چگونه هر روزمان را نوروز کنیم
کد خبر: 3701595
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
سفارش پیامبر اکرم(ص)؛

چگونه هر روزمان را نوروز کنیم

گروه اندیشه ــ پیامبر اکرم(ص) در روایتی ضمن سفارش به اینکه هر روز خود را نوروز کنید، راه تحقق این موضوع را نیز بیان فرموده است.

چگونه هر روزمان را نوروز کنیم

به گزارش ایکنا؛ در مجامع روایی شیعی روایاتی در خصوص «نوروز» یا «نیروز» وارد شده است که هر کدام حاوی نکته و پیامی در خصوص نوروز است. سوای مباحث علمی که در خصوص اسناد، سلسله روات و میزان دلالت این اخبار مطرح است، با استناد به قاعده «تسامح در ادله سنن» و همچنین تمسک به روایات موسوم به «من بلغ» می‌توان از این روایات بهره‌گیری اخلاقی کرد.

به عنوان نمونه در کتاب دعائم‌الاسلام روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که پیامبر(ص) در آن توصیه می‌فرمایند هر روز خود را نوروز کنید. اما مقصود پیامبر از این سخن این است که تمام رسومات و سنت‌های نوروز را برپا دارید بلکه آن بخشی از سنن نوروز که همخوان با مبانی اسلامی است از جمله سنت صله رحم، مورد نظر حضرت است. متن این روایت بدین شرح است: «نَيرِزُوا إن قَدَرتُم كُلَّ يَومٍ يَعني تَهادَوا و تَواصَلُوا فِي اللّهِ؛ گر مى‌توانيد هر روز را نوروز كنيد؛ يعنى در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد».

«تواصل» و صله رحم موضوعی است که مکررا در دین اسلام بدان تأکید شده است. حتی برخی از این آیه که می‌فرماید: «وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» مراد از عبارت «يَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» را قاطع رحم دانسته‌اند. 

هدیه دادن نیز از زمره رفتارهای اجتماعی است که مورد تأکید اسلام است چنانکه یکی از پنجاه باب فقه شیعه به بررسی احکام «هبه» و هدیه اختصاص دارد. در کتاب شریف اصول کافی نیز روایاتی در این خصوص جمع‌آوری شده است؛ از جمله اینکه پیامبر(ص) فرمودند: به يكديگر هديه دهيد، تا نسبت به همديگر با محبت شويد. به يكديگر هديه دهيد؛ زيرا هديه كينه‌ها را مى‌برد.»

captcha