مشکلات اقتصادی ارتباطی با تعطیلات مجلس ندارد/ نیازمند نظام پارلمانی هستیم
کد خبر: 3725229
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
الله‌وردی دهقانی:

مشکلات اقتصادی ارتباطی با تعطیلات مجلس ندارد/ نیازمند نظام پارلمانی هستیم

گروه اقتصاد ــ نماینده سابق مجلس اظهار کرد: مشکلات اقتصادی که اکنون پدید آمده ارتباطی با تعطیلات زیاد مجلس ندارد؛ چراکه مجلس قدرتی ندارد که بر تصمیمات دولت تأثیر بگذارد بنابراین باید نظام پارلمانی جایگزین سیستم ریاستی کنونی شود.

مشکلات اقتصادی ارتباطی با تعطیلات مجلس ندارد/ نیازمند نظام پارلمانی هستیم

به گزارش ایکنا، وجود تعطیلات زیاد در مجلس بعضا موجب انتقاداتی به عملکرد این نهاد شده است. مخصوصا در ایام تابستان که مجلس حدود یک ماه را در دو نوبت در تعطیلات سپری می‎کند انتقادات از این وضعیت بیشتر می‌شود. عده‎ای معتقدند با توجه به مشکلات اقتصادی که اکنون گریبانگیر آن هستیم، تعطیلات زیاد مجلس به صلاح نیست بلکه نمایندگان باید در راستای چاره‌جویی برای این وضعیت اقدام کنند اما عده‌ای هم معتقدند که مجلس اساسا قدرت اجرایی ندارد که بتواند بر تصمیمات اقتصادی تأثیر بگذارد.
الله‌وردی دهقانی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره تعطیلات مجلس و تأثیرات آن بر مسائل اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: مجلس دارای یک ماه تعطیلات تابستانی است که معمولا دو هفته آن در اواخر تابستان و دو هفته هم در اوایل یا اواسط تابستان است. این روندی است که قبلا هم وجود داشته و اکنون هم وجود دارد و این وضعیت براساس آئین‌نامه داخلی مجلس و اقدامی قانونی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، نمایندگان در ایام مختلف، دارای برنامه‌های خالی هستند که به حوزه‌های انتخابیه سر می‌زنند و یا با وزارتخانه‎ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف مشغول تعامل هستند. اکنون نمی‌دانم که چرا درباره تعطیلات مجلس حاشیه درست شده است؛ چراکه باعث ایجاد مشکلی نشده و همواره هم این تعطیلات همانند تعطیلات سایر نهادها وجود داشته است.
دهقانی یادآور شد: بودن یا نبودن نمایندگان در مجلس، تأثیری در امور اجرایی ندارد؛ چراکه مجلس اساسا قدرت اجرایی چندانی ندارد و تصمیمات آن عمدتا تقنینی و نظارتی است و نمایندگان می‎توانند، این نظارت را در ایام تعطیلی مجلس هم انجام دهند؛ بنابراین ضعف اجرایی مجلس از سال‌های گذشته وجود داشته و اکنون هم وجود دارد.
این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: قدرت اجرایی کشور در دست رئیس‌جمهور است و مجلس هم تاکنون به غیر از مورد بنی‌صدر که مسئله‌ای سیاسی بود، نتوانسته است با رئیس جمهور در مورد مسائل مهم سیاسی یا اقتصادی و اجتماعی کشور وارد چالش شود. مشکلات اقتصادی از مسائل مهمی است که از سال‌های قبل با آن مواجه بوده‌ایم و اکنون هم مردم از لحاظ اقتصادی، روزهای سختی را می‌گذرانند که رهایی از این وضعیت نیازمند یک خانه‌تکانی و تصمیمات انقلابی است.
وی افزود: البته چون امور اجرایی در دست دولت است و مجلس نتوانسته برای بهبود مشکلات اقتصادی اخیر دخالت کند، بنابراین به عنوان شریک جرم شناخته می‌شود ولی واقعیت این است که مجلس قدرت چندانی در این زمینه ندارد؛ هرچند که بنده مجلس را تبرئه نمی‌کنم و معتقد نیستم که کارکرد آن کاملا درست بوده است.
این نماینده سابق ادامه داد: مجلس ما هم تقریبا انفعالی است و در مباحث مهم چندان وارد نمی‎شود و البته این به تعطیلات زیاد مجلس مربوط نیست بلکه سازوکارهای نظارتی مجلس بسیار ضعیف است و بسیار ضعیف هم اعمال می‌شود. در برخی موارد هم حوزه تقنینی ما مشکل دارد. ما دارای قوانینی هستیم که در عرصه اجراء با مشکل مواجه می‌شوند و نظارت کافی بر آنها اعمال نمی‎شود و در نتیجه بسیاری از مسائل حاشیه‌ساز در کنار اقتصاد رسمی ما شکل گرفته است و کسی هم پاسخگوی آن نیست.
دهقانی با اشاره به مدل مطلوب برای سیستم دولتی در ایران افزود: بهترین مدل برای اداره کشور این است که سیستم اجرایی ما از نظام ریاستی به نظام پارلمانی تغییر پیدا کند. در این صورت کارآیی دولت و مجلس بالاتر می‌رود. در این شرایط، مجلس هم نقش تقنینی – نظارتی خواهد داشت و هم اینکه از قدرت اجرایی برخوردار می‎شود و در این صورت انتظارات اجرایی مردم از طریق نمایندگان پیگیری می‎شود و شاهد ثمره بیشتری خواهیم بود.
این نماینده سایق مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مجلس باید در رأس امور باشد، چرا دچار ضعف نظارتی شده است، عنوان کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که مجلس باید در رأس امور باشد اما عملا اینگونه نیست و مجلس در رأس امور قرار نگرفته است. در شرایط کنونی، رئیس جمهور معتقد است که من منتخب مردم هستم و آرای من بیشتر از نمایندگان است و در نتیجه باید از قدرت بیشتری برخوردار باشم. چنین وضعیتی تبعات سیاسی و اقتصادی بر جای می‎گذارد.
وی افزود: اکنون مجلس نهایتا بتواند یک وزیر را استیضاح کند و با این اقدام هم تغییری در رفتار آن وزارتخانه و حتی تغییری در سلایق رخ نمی‎دهد. بنابراین تغییر دولت می‎تواند کارکردها را تغییر دهد و راهکارهای دقیقی را متناسب با بحران‌های پیش آمده ارائه دهد و این در صورتی ممکن است که رئیس دولت توسط پارلمان انتخاب شود.
دهقانی افزود: در شرایط کنونی، وقتی مجلس برای سؤال از رئیس جمهور یا استیضاح وی وارد می‌شود، باعث ایجاد بحران در جامعه می‎شود و مقام معظم رهبری هم چند بار در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند و گفته‌اند که سعی کنید باعث ایجاد بحران در کشور نشوید؛ چراکه در آن صورت گفته می‎شود که مجلس، یک رئیس جمهور منتخب را برکنار کرد.
وی در پایان یادآور شد: اگر شیوه انتخاب رئیس دولت عوض شود و مجلس، رئیس دولت را تحت عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر انتخاب کند، به راحتی می‎تواند بر تصمیمات دولت تأثیر بگذارد و در این صورت تصمیمات آن کاربردی‎تر خواهد بود. از سوی دیگر، مجلس ارتباط نزدیک‎تری هم با مردم خواهد داشت و در راستای رفع آن مشکلات اقدام خواهد کرد اما در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد و نهایتا یک کارت زرد یا قرمز به وزیر بدهد.
انتهای پیام

 

captcha