به محمد بن حنفیه، اعلام موضع می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که در آینده به چه چیزهایی متهمش خواهند کرد. متهم به استفاده از زمام قدرت برای بهره‌برداری از اموال عمومی، متهم به فتنه‌گری و آشوب، کفر، ارتداد و …، می شود، بنابراین سعی می‌کند که از طریق این پیام کوتاه، اهدافش را آشکار کند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار 12 خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «ضرورت نظافت و پاکسازی معابر عمومی در هنگام پخش نذری»، «زندگی نامه شهید عبداله چم»، «اشعار ویژه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)»، «استقبال از حماسه اربعین حسینی با وجود گرانی ارز»، «دانلود گلچین مداحی ویژه شب ششم محرم ۹۷»، «بانگ لبیک یا حسین نوجوانان در حرم امام خمینی (ره) پیچید/ اجتماع دانش آموزان در همایش احلی من العسل»، «تصمیم به هنگام؛سعادت یاران امام حسین (ع) را رقم زد»، «مداحی به قولت عمل کن دوباره با نوای محمود کریمی»، «کدام عمل امام حسین (ع) اهمیت اقامه نماز را آشکار کرد؟ + فیلم»، «چگونه لقمه حرام سرنوشت عاشورا را تغییر داد؟»، «تهدید جوامع شیعی با افکار جدید شیعه انگلیسی/ هر کجا افکار عاشورایی است دشمن از آنجا قطع امید می‌کند» و «حدیث امام باقر(ع) درباره امام حسین(ع)» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «اولین جلسه هم افزایی نهادهای متولی در امور دینی وزارت ارشاد» و «بخش بین الملل نمایشگاه قرآن را قوی‌تر خواهیم کرد» هستند.
خبر اخیر مربوط به مصاحبه عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این خبرگزاری است که در بخش‌هایی از آن آمده است یکی از برنامه هایی که با وردم تقارن زمانی داشت و نیز باید به سرعت برای سرانجام رسیدن آن تلاش بیشتری انجام می شد، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم سراسری قرآن کریم بود که طی آن نخستین بار با سازمان اوقاف و امور خیریه مشارکت کردیم. در این آزمون بیش از ۲۴۰ هزار نفر در ۴۲۹ شهر شرکت کرده و در ۲۶ رشته منابع را معرفی کردیم. آزمون طراحی و به خوبی اجرا شد و از جهات مختلفی می توانیم بگوییم کار بزرگی در سطح ملی انجام شد.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از « نخستین شاهد مکتوب آیین‌های محرم در دوره صفویه چه کسی بود؟» است.
میزان
«دعوت حبیب بن مظاهر از طایفه بنی اسد برای یاری سیدالشهداء در روز ششم محرم/۹۰ نفر برای همراهی امام حسین (ع) آمدند» نیز عنوان تنها خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

 

captcha