آموزش زبان عربی باید در خدمت فهم قرآن باشد/مسابقات قرآنی در مرداد
کد خبر: 3724857
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹

آموزش زبان عربی باید در خدمت فهم قرآن باشد/مسابقات قرآنی در مرداد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، از برپایی مرحله چهارم مسابقات دانش‌آموزی قرآن، عترت و نماز سراسر کشور در تیر و مرداد خبر داد.

محمدرضا مسیب زاده

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: محمدرضا مسیب‌زاده درباره جزئیات برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور اظهار داشت: مراحل آغازین این دوره مسابقات از مهرماه سال گذشته در مدارس کشور آغاز شد. این مسابقات در چهار مرحله مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و نهایتاً کشوری دنبال می‌شود. از سال گذشته مرحله بین‌المللی هم اضافه شده است و مسابقات در پنج مرحله دنبال می‌شود. در بخش قرآن، حفظ آیات الهی، قرائت مفاهیم و تفسیر و ترتیل‌خوانی را داریم. در حوزه عترت، مداحی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را داریم و در بخش نماز، احکام، انشاء نماز و اذان را برگزار می‌کنیم. در کنار آنها سه رشته ویژه حفظ کل قرآن مجید، حفظ ۱۵ جزء قرآن و حفظ ۱۰ جزء قرآن را داریم.

وی اضافه کرد: از چهارم تیرماه مرحله کشوری سومین دوره مسابقات قرآن ویژه فرهنگیان در مشهد مقدس برگزار می‌شود و تا هفتم تیرماه ادامه دارد. در این دوره از مسابقات و در مرحله کشوری، ۵۰۰ نفر از همکاران به این مرحله راه یافتند که این ۵۰۰ نفر از جمع ۵۰۰۰ نفری که در مسابقات شرکت کرده‌اند، برگزیده شده‌اند. خوشبختانه نیمی از معلمان ما در این مسابقات حضور داشتند.

به گفته مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در حوزه دانش‌آموزی ۱۱ تا ۲۰ تیرماه مرحله کشوری این مسابقات در بخش پژوهشی و در مشهد مقدس برگزار می‌شود و از اول تا نهم مرداد ماه این مسابقات در بخش آوایی در تهران برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده بیان کرد: مجموعاً ۵۰۰۰ نفر از هفت میلیون دانش‌آموزی که در مراحل قبل در این مسابقات شرکت کردند و بر اساس سهمیه‌ای که در هر بخش قائل شدیم، در دو بخشی که ذکر شد، به مرحله کشوری راه یافتند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش بین‌المللی به این مسابقات اضافه شده است، در توضیح بیشتر این بخش اظهار کرد: ما چون دوسالانه بین‌المللی قرآن را برگزار می‌کنیم، تیم جمهوری اسلامی از برگزیدگان امسال و سال قبل و معرفی‌شدگان کمیته فنی تعیین می‌شود تا در اردیبهشت سال آینده در ششمین دوره مسابقات قرآن جهان اسلام شرکت کند. در بخش قرائت یک نفر برگزیده و یک نفر ذخیره به تفکیک دختران و پسران خواهیم داشت.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه تأکید ما در این مسابقات، اُنس دانش‌آموزان با قرآن و حضور در فعالیت‌های قرآنی است و مسابقه یک بهانه است، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، اشاره شده است که تعلیم و تربیت به دانش‌آموزان باید تمام ساحتی باشد. درواقع ساحت اعتقادی ـ اخلاقی یک ساحت در کنار باقی ساحت‌ها نیست، بلکه قرار است همه تعلیم و تربیت دربر بگیرد. کلیه فعالیت‌های آموزش و پرورش «معروف» است. دانش‌آموزانی که در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند، دانش‌آموزان خوب ما هستند، اما همان ارزش و اعتباری که برای دانش‌آموزانی که در مسابقات علمی و حتی سرود ما شرکت می‌کنند را دارند. ما دانش‌آموزان را از یکدیگر جدا نمی‌کنیم، بلکه یک بسته «معروفی» را در تمام سطوح ارائه می‌دهیم و اجازه می‌دهیم که دانش‌آموزان جذب مسابقات متفاوت شوند که روحیه اعتقادی ـ اخلاقی در تمام آنها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا سال‌هاست در آموزش و پرورش زبان عربی تدریس می‌شود اما عموماً کسانی که دیپلم می‌گیرند، توانایی خاصی در زبان عربی ندارند، اظهار کرد: این یک نکته بسیار مهم است. بر اساس یکی از اصول قانون اساسی کشورمان، آموزش زبان عربی به عنوان زبان قرآن مطرح شده است. به عبارت دیگر، ما زبان عربی را از این جهت فرا می‌گیریم که زبان قرآن است. در حیطه وظایف بنده نیست، اما در حد یک مطلع می‌گوییم که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در حال برنامه‌ریزی هستند تا درس‌های دینی، عربی و قرآن تغییراتی کند و در خدمت زبان قرآن باشد؛ به این معنا که اگر قرار است قواعدی را فرا بگیریم، قواعدی باشد که به درک مفاهیم قرآنی کمک کند، در غیر این صورت زبان عربی و زبان انگلیسی فرقی ندارند اگر زبان عربی وابسته به قرآن نباشد.

انتهای پیام

captcha