شاخص‌های گوناگون سلامت معنوی برای ادوار زندگی
کد خبر: 3725184
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
واشیان تبیین کرد:

شاخص‌های گوناگون سلامت معنوی برای ادوار زندگی

گروه سلامت ــ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه مراقبت معنوی ذیل سلامت معنوی مطرح می‌شود گفت: قرآن و عترت برای هر یک از مراحل زندگی انسان شاخص‌های گوناگونی را مطرح کرده است.

شاخص‌های گوناگون سلامت معنوی برای ادوار زندگی
 
حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی واشیان، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی (ص) العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به لزوم آموزش سلامت معنوی به گروه‌های مختلف جامعه اظهار کرد: مسئولان چند سال این مسأله را به ویژه برای بزرگسالان شعار دادند، اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و عملا انگشت اتهام را برای کم‌کاری به سمت حوزه علمیه قم بردند، سوژه جدید آن‌ها نیز این است که این‌بار به سمت آموزش و پرورش و کودکان بروند.
 
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد که بگوییم انسان دارای ابعاد مختلف جسمی، روانی، روحی و وابسته به تحولات اجتماعی است آنگاه هر یک از این ابعاد نیاز به سلامت دارند، چنانکه دیگر حوزه‌ها مانند حوزه‌های اقتصادی، اخلاقی و خانوادگی نیاز به سلامت دارند، این گزاره‌ها را قرآن و عترت تأیید کرده و علم هم به آن نیاز دارد.

واشیان بیان کرد: امروزه جوامعی که دینی نبوده و سکولار هستند به این نتیجه رسیده که برخی موضوعات مربوط به جسم و سلامت ارتباطی با علم ندارند، مانند نیاز انسانی که باید به جایی تکیه کند و بداند از کجا آمده و به کجا می‌رود اینجاست که سلامت معنوی وارد شده و به این گزاره‌ها می‌پردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه عمده موضوعات سلامت معنوی تحت عنوان مراقبت معنوی مطرح می‌شوند، گفت: ما نیاز به مراقبت معنوی داریم، همانگونه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های جسمی به خود مراقبتی روی‌آوریم روح ما نیز نیاز به خود مراقبتی معنوی داریم که این موضوع ذیل سلامت معنوی مطرح می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مسأله سلامت و مراقبت معنوی فراتر از ایمان است؛ عنوان کرد: این موضوع در تمامی دوره‌های زندگی انسان مطرح می‌شود، فردی که می‌خواهد ازدواج کند به دنبال این است که با انسانی این عقد را ببندد که به لحاظ روحی و معنوی دارای سلامت باشد یکسری شاخصه‌های خود مراقبتی معنوی در این موضوع مطرح می‌شوند که همسر باید آن‌ها را به کار بندد.

واشیان یادآور شد: مباحث خود مراقبتی معنوی در هر دوره‌ زندگی در اسلام و منابع دینی مطرح شده‌اند، زوجی که می‌خواهند بچه‌دار شوند نیز می‌بایست یکسری شاخصه‌های مراقبت معنوی را به کار ببرند تا نطفه‌ای که بسته می‌شوند دارای سلامت معنوی باشد و پس از آن در دوران جنین این مراقبت ادامه پیدا کند و به همین ترتیب دوران کودکی و نوجوانی، که عمده منابع غربی از آن در مورد آن سخنی نگفته و دستشان خالی است این تنها منابع دینی هستند که به آن می‌پردازند.

وی تأکید کرد: قرآن و عترت شاخصه‌های مختلف دوران کودکی را مطرح کرده‌اند مانند اینکه انسان به مرحله پیش دبستانی و مهد کودک می‌روند مربیان باید چه کنند که این کودک پرخاشگر نشود و بتوانند با گروه همسالان به راحتی ارتباط برقرار کنند.

انتها پیام
captcha