دیدار با رهبری اتفاقی مثال‌زدنی در زندگی شاعران/ نگاه رهبری به ابزار هنر صرفاً تشریفاتی نیست
کد خبر: 3725063
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

دیدار با رهبری اتفاقی مثال‌زدنی در زندگی شاعران/ نگاه رهبری به ابزار هنر صرفاً تشریفاتی نیست

گروه فرهنگی - دبیر شعر انجمن طلاب خراسان رضوی با بیان اینکه دیدار با رهبری برای هر شاعری اتفاقی خوب، مثبت و به یاد ماندنی است، عنوان کرد: در این دیدار احساس می‌کنی که با استاد مسلم، شاعری زبده و ماهر در حوزه شعر و ادبیات فارسی که تسلط کاملی بر همه موضوعات شعری دارد، روبه‌رو هستی.

دیدار با رهبری اتفاقی مثال زدنی در زندگی همه شاعران است/ نگاه رهبری به ابزار هنر نگاه صرفا تشریفاتی نیست

حسین مؤدب، دبیر شعر انجمن طلاب خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه در شب ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت(ع)، حضرت امام حسن مجتبی(ع)، جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند و من نیز یکی از این شعرا بودم که در ماه مبارک دیدار با رهبری برای رقم خورد.
وی با بیان اینکه به صورت تخصصی از سال 90 در حوزه شعر و ادب فارسی وارد شده‌ام، اظهار کرد: عضو دوره آموزشی شعر جوان انقلاب شهرستان ادب بودم و در دوره‌های تکمیلی نیز شرکت داشته‌ام. همچنین در جشنواره سوختگان وصل که نهاد رهبری دانشگاه تهران برگزار می‌کند، در دو دوره برگزیده شدم و در جشنواره بین‌المللی شعر حوزه علمیه نیز دارای رتبه بوده‌ام.
مؤدب با بیان اینکه سبک شعریش کلاسیک است، ادامه داد: اولین دیدار من با رهبری در سال 94 بود و امسال نیز توفیق پیدا کردم برای دومین بار خدمت رهبری برسم و شعر خوانی نیز داشته باشم.
دبیر شعر انجمن طلاب خراسان رضوی با تأکید بر اینکه برای دیدار با رهبری هیئت انتخابی از زبدگان شعر و ادب هر شهری افرادی را انتخاب می‌کنند، ابراز کرد: این هیئت انتخاب شعرهایی که در طول سال گذشته خوب و شاخص بوده‌اند و در جشنواره‌های مختلف رتبه و مقامی کسب کرده‌اند را شناسایی کرده و برای تأیید نهایی به حوزه هنری تهران می‌فرستند و در آنجا نیز هیئت داوران شعرها را ارزیابی کرده و بر اساس سهمیه بهترین شعر را انتخاب کرده و شاعران می‌توانند به دیدار رهبری بروند.
در دیدار رهبری از همه سبک‌های شعری، شعر خوانده می‌شود
وی با اشاره به اینکه سهمیه امسال حضور شعرا حدود 170 نفر بوده است، افزود: حدود 28 شاعر توفیق شعرخوانی در حضور رهبری را داشتند که من نیز یکی از آنان بودم. در این نشست سعی بر این است که تنوع موضوعی وجود داشته باشد لذا از همه سبک‌های شعری از جمله طنز، اجتماعی، عاشقانه و...، شعر خوانده می‌شود.
دیدار با رهبری اتفاقی مثال زدنی در زندگی همه شاعران است
مؤدب با تأکید بر اینکه حضور در این نشست برای هر شاعری اتفاقی خوب، مثبت و به یاد ماندنی در زندگی اوست، عنوان کرد: حال و هوای این دیدار وصف ناشدنی است، شعرا با یکدیگر از نقاط مختلف کشور آشنا می‌شوند و امکان تبادل نظرات وجود دارد.
در دیدار با رهبری با استاد مسلم شعر روبه‌رو هستی، نه شخص اول کشور
دبیر شعر انجمن طلاب خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در این دیدار احساس نمی‌کنی که با شخص اول کشور روبه‌رو هستی، عنوان کرد: در این دیدار احساس می‌کنی که با استاد مسلم، شاعری زبده و ماهر در حوزه شعر و ادبیات فارسی که تسلط کاملی بر همه موضوعات شعری دارد، روبه‌رو هستی.
صمیمیتی که در دیدار با رهبری وجو دارد در هیچ محفلی یافتنی نیست
وی با بیان اینکه در این دیدار صمیمیتی خاصی وجود دارد، تصریح کرد: صمیمیت خاصی در دیدار رهبری با شعرا وجود دارد که من مطمئنم این فضای صمیمی و آرامش بخش در هیچ محفلی یافتنی نیست. در این دیدار فضا و رابطه استاد و شاگردی حکم فرماست.
مؤدب با اشاره به اینکه بخش دیگر این فضای صمیمی را مدیون حضور رهبری هستیم، عنوان کرد: ایشان به حوزه شعر و ادبیات فارسی علاقه بسیاری دارند و به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، مهم‌تراینکه ایشان خود به همه حوزه و سبک‌های شعری مسلط هستند و این فضای دوستانه را با نکات و پیشنهاداتی که ارائه می‌دهند، ایجاد می‌کنند.
با توجه به شرایط جامعه باید در همه سبک‌های شعری تولید محتوا کرد
دبیر شعر انجمن طلاب خراسان رضوی با بیان اینکه رهبری هر سال خطوطی را مشخص کرده و تأکید دارند بر روی آن بیشتر کار شود، ابراز کرد: در همه سبک‌ها و حوزه‌های شعری نیاز و احتاج است که کار شود و متناسب با ذائقه مخاطب شعر خوب تولید شود، اما تأکید امسال رهبری بر روی حوزه سرود و ترانه است که باید بیشتر روی آن کار شود و تولید محتوا داشته باشیم.
وی ادامه داد: نکاتی که سال گذشته رهبری روی آن تأکید داشتند در خصوص هجو جاهلیت مدرن بود، همانند کارها و رفتارهایی که آل سعود، آمریکا و اسرائیل انجام می‌دهند را به صورت هجو در شعر بیاوریم.

دیدار با رهبری اتفاقی مثال زدنی در زندگی همه شاعران است/ نگاه رهبری به ابزار هنر نگاه صرفا تشریفاتی نیست

نگاه رهبری به ابزار هنر نگاه صرفا تشریفاتی نیست
مؤدب با تأکید بر اینکه نگاه رهبری در خصوص ابزار هنر در انتقال مفاهیم دینی و انقلابی بسیار خوب و باز است، اظهار کرد: رهبری در این زمینه صرفا دید تشریفاتی نداشته و ندارند، ایشان حقیقتا به این فضا که راه اصلی انتقال مفاهیم دینی و انقلابی به بدنه مردم است؛ ایمان و اعتقاد دارند. در نگاه ایشان هنر و هنرمند جایگاه ویژه‌ای دارند حتی این نگاه ایشان در رفتارهای مختلف‌شان نیز کاملا بروز و ظهور دارد.
شعر، هنر اول انقلاب اسلامی
دبیر شعر انجمن طلاب خراسان رضوی با بیان اینکه رهبری شعر را هنر اول انقلاب اسلامی می‌دانند، ادامه داد: به وسیله شعر می‌توان بسیاری از مفاهیم را به جامعه انتقال دهیم. کاری که یک شعر می‌تواند انجام دهد برخی اوقات چند سخنرانی نمی‌تواند انجام دهد. گاهی یک شعر چنان تأثیرگذار است که در ضمیر ناخودآگاه کودکی هفت ساله تا مسؤلی 70 ساله ماندگار خواهد ماند. برای نمونه شعری که عید فطر خوانده شد، چقدر تأثیرگذار و بازخورد داشت این نشان از زنده بودن شعر و ادبیات در کشوراست.
جریان ساز بودن شعر در گروی جهان بینی شاعر
وی با بیان اینکه برای تولید محتوا از شعر و جریان‌ساز بودن آن از شاعر شروع کنیم، گفت: در گام اول باید شاعر آگاهی کاملی از اوضاع و شرایط پیرامونی خود داشته باشد و در واقع شاعر باید جهان بینی در همه شعرهایش داشته باشد، اینکه حافظ و سعدی هم خود و هم اشعارشان ماندگار شده است به خاطر جهان بینی و نگاه خاص آنان به شرایط پیرامونی‌شان است.
مؤدب با اشاره به اینکه برخی از شاعران امروزی این شرایط و ویژگی‌ها را ندارند، گفت: این یکی از مواردی است که جایگاه آسیب شناسی دارد. امروزه اشعار فقط کپی برداری است و معلوم نمی‌شود که شاعر کیست؛ چراکه امروزه فضاها یکی شده است و تجربه‌ها تجربه‌های مشترکی شده و نگاه خاصی به اشعار در زمینه‌های مختلف وجود ندارد.
دبیر شعر انجمن طلاب خراسان رضوی با بیان اینکه تا شاعر این ویژگی‌ها را نداشته باشد نمی‌تواند جریان‌ساز باشد، افزود: تا شاعر نگاهی متفاوت به شعر نداشته باشد نمی‌تواند جریان ساز باشد، باید شاعر در این حوزه بر روی خود کار کند.
وی با بیان اینکه شعر، آیینه تفکر و جهان بینی شاعر است، اظهار کرد: شاعری که صاحب اندیشه است شعرش تولید اندیشه خواهد کرد.
مؤدب با اشاره به اینکه در محضر رهبری غزلی در خصوص شهیدان به خصوص شهدای مدافع حرم و خصوصی‌تر در مورد شهید محسن حججی خواندم، گفت: متن غزل بدین شرح است:
ما اگر گم گشته راهیم عیب از جاده نیست
جاده‌ها جامی گذارند آن را که آماده نیست
آب و نان از آن دونان آسمان از آن ما
این قفس سقف نگاه مردم آزاد نیست
پپیش پای دوست سرافتاده اما سربلند
پیش پا افتاده اما پیش پا افتاده نیست
از وضو با خون دل این گونه گل انداخت
خنده مستانه این زخم‌ها از باده نیست
ساده از این کوچه‌ها این نام‌ها رد می‌شویم
رد شدن از معبر خون شهیدان ساده نیست
انتهای پیام

captcha