فعالیت ۱۷ خانه قرآن شهری در استان مرکزی
کد خبر: 3725088
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

فعالیت ۱۷ خانه قرآن شهری در استان مرکزی

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه در استان ۱۷ خانه قرآن شهری فعالیت دارند، گفت: فعالیت این مراکز از خانه‌های قرآنی روستایی بیشتر و از مؤسسات قرآنی کمتر است، در حال‌حاضر در استان ۸۰ مؤسسه قرآنی در قالب اتحادیه مدغم کاملا مردمی تحت‌نظر ارشاد و تبلیغات اسلامی مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت 17 خانه قرآن شهری در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، ظهر سوم تیر‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد گفت: اول تیر ماه سال 60 سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی از اهم فعالیت‌های تبلیغات اسلامی است، اظهار کرد: حوزه کاری تبلیغات اسلامی مبتنی بر فرهنگ دینی تدوین شده است. برای اجرای هدف تعریف شده باید برنامه‌های راهبردی تنظیم و در دستور قرار گیرد.
حجت‌الاسلام قربان‌پور اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف انقلاب باید راهبرد جدیدی را تعریف کنیم. در ماده 6 اساس‌نامه 17 وظیفه کیفی برای سازمان تبلیغات اسلامی تعریف شده است. عدد و آمار کمی جزو اهداف اصلی سازمان محسوب نمی‌شود. سازمان تبلیغات اسلامی نهادی انقلابی است و رئیس سازمان از سوی رهبری انتخاب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مستقل، با حکم رهبری و تشکیلات اداری که زمان‌بندی امور، اعتبارات، و نیروهای اجرایی دولتی است، این نهاد از یک سو نهادی غیردولتی و از یک سو دارای تشکیلات اداری است.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: انجام مطالبات کاربردی در حوزه نیازهای دینی، تبلیغی نوین، احیای روش‌های سنتی سازگار با موازین اسلامی و انقلابی، اصلاح شیوه‌های سنتی نامناسب و تغییر آنان به سمت منابع اسلامی، تاسیس مراکز فرهنگی، هنری، آموزشی، اطلاع‌رسانی تخصصی، تأسیس مراکز اطلاع‌رسانی تبلیغات دینی به منظور تبیین ارزش‌های دینی، تأکید بر باورهای اصیل دینی و پاسخگویی به شبهات آنان، هدایت و نظارت، پشتیبانی و هماهنگی از فعالیت‌های تبلیغاتی و شعائر مذهبی مردم در جهت نیل به تحق اهداف ناب اسلامی از جمله اقدامات سازمان است.
این مقام مسئول اظهار کرد: در استان قریب به 2 هزار هیئت مذهبی فعالیت دارند که از این تعداد یک‌هزار و 468 هیئت مذهبی در استان در سامانه طوبی مشخصات خود را به ثبت رساندند. یک‌هزار و 960 مداح نیز شناسنامه داشته و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کردند.
وی گفت: 22 انجمن اسلامی با هدف اشاعه فرهنگ قرآنی و اهل‌بیت(ع) در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت‌های خود را به ثبت رساندند. یک‌هزار و 450 مبلغ روحانی در استان فعالیت دارند که از این تعداد 150 روحانی در روستاها مستقر هستند. مابقی روحانیون در مناسبت‌های مختلف به مناطق شهری و روستایی اعزام می‌شوند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در ادامه به تشریح فعالیت‌های قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در استان 17 خانه قرآنی شهری فعالیت دارند، فعالیت این مراکز قرآنی از خانه‌های قرآنی روستایی بیشتر و از مؤسسات قرآنی کمتر است، در حال‌حاضر در استان 80 مؤسسه قرآنی در قالب اتحادیه مدغم کاملا مردمی تحت‌نظر ارشاد و تبلیغات اسلامی مشغول به فعالیت هستند. همچنین در استان 180 خانه قرآنی روستایی فعال است.
حجت‌الاسلام قربان‌پور گفت: مجوز راه‌اندازی مدارس دولتی معارف اسلامی«صدرای ولایت» آموزش و پرورش استان اخذ شده است، این مدارس با 388 دانش‌آموز دختر و پسر در شهرستان‌های اراک، ساوه، محلات و خمین در قالب 6 مدرسه فعالیت دارند.
وی بیان کرد: چاپ و توزیع قرآن از دیگر برنامه‌های تبلیغات اسلامی است، در استان بیش از 70 هزار جلد قرآن چاپ و بین مناطق مخنلف شهری و روستایی توزیع شده است، در این طرح برخی از دستگاه‌ها و خیرین مشارکت دارند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور از اجرای پنجمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) در استان خبرداد و افزود: این جشنواره از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده است، امسال پیش‌بینی می‌شود 10 هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت کنند، در این جشنواره مضامین قرآنی نیز توسط هنرمندان خردسال و نوجوان در رده سنی 6 تا 18 سال ارائه می‌شود. ثبت‌نام برای شرکت در جشنواره آغاز شده و تا نیمه شهریور‌ماه ادامه دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: جشنواره یاد شده در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت و با هدف گسترش تربیت قرآنی و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی به صورت ابتکاری تنها در استان مرکزی برگزار می‌شود.
وی گفت: این جشنواره قرآنی با رویکرد آموزش، مسابقه و همایش در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، خوشنویسی و نقاشی با موضوعات قرآنی برگزار و در حاشیه آن نیز کارگاه‌های آموزشی تربیتی و تخصصی قرائت، حفظ و تصحیح قرائت نماز ویژه کودکان و نوجوانان و سبک زندگی اسلامی ویژه والدین نیز برگزار می‌شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان اضافه کرد: سامانه همسان‌گزینی(همسریابی) زیر نظر اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در اراک فعال است، مرکز این سامانه در دانشگاه آزاد اراک است که به زودی یک مکان ویژه برای استقرار دائمی این مرکز اختصاص داده می‌شود.
انتهای پیام

captcha