تجربه نوروزی متفاوت به رنگ عبادت‌های رجبیه
کد خبر: 3701112
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹
حجت‌الاسلام موسوی مطلق در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد:

تجربه نوروزی متفاوت به رنگ عبادت‌های رجبیه

کانون خبرنگاران نبأ ــ تقارن بهار معنویت، ماه رجب با بهار طبیعت، عید نوروز؛ تقارنی مبارک است تا با انجام اعمال عبادی ماه رجب، نوروزی معنوی و متفاوتی را تجربه کنیم.

 

فردا////با انجام عبادی ماه رجب، نوروزی معنوی و متفاوت داشته باشید

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق، محقق و استاد حوزه علمیه شهر مقدس قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ضمن تبریک حلول ماه رجب و تقارن آن با عید نوروز، درباره هم‌زمان شدن بهار طبیعت با بهار معنویت، گفت: تقارن ماه رجب با عید نوروز، تقارنی مبارک است تا با انجام اعمال عبادی ماه رجب، نوروزی معنوی و متفاوتی را داشته باشیم.

تفکر زیاد؛ بهترین عمل در بهار عارفان و بهار طبیعت

وی با بیان اینکه در این ایام باید به تفکر بیشتری پرداخت، اظهار کرد: بهار فصل اندیشیدن است و امسال بهار عارفان و بهار طبیعت با هم تقارن یافته‌اند که این تقارن فرصتی مغتنم برای تفکری بهتر است، چراکه تفکر، بهترین عمل و عبادت است. بنابراین، ایام نوروز را به تفکر سپری کنید و در صله رحم نوروز سعی کنید از مواعظ و پند بزرگان دین استفاده کرده و از این نصایح برای کسب درجات معنوی خود بهره‌مند شده و این فرصت‌ها را مغتنم شمارید.

رجب؛ آغاز بهار عارفان

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه بهار، فصل زنده شدن است، گفت: هر چیزی بهاری دارد. طبیعت یک بهار دارد که ایام نوروز است؛ فصل زنده شدن طبیعت است، اصلا بهار خصوصیتش به زنده شدن است که بعد از موت زمستان احیاء می‌شود و بهار از این جهت ارزش دارد. همان‌طور که نوروز بهار طبیعت است، قرآن هم بهاری دارد و ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و ماه رجب نیز بهار عارفان است که اولیاء خدا و بزرگان در این ماه به عبادت بیشتری می‌پرداختند و دل‌شان زنده می‌شد.

این استاد حوزوی افزود: بنابراین همچنان که فصل بهار فصل حیات، شور و نشاط، رشد و نمو و فصل آرامش است، و اهل طبیعت را انسی غیر قابل وصف با فصل بهار است، برای اهل دل، سالکان الی‌الله و عارفان ربانی که منتظر فصل بهار معنویت هستند، ماه رجب آن فصل بهار غیر قابل وصف عارفان است.

آغاز مراقبه بیشتر از شب اول ماه رجب برای درک شب قدر در ماه رمضان

حجت‌الاسلام موسوی مطلق با تأکید به مراقبه هم‌زمان با آغاز ماه رجب، گفت: هم‌زمان با آغاز ماه رجب از همان شب اول این ماه در برنامه خود مراقبه از رفتار و اعمال خود را قرار دهید، و این مراقبه را به‌صورت زنجیروار و پیوسته انجام دهید تا به ماه رمضان برسید. کسی که از اولین شب ماه رجب به مراقبه بیشتر بپردازد و این مراقبه را تا ماه رمضان ادامه دهد، قطعا شب قدر متفاوتی با دیگران خواهد داشت و به درک این شب بزرگ خواهد رسید؛ پس از همین لحظات آغازین ماه رجب خود را برای درک ماه رمضان خصوصاً شب قدر آماده کنید.

توصیه‌هایی برای استفاده بهتر و معنوی از ماه رجب

استاد حوزه علمیه شهر مقدس قم در پاسخ به اینکه برای استفاده معنوی از این ماه چه توصیه‌ای دارید، اظهار کرد: همان‌طور که در ابتدا عرض شد، امسال ماه مبارک رجب با عید نوروز تقارن یافته است لذا به صله رحم بیشتر و همراه با پرهیز از گناه توصیه می‌شود، نکته مهم تأکید بر صله رحم باطنی است یعنی علاوه بر صله‌ رحم ظاهری و مرسوم، باید به دیدن دوستان و اولیاء الهی رفته و از نصایح آن‌ها بهره برد.

وی ادامه داد: توصیه دیگر به تلاوت قرآن در این ماه رجب است، که حداقل روزی یک جزء قرآن تلاوت شده و ثواب آن را به امامان و معصومینی که در این ماه ولادت یافته یا به شهادت رسیده‌اند، هدیه شود و نکته دیگر اینکه زیاد در این ماه استغفار کنید و حداقل روزی هزار بار ذکر استغفار را بگویید.

این استاد حوزوی افزود: با رجوع به مفاتیح و اعمال ماه رجب، به سفارش استاد عظیم‌الشأن ما اعمالی را که تاکنون انجام نداده‌اید، انتخاب و آن‌ها را انجام دهید و هر هفته حداقل یک‌بار نیز به زیارت امامان یا امامزادگان مشرف شوید.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق در پایان به انجام اعمالی چون روزه، لیلة‌الرغائب، اعتکاف، اعمال ام داوود، زیارت رجبیه، دعای شب مبعث توصیه و تأکید کرد: مهم‌ترین توصیه در این ماه اینکه بعد از استغفار حتما از کسانی که به هر نحوی خواسته یا ناخواسته ظلمی در حق آن‌ها کردید، حلالیت بطلبید.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام

captcha